Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Thursday, May 3, 2012

Catatan Kembara Ilmu

 Masjid al-Azhar; Tempat 'minum' bagi yang dahagakan ilmu.

Assalamualaikum semua.

Apa khabar kalian? Mudah-mudahan sihat semuanya dalam jagaan Allah.

Setelah hampir enam bulan aku tidak menulis apa-apa entri di blog ini, akhirnya datang juga semangat untuk menulis semula di sini. Ingatkan blog aku langsung tidak akan diupdate lagi. Alhamdulillah, dengan wajah baru seiringan dengan semangat yang baru juga, insya-Allah. Fuhh, letih juga mengupgrade dan merenovate beliau. Juga blog aku sudah punya trademark baru sekarang; Melakar Cinta di Bumi Kinanah.

Untuk entri pertama ini aku hanya akan copy paste status-status aku di Facebook. Sudilah kiranya kalian membacanya sebagai permulaan. Insya-Allah, selepas ini aku akan menulis entri berkenaan pengalaman dan kisah kehidupan baruku di bumi Mesir. Terima kasih atas kesudian membaca dan menjenguk blog aku ini.

SEBELUM BERANGKAT
Insya-Allah, malam ini saya akan terbang jauh ke bumi Mesir.

Terima kasih buat semua penyumbang budiman sama ada melalui wang ringgit, dorongan semangat dan doa. Mohon doa daripada kalian!

Mohon maaf atas segalanya!

Saya bakal merindui semua yang ada di sini. Dalam keterujaaan saya ke sana, masih ada bibit-bibit kesedihan itu. Selamat tinggal Malaysia! =(
 SELAMAT SAMPAI
Alhamdulillah, sudah selamat sampai di Kaherah, Perlembahan Nil. Kami tiba sekitar jam 2 petang waktu tempatan.

Terima kasih buat keluarga dan rakan yang menghantar kami. Juga buat abang senior yang menyambut dengan penuh kemesraan. Kami sangat hargai keikhlasan antum. Hanya Allah mampu membalasnya.

Insya-Allah, saya akan menulis beberapa catatan kembara ilmu saya sedikit masa lagi. Moga beri manfaat untuk 'ibrah kita bersama! (:
MENGENAI MESIR & AL-AZHAR
Dalam al-Quran Allah sebut Mesir sebanyak 5 kali. Juga digelar Ardhul Kinanah.

Al-Azhar adalah antara yang ditakuti Barat mengenai Islam, selain al-Quran, Makkah dan Solat Jumaat. Ditakuti kerana telah melahirkankan ramai ilmuan yang menyebarkan fahaman Islam di seluruh dunia.

Mana mungkin saya yang punya tangan berlumuran dosa sesuai dengan tempat semulia al-Azhar. Tapi itulah percaturan Allah. TakdirNya adalah yang terbaik dan Dia tidak akan pernah mengecewakan hambaNya yang beriman. 
CATATAN KEMBARA ILMU 1
Saya sebak saat memeluk tubuh suci milik mok, adik-beradik, tok dan pok/mok sedara di Mator Terengganu. Mahu saja saya menangis, namun ego mengatasi segalanya. Harap ianya bukan pelukan terakhir kami di dunia.

Saat melihat para guru dan sahabat yang menghantar saya di sana, saya bertambah sebak. Sebak kerana bimbang andai saya tak dapat memenuhi harapan mereka. Mereka pasti mengharapkan kepulangan saya sebagai seorang ulama' pendidik masyarakat. Namun, mampukah saya? =(
CATATAN KEMBARA ILMU 2
Saya terharu apabila ayah saya, Ustaz Zakaria Dagang sanggup menghantar saya sampai ke KLIA. Ayoh memang sudah sangat banyak berkorban untuk saya.

Saya tak dapat bayangkan hidup saya tanpa Ayoh. Beliau insan paling penting dan istimewa dalam hidup saya. Saya sangat bertuah punya ayah sepertinya. =)
CATATAN KEMBARA ILMU 3
Tadi saya temankan sepupu saya, Abdul Mu'iz ke Hayyu Sabe'. Fatah Fathuddin juga ikut serta. Kami ke Maktabah Darus Salam untuk membeli kutaib. Saya habiskan 120 genih untuk 23 kutaib dan al-Quran.

Nanti saya kongsikan tajuk kutaib itu di blog. Majoriti kutaib yang dibeli ialah karangan idola saya dan ummah, Dr Abdullah Naseh Ulwan. Seronok dapat naik bas (sardin), tremco (van sapu) dan teksi (bermeter) tadi. Rasa macam tak mau pulang ke Malaysia dah je! =)
CATATAN KEMBARA ILMU 4
Sikap obses saya terhadap buku/kitab masih belum dapat dibendung. Sejak di Malaysia lagi saya sudah bersikap dengan yang demikian.

