Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, September 7, 2010

Dari Blog Abdul 'Alim Zakaria 2


..Sanah Helwah Ya Akhuya..

Friday, January 2, 2009

Hari ini hari jumaat yang merupakan penghulu segala hari (sayyidul ayyam). Mengikut kalendar masehi hari ini bertarikh 2 Januari 2009..

Pada tanggal 2 Januari 1991 yang lalu, lahirlah seorang bayi lelaki yang comel. Kelahirannya disambut penuh syukur oleh kedua ibu dan ayahya. Ayahnya menyambutnya dengan laungan azan dan iqamah di telinga kanan dan kirinya, manakala si ibu sempat tersenyum gembira walaupun baru saja selesai 'berperang dengan maut' sebentar tadi..

Selang beberapa hari, tibalah giliran mereka memberi nama kepada si anak. Si ibu mencadangkan agar diletakkan nama Abdullah Nasih Ulwan - seorang ulamak murabbi yang terkenal di seluruh dunia. Mungkin barang kali kerana si ayah amat meminati buku-buku karangan Syeikh Dr. Abdullah Nasih Ulwan terutamanya Tarbiatul Aulad menbuatkan si ibu memberi nama seindah itu kepada anak mereka yang baru lahir itu. Ataupun boleh jadi besarnya harapan si ibu agar anaknya menjadi seperti Dr. Abdullah Nasih Ulwan apabila dewasa kelak..

Apabila nama tersebut diketengahkan, timbul khilaf di kalangan kedua-dua mereka. Hal ini berlaku kerana abangnya yang merupakan anak ketiga pasangan ini telah diberi nama 'Abdullah' di depannya. Setelah berbincang, mereka sepakat meletakkan nama 'Muhammad' di depannya bagi menggantikan 'Abdullah'. Maka diberilah nama Muhammad Nasih Ulwan kepada anak yang kian membesar itu..

Setelah ditarbiah dan diasuh dengan tarbiah Islamiah oleh kedua ibu dan ayahnya, tatkala anak ini berusia 5 tahun, mereka bertekad menghantar anak mereka ke Pasti Al-Hijrah, Kg. Duyung, Seberang Takir. Tamat pendidikan peringkat pra-sekolah, ayahnya kemudian menghantarnya ke Madrasah Darul Taqwa, Batu Enam. Setelah 5 tahun di situ, beliau terus menyambung pengajian peringkat menengah di Ma'had Darul Quran, Masjid Rusila. Kemudian beliau berpindah ke Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang (SMASZAL) selama 3 tahun sebelum ke Sekolah Menengah Agama (Atas) Sultan Zainal Abidin (SMAASZA), Batu Burok..

Setelah terdapat beberapa masalah dalaman di situ, beliau tidak dapat meneruskan pembelajaran di sekolah agama yang tertua di negeri Terengganu itu. Hal ini kerana 'masalah' tersebut telah membuatkannya terganggu dan tidak dapat fokus sepenuhnya. Walaupun pada tahun tersebut beliau sepatutnya akan mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), akan tetapi beliau terpaksa akur dengan takdir Ilahi. Bukan itu saja, yang paling menyedihkan beliau terpaksa 'mengorbankan' impiannya untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir..

Kini, berkat doa semua pihak dan pertolongan daripada Allah Taala beliau sudah beransur pulih dari 'masalah' yang menghantui dirinya selama hampir 4 bulan lamanya. Cuma ada lagi sikit "hawe-hawe" kata orang Terengganu. Sekarang beliau meneruskan pengembaraan ilmu di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Cenfos-UIAM), Nilai, Negeri Sembilan..

Hari ini genaplah usianya 18 tahun. Sebagai seorang abang yang sentiasa prihatin, aku senantiasa mendoakan kesejahteraan buat dirinya dan semoga beliau tabah menghadapi segala ranjau dan ujian dalam kehidupan yang sementara ini. Abang Lim doakan semoga Aceh panjang umur, dimurahkan rezeki, sukses sokmo, jadi anak soleh kebanggan mak ayah dan terus thabat dalam platform dakwah, insya Allah. Yang paling utama, harapan mak, ayah dan abang-abang ingin melihat Aceh menjadi NASIH ULWAN yang sebenar suatu masa nanti..

Monday, September 6, 2010

Dari Blog Zakaria Dagang


02 MAC 2009

Nasib Nasih

Anakku, Muhammad Nasih Ulwan yang pulang bercuti sejak Jumaat lalu kelihatan sangat ceria dan aktif sekali memanfaatkan waktu bernilainya itu. Banyak sekali kerja dan kegiatan yang dilakukannya sepanjang beberapa hari ini.