Mesir adalah bumi ilmu. Mana mungkin saya mahu melepaskan peluang mendapatkan kitab dengan harga yang murah itu.

Maafkan saya ibu! Ini untuk manfaat masa depan saya dan ummah juga. =)
CATATAN KEMBARA ILMU 5
Salam rindu buat semua warga UIA. Alhamdulillah, ana telahpun sampai ke Bumi Kinanah, Mesir. Terima kasih kepada semua sahabat yang pernah menolong ana sepanjang pembelajaran ana di UIA Nilai.

Mohon maaf atas semua kesilapan ana selama berada di UIA Nilai. Doakan kejayaan, keselamatan dan kesihatan ana di sini. =)
CATATAN KEMBARA ILMU 6
Sedang berprogram dalam Hari Pengetahuan dan Silaturrahim anjuran Urusetia Sambutan Mahasiswa Baru KPT (USMB '11).

Seronok sangat program ni! Alhamdulillah.. =)
CATATAN KEMBARA ILMU 7
Dr Che Anas Che Kadir telahpun meninggalkan kami dan pulang ke Malaysia. Selamat jalan dan selamat pulang saya ucapkan. Moga pulangmu membawa seribu rahmat buat rakyat Malaysia. =)

Hari ketiga saya di sini, saya ada ziarah ke rumah beliau. Waktu tu, sahabat saya Ustaz Al-Amin Hj Salleh yang bawa saya. Sempat juga belajar ilmu fotografi dengan Abang Muaz Zakaria. Kami juga sembang ilmu dan bincang isu semasa. Seronok je..
CATATAN KEMBARA ILMU 8
Dalam doa saya bermonolog sendirian:
Maaf kerana memeningkanmu. Mungkin aku memang sudah ditakdirkan untuk menjadi beban dan ujian kepada mereka. Namun aku redha ya Allah. =(  
CATATAN KEMBARA ILMU 9
Salahkah andai kami mahu belajar melalui internet? Malah internet boleh dinisbahkan dengan berjuta-juta kitab. Fahamkanlah wahai yang berakal!

Jangan cepat su' zon bila lihat kami main laptop. Tak boleh ke kalau kami study guna laptop? Contoh ada soalan imtihan qobul secara soft copy. Tak kan nak gi fotostat kot?

Oh, sangat prihatin dan berkebajikan mereka itu! =)
CATATAN KEMBARA ILMU 10
Apakah yang akan berlaku andai Maher Zain akan menyanyi bersama Bytiey? Sama-sama kita nantikan sebentar saja lagi. haha..
CATATAN KEMBARA ILMU 11
Bestnya bila ada orang rindukan kita lalu membawa kita dalam mimpi mereka. Ya, saya punya pengalaman itu. Walaupun beliau tak hadir menghantar saya di mator, namun beliau hadir dalam mimpi beliau. Allahu robbi! =)
CATATAN KEMBARA ILMU 12
Entah. Rasa lain macam je. Adakah ini petanda buruk atau baik? Pastinya takdir Allah adalah yang terbaik untuk hambaNya. Dia tidak akan sesekali mengecewakan hambaNya yang beriman.
CATATAN KEMBARA ILMU 13
Bila Allah nak bagi kita hadiah yang mahal, pasti kita tak akan diuji dengan harga yang murah.
CATATAN KEMBARA ILMU 14
Alhamdulillah atas dua perkara:

1. Terubat kerinduan apabila mendengar suara mereka. Sungguh, kalian adalah jiwa saya. Saya boleh mati tanpa kalian.

2. Selesai sudah Hari Pengenalan dan Silaturrahim (HPS) anjuran USMB KPT '11. Terima kasih kepada semua fasilitator, urusetia dan peserta program. Antum banyak merubah paradigma ana sebagai seorang Naseh Ulwan. Syukron awi awi!
CATATAN KEMBARA ILMU 15
Sabar itu tandanya sayang. Bersabarlah wahai diri! =)
CATATAN KEMBARA ILMU 16
Mahu berbuka puasa di bilik tetap saya, 403. Sekarang di bilik angkat, 101. hehe.. =)
CATATAN KEMBARA ILMU 17
Perlu membayar perjuangan dengan harga yang mahal. Sungguh, syurga itu mahal amat! =)
CATATAN KEMBARA ILMU 18
Sayu saya membaca catatan naqib saya, Ustaz Tengku Khairul Idham buat sahabatnya yang juga sahabat senior saya, Ustaz Syed Maarof Al-idrus.

Kepulangan beliau pasti dinantikan seluruh umat Malaysia. Kontranya, kami di sini pula bersedih dengan kehilangan beliau. Bagai nasi tanpa kuah. Begitulah kami tanpa kelibatnya. Pesanan terakhirnya sungguh mengesankan kami. =(
Link: Pulang Seorang Sahabat.
USRAH PERTAMA
Muzakarah Berkelompok KPT di Surau Kompleks Darul Iman tadi;

Fasi: Ustaz Syamsul (Waalid Aisya).
Ahli: Ustaz Fatah, Ustaz Aliff, Ustaz Farid, Ustaz Naim, Dr Tarmizi, Ustaz Mujahid, Ustaz Saiful, Ustaz Asroy, Ustaz Shahril dan Naseh.
Perbincangan: Hadis pertama dalam kitab Arba'in Nawawiyyah berkenaan niat, ikhlas dan isu semasa.

Seronok sangat-sangat! =D 
BERSIH: 'THAURAH' VERSI MALAYSIA
Seorang Arab Mesir tanyakan hal baju kuning saya. "Apa maksud BERSIH?"

Saya terfikirkan apa jawapan yang sesuai. "Ini 'thaurah (revolusi)' negara kami." Jawab saya dengan yakinnya.

Dia tanya lagi, "Najib tu jahat ke?"

Susahnya soalan. Saya menjawab, "Lebih kurang Hosni Mubarak la." =D
SUBHANALLAH!
Subhanallah atas dua perkara;

1. Sangat seronok mendengar tazkirah sempena Ribat Pmram di Dataran Hayyu 'Asyir pagi tadi. Lontaran vokal yang jelas oleh Ustaz Asri Mat Daud menghilangkan rasa mengantuk saya. Isi yang cuba diutarakan juga sangat mantap. Ustaz berbicara soal Rijal. Antara kriteria yang perlu dimiliki oleh Rijal ialah mestilah mengambil makanan yang toyyibat.

2. Menerima kunjungan hormat daripada dua orang sahabat yang sangat dirindui, Ustaz أحمد فتحي الكلنتاني dan Dr Mohd Zameer Shazwan Zulkiffli. Terima kasih atas kunjungan! Ada masa datanglah lagi ke sini ya? =D
ALHAMDULILLAH!
Alhamdulillah untuk 2 perkara;

1. Dapat bertemu kekasih. Sangat seronok pertemuan kami tadi. Moga saya tidak akan pernah jemu untuk bertemu dengan kekasih. Moga kekasih cintakan saya sebagaimana saya cintakannya. Terima kasih buat sahabat yang sudi menenami; Ustaz Fatah, Ustaz Aliff, Ustaz Murshid dan Ustaz Asroy.

2. Semalam saya ke 'Low Yat' versi Mesir. Hari ini juga ke sana. Sepanjang perjalanan hari ini, saya banyak belajar mengenai hakikat diri daripada sepupu terbaik saya, Ustaz Muiz (Ama). Syukron ya sodiiq! =D
 OASIS
Alhamdulillah, sangat seronok berOASIS!

Sahabat, ketemu lagi dalam program PMRAM akan datang, insya-Allah! =D
IMTIHAN QOBUL
Insya-Allah, esok saya dan rakan-rakan akan menghadapi Imtihan Qobul (Peperiksaan Kelayakan) di Markaz Lughah Kuliyah Al-Ulum Al-Islamiyah Universiti Al-Azhar.

Mohon doa daripada kalian moga Allah berikan ketenangan dan kemudahan kepada kami untuk urusan esoknya. =)

ربنا نجحنا 
SELESAI IMTIHAN QOBUL
Alhamdulillah, selesai berperiksa. Mohon doakan juga buat sahabat saya yang mengambil jurusan selain Syariah (Usuluddin dan Lughah) yang bakal menduduki Imtihan Qobul pada esok hari.

والله مستعان 
NATIJAH IMTIHAN QOBUL
Insya-Allah, jika tiada aral melintang, natijah Imtihan Qobul kami akan keluar hari ini. Mohon doa kalian! Moga najah belaka hendaknya!

Hari ini mahu 'kunjungi' kuliyah di Jami'ah Azhar. Terujakah saya? =D
JAULAH KE ZAQAZIQ
Menjalin ukhuwah dan berkunjung hormat ke Muhafazah Zaqaziq. Sungguh, Zaqaziq menjanjikan kedamaian dan kebahagian. Sangat menarik! =)
BERMULA KUTUB SITTAH
Hari ini mereka sedang berIjtima' Tarbawi. Mungkin juga menyambut 60 tahun Pas Perak. Boleh jadi juga perlawanan akhir Piala Malaysia.

Saya di sini sedang berpesta thaqafah. Alhamdulillah, berpeluang mendampingi masyayikh Al-Azhar yang sangat mulia dalam program Majlis Bacaan Hadis Kutub Sittah di Stadium Nadi Riyadh, Hayyu Sadis. Tadi syeikh bacakan kitab Sahih Bukhari untuk kami. Kami akan berkampung selama tiga hari di sana.