Hari ketiga (Ahad) keberadaannya di rumah, beliau ditakdirkan mengalami nasib yang sedikit malang. Petang semalam beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya di Kampung Merbau Patah, tetapi tidaklah serius sangat. Bagaimanapun ia mengejutkan banyak pihak juga, terutama ahli keluarga dan rakan-rakan beliau.

Telefon bimbit saya berdering bertalu-talu, panggilan dari anggota keluarga dan rakan-rakan saya untuk mengetahui perkembangannya. Kebetulan pula, dia terpaksa menunggu lama (hampir tiga jam) di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu bagi menyelesaikan rawatan kakinya yang tercedera, termasuk proses x-ray.

Sesungguhnya musibah yang berlaku itu sudah tentu mempunyai hikmah yang tersendiri, bahkan lebih penting lagi ia merupakan kifarah dari Allah SWT ataupun mungkin juga Allah ingin mengangkat darjatnya.

Semoga Nasih sabar menghadapi ujian yang sedikit ini dan kita doakan agar cepat sembuh untuk meneruskan keaktifannya, insya' Allah.



Dari Blog Abdul 'Alim Zakaria


MONDAY, MAY 26, 2008

..Warkah Buat Adikku..

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam, aku berkesempatan menghantar seorang sahabatku pulang ke Malaysia. Dia ni boleh dikatakan rapat juga denganku, maklum lah aku mengenalinya sejak di bangku sekolah rendah lagi, kemudian kami sama-sama menyambung pengajian di peringkat menengah di sebuah sekolah agama milik swasta di Marang. (biarpun aku hanya mampu 'bertahan' selama 2 tahun je di situ) Walaupun dia ni sebaya dengan abangku, tapi aku cukup-cukup rapat dengannya lebih-lebih lagi beliau juga aktif dalam persatuan lepasan pelajar sekolah rendahku dulu. Beliau pulang semalam selepas tamat imtihan tahun 2 peringkat master yang diikutinya di Open Universiti, Kaherah..

Berita kepulangannya ke Malaysia ni pun aku dapat tahu melalui adikku yang tinggal bersamanya di Darul Iman Students Hostel (DISH), Kompleks Hayyu Asyir. Kalau bukan kerana adikku yang menelefonku subuh semalam pasti berita ni tak sampai ke telingaku. Kebetulan pula salah seorang adikku di Malaysia diserang penyakit 'misteri' (lebih kurang penyakit buatan orang jugak la..), lalu berita tentang adikku ini diketahui oleh beliau, mungkin adikku yang tinggal bersamanya memaklumkan hal tersebut, tambahan pula sahabatku ini amat mengenali adik-beradikku terutamanya yang lelaki. Sebelum beliau pulang semalam, beliau memaklumkan kepada adikku supaya mengirimkan 'sesuatu' kepada keluargaku di Malaysia untuk diberikan kepada adikku yang sedang sakit. Bumi Mesir ni maklum sajalah, penuh dengan para masyayikh yang hebat-hebat serta pakar dalam segala bidang perubatan lebih-lebih lagi perubatan Islam..

Sebaik saja aku dimaklumkan oleh adikku, aku pun segera menghubungi seorang kawanku. Beliau amat rapat dengan salah seorang syeikh di Ma'hadku yang juga pakar dalam perubatan Islam. Aku mengajaknya pergi berjumpa syeikh tersebut di kediamannya yang tak jauh dari tempat tinggalku. Pada sebelah petang aku pun bergegas mencari sesuatu yang boleh dijadikan penawar untuk adikku yang sakit, aku membeli sekilo 1/2 zabib (kismis). Harapanku agar syeikh dapat membacakan ayat-ayat syifa' pada zabib tersebut supaya dapat menghilangkan 'sesuatu' dalam tubuh adikku yang mengganggu fikiran dan emosinya sejak berminggu yang lalu. Setibanya kami di sana, syeikh menyarankanku agar memberikan adikku madu lebah bukit yang dijualnya. Kata syeikh lagi, madu tersebut amat mujarab untuk semua penyakit baik luaran mahupun dalaman. Aku pun bersetuju tanpa memikirkan kosnya kerana kesihatan adikku lebih penting dari duit yang boleh didapati di mana-mana. Syeikh juga menghulurkan minyak habbatus sauda' untuk kegunaan luaran sambil memberikan petua-petua dan ayat-ayat yang perlu diamalkan serta bagaimana cara untuk menggunakan ubat dan madu tersebut..

Usai perbincangan dengan syeikh, kami pun meminta diri dan beredar dari situ. Walaupun terasa agak letih, namun aku gagahkan jua diriku demi adikku, seperti dalam SMS yang dikirim oleh adikku di sini, "SEMANGAT UTK ADEK!!!". Lagi pun aku tak pernah lagi berkorban sebegini untuk adikku. Aku pun bersendirian menunggu bas untuk ke kompleks sambil kawanku pulang ke rumahnya. Sesampainya di sana aku ke bilik adikku dan kami terus packing ubat dan madu tersebut serta diselitkan sekeping nota. Kemudian kami menghantar kiriman tadi kepada sahabatku yang baik hati itu. Aku mengucapkan ribuan terima kasih atas kesudiannya meminta dan menerima kirimanku ini. Hanya Allah s.w.t saja yang dapat membalas jasa baik mu..

Berbalik kepada kisah adikku tadi, sebenarnya beliau telah lama merasai sesuatu yang tidak kena dalam dirinya, buat itu tak kena, buat ni pun salah, semuanya jadi serba tak kena, tak dapat memberikan tumpuan pada pelajaran dan sebagainya. Dirinya mengalami tekanan yang amat dahsyat. Selepas orang tuaku membawanya pergi berjumpa seorang ustaz yang pakar dalam perubatan Islam di kampungku, barulah diketahui terdapat 'sesuatu' di dalam tubuhnya. Tambah ustaz lagi, mungkin adikku itu terkena buatan orang yang hasad dengannya. Adikku ini baru sahaja menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lepas, dan mendapat keputusan yang amat memuaskan. Beliau merupakan pelajar yang sangat aktif berpersatuan di sekolahnya. Tambahan pula beliau tinggal di asrama, jadi banyaklah program-program yang diikutinya di sekolah. Beliau juga sering mengadakan usrah di kalangan kawan-kawannya walaupun kadang-kadang mendapat tentangan daripada pihak pentadbiran sekolah. Beliau juga sering melakukan pembaharuan di asrama sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan guru-guru dan pelajar-pelajar yang 'berhaluan kiri'. Tambahan pula beliau amat meminati politik dan sentiasa mengikuti arus politik tanah air, barang siapa yang cuba berhujah dengannya, pasti akan ditentangnya habis-habisan tanpa mengira darjat dan pangkat. Mungkin di kalangan mereka ini lah (tapi ni bukan suu' zhon ye?, jangan salah faham..) yang dengki kepada beliau sehingga menyebabkan beliau tersiksa jiwa menanggung sakit..

Sebagai abang yang pernah menegur dan memahami kenakalan seorang adik, aku amatlah berharap agar adikku diberi kesihatan oleh Allah s.w.t dan diberi ketabahan dalam menempuh ujian dan dugaan yang amat berat ini. Mungkin dugaan ini adalah tarbiah daripada Allah kerana tanda kasih dan sayangNya kepadamu. Ingatlah, bahawasanya dengan cara inilah Allah dapat menunjukkan kasih sayangNya pada hambaNya untuk menguji samada kita sabar, redha ataupun sebaliknya. Dirimu adalah orang yang terpilih di kalangan berjuta hamba-hambaNya yang dibiarkan begitu saja dalam kelalaian dengan nikmat kesihatan tubuh badan yang Allah kurniakan. Harapanku agar apa yang ku kirimkan buatmu dapat memberi suntikan semangat kepadamu untuk terus berjuang dan menyambung pengajianmu ke peringkat yang lebih tinggi di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada 10 Jun ini. Teruskan berjuang, abangmu sentiasa di belakangmu..

Dari Blog Hamidi Zamri

Coretan Buat Sahabatku...

JIWA TERASING

"Aku tahu aku memang keras kepala, susah ditegur", teringat satu post dr nya di Facebook..

22 Nov yg lalu, beliau menemaniku ke Low Yatt. Kami turut ditemani oleh Adham dan Fatah. Setibanya kami di sana, jam telah menunjukkan 4.00pm.. Kami bergegas untuk mencari benda yang diinginkan.

Setelah membeli benda yg diingini, kami bergegas untuk menunaikan solat Asar. Adham dan Fatah telah jauh ke hadapan. Saya dan beliau memutuskan untuk solat asar di Low Yatt sahaja. Perut mula berkeroncong.. X kan nak tunggu sampai Nilai baru nak makan, jauh 2.. huhu

Aku mencadangkan untuk makan di KL Sentral sahaja.. "Di, makan KFC je la, lame dah boikot, bila lg nk makan?".. beliau mengajakku.. tergelak kecil dihatiku.. KFC pun boleh la..