Oh, hari ini jubah saya membalut t-shirt Ijtima' Tarbawi 2010 yang diadakan di Rusila. Walaupun rasa sangat sedih tak dapat sertainya tahun ini (hingga timbul kedengkian), harap sahabat sefikrah bisa bawa semangat saya di sana. Insya-Allah, esok mahu pakai badge Ijtima' Tarbawi 2011 yang dibeli saat ceramah Penerangan oleh Pimpinan Pas Kedah di Dataran Hayyu Asyir, anjuran S.U.A.R.A.

Famili saya pula khabarnya ke Perak menyambut dua perkara. Sambutan 60 Tahun Pas Perak dan baby baru Ayoh Yard di Kuala Kangsar. Kali ini tidak lagi kembar seperti sebelumnya. Apapun, pujian harus diekspresikan buat Pemilik Cinta atas segala nikmat pemberian-Nya! =)
BERAKHIR KUTUB SITTAH
Alhamdulillah, sedang berKutub Sittah. Allah, seronoknya setiap saat bersama kekasih-Mu! =) Hari ini merupakan hari terakhir program. Oh, belum puas rasanya! =(

Kepada sahabat Mesir yang tak berkesempatan menyertai Majlis Pembacaan Kutub Sittah kali ke-3 atau rakan di Malaysia atau di seluruh pelusuk dunia, insya-Allah anda bakal berpeluang menontonya secara live;

1. Di http://albaeth.com/ (Laman rasmi Syeikh Ibrahim Al-Kittani, Al-'Allamah Al-Azhar Asy-Syarif).

2. Pada jam 6.30 petang waktu Mesir. Pukul 12.30 tengah malam waktu Malaysia.

Jangan lepaskan peluang mendampingi ulama' ini! Moga kita bisa rasai dan hayati anwaar dan anfus Kekasih Agung, Saidina Muhammad S.A.W. Subhanalloh!
RINDU FATAH
Oh, patutlah hari ini rasa sunyi semacam je. Rupanya bilal terbaik dan paling sedap yang pernah dilahirkan KPT tiada di Kompleks. Entah ke mana beliau menghilang. Ke Syoubra khabarnya. Rindunya pada roomate saya itu! =D
6 OKTOBER
Tanggal 6 Oktober merupakan tarikh penting buat rakyat Mesir. Pada tarikh inilah mereka mendapat kemenangan dalam perang melawan Israel.

Persoalan yang mungkin timbul, adakah detik itu akan berulang? Boleh jadi ya dan boleh jadi tidak.

Saya teringatkan ARMA. Tanah dibangunkan ARMA itu merupakan pemberian kerajaan Mesir buat pelajar Malaysia. Sebagai hadiah atas bantuan pelajar Malaysia menewaskan Israel.

Andai peristiwa peperangan Mesir-Israel berulang, bagaimana nasib kami? Adakah akan ada lagi evakuasi atau Ops Piramid? Kami mungkin punya dua pilihan waktu itu. Mahu syahid di sini atau pulang mengislah masyarakat.

Jika ditanya mana pilihan saya, saya memilih pilihan kedua. Bukan kerana saya takut mati atau tidak cintakan syahid. Namun saya memikirkan nasib orang yang menyumbang bantuan untuk kelangsungan pelajaran saya di sini. =)
   
PESAN USTAZ ENGKU HASAN
Pesan Ustaz Engku Hasan hafizohulloh, "Jangan anggap semua orang Arab itu jahat. Bimbang Nabi juga termasuk dalam anggapan kita itu. Bersangka baiklah pada mereka. Kita sendiri nak ambil ilmu daripada orang Arab. Cumanya untuk berhati-hati itu tidak mengapa."

Alhamdulillah, setakat ini saya belum bertemu dengan Arab yang betul-betul jahat. Hanya jumpa yang baik-baik saja. Benarlah kata Nabi dalam satu Hadith Qudsiy: "Aku bersama sangkaan hambaku terhadapku." Pesan saya, bersangka baiklah dengan Allah! =)
SANG KEKASIH
Mahu jumpa kekasih. Mahukah kekasih melihat wajah sang pendosa seperti saya ini? Allah.. Sangat mahu mencari ketenangan di sana. Moga Allah permudahkan!
والله مستعان
BELIAU ITU
Boleh saya ikut beliau ke Al-Azhar hari ini? Setakat ini saya belum lagi diajak membonceng motor baru beliau. Sedihkan? huhu..

Beliau tak ajak pun saya ke Masjid Al-Azhar hari ini. Sedih gila! =(
Ok. Setakat itu sajalah catatan yang sempat aku buat sepanjang awal kehadiranku ke Bumi Kinanah ini. Insya-Allah jumpa lagi untuk entri akan datang!

Kenangan menyambut 'Idul-Adha di perantauan.

Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.