Sambil makan, banyak persoalan yg diajukan kepadaku..
-"Di, ana mmg susah nk hafal 1 benda ni, ambil masa lama nk hafal",
-"Ana sejak sekolah, sampai sekarang, rasa mmg x boleh duduk sekali ngn member2.. selalu je kena pulau.. xde org nk amik berat psl ana..",
-"Tensyen ana, ana mmg x boleh g English ni, BTQ mudah je, ana fhm, tp x leh nk jwb sebab dlm English",
-"Di, ada member ana tny, knape jwtn ana dlm GATE dilucutkan?, yg laen pn mcm gerak sgt je,x tau ana nk jwb"..
-"Di, ayah ana dah didik ana cm ni..kecik2 lagi, ayah ana ajak g kempen, ceramah, usrah..ana dh terbiasa"..

Persoalan-persoalan yg diajukan aku jwb dengan penuh hikmah.. Aku x mahu jawapanku menyinggung perasaannya..

Teringat suatu ketika, kami bersaing untuk menambah follower kepada blog masing-masing. Ketika itu, masing-masing mempunyai jumlah follower yg sama, iaitu 40 org. Kami berpakat utk meletakkan ruangan follower d tmpt ats blog, supaya mudah di follow oleh sesiapa.. Ketika saat post ini ditulis, follower blog aku telah mencapai 98..sedangkan blog nya mempunyai 68 follower.. Jawapan yg mudah diberikannya.. "Nta famous di, boleh la..." aku hny tersenyum..

Isnin lalu, 23hb 11, Adham menelefonku pagi tersebut.. "Di, tlong tgk shbt kita, mak dy nk dtg cni amik dy, dy tgh x sihat 2, x dok kt bilik pn"..

Malam tersebut, aku menemaninya hingga ke ktm nilai, kerana beliau akan ke seremban, utk berjumpa dgn ibubapanya yg menantinya di sana.. "Jangan lupa balik UIA ye".. pesanku kpd nya.. Adham ada menyebut sesuatu perkara yg benar-benar membuatku terkejut.. "Dy nak berhenti uia di, x larat blaja dh"..

Khamis, 26 Nov - "Mintak tlong shbt2 solat hajat utk mendoakan shbt kita yg sdg sakit di kampung, kerana terkena perbuatan org"..msj yg pnjg, tp kuringkaskan..

"Ya Allah, berilah kekuatan kepada sahabatku ini Ya Allah.. Kuatkanlah semangat nya utk menjadi pejuang agamaMu Ya Allah, teguhkan hatinya utk terus berada di jalanMu Ya Allah"..

Sahabatmu,
Hamidi...

Salam Ramadan!


Assalamu'alaikum!

Apa khabar kalian semua? Harap kalian semua sihat dalam lindungan ALLAH. Maaf jika agak lama aku tidak meng'update' blog aku yang tak seberapa ini.

Salam Ramadan aku ucapkan. Mudah-mudahan Ramadan kali ini memberi makna yang begitu besar kepada hidup kalian. Marilah kita memperbanyakkan amalan dan menjauhkan diri daripada maksiat dan perkara yang boleh membawa murka ALLAH. Moga puasa yang disebut Nabi sebagai hanya mendapat lapar dan dahaga itu bukan puasa kita.

Bagaimana amalan kita sepanjang bulan ini? Sama-sama kita muhasabah diri agar kita sentiasa tergolong di kalangan hambaNya yang beriman dan beramal soleh. Di mana syurga ALLAH itu diciptakan khusus untuk dua golongan ini.


Bulan ini adalah bulan untuk kita mendidik nafsu kita. Kalau selama ini nafsu yang mendidik kita selama 11 bulan, cuba pula pada 1 bulan ini untuk mendidik nafsu. Bulan ini juga bulan mujahadah. Bukannya bulan untuk bermalas-malasan dengan alasan letih berpuasa. Sehingga ada yang tidur selepas sahur dan hanya bangun ketika berbuka, dahsyat! Sedangkan para sahabat boleh berperang pada bulan Ramadan, apatah lagi kita yang langsung tidak berperang secara mengangkat senjata ini.

Akhirnya, itu sajalah yang dapat aku titipkan untuk catatan ringkas kali ini. Jumpa lagi di lain lapangan. Insya ALLAH, untuk posting selepas ini, aku akan memuatkan posting2 dari blog lain yang berkisarkan aku dan artikel yang ditulis khusus untuk aku. Sekian, wallahu a'lam!


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.