Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, February 24, 2009

Antara Katak, Lembu, Bukit, Bogel dan Bahasa

-8.30 mlm (24 Feb 2009)
-Bilikku yang 'sangat' indah. 'Seindah mentari pagi'

Salam sejaterakepada sahabat2 pembaca sekalian!

Pada mulanya aku tak berapa ada idea untuk menulis tentang isu semasa yang sedang hangat saat ini. Tapi, ada sesuatu yang memungkinkan aku untuk ke arah itu. Mungkin kerana terlalu lama sudah tidak menulis sendiri hal-ehwal politik atau siasah di bumi Malaysia ini. Sebelum ini pun hanya mengambil kata2 Mursyidul Am PAS untuk menjadi paparan dan siaran. Apa salahnya aku menulis tentang siasah, memang sudah minat aku ke arah itu pun. Kerana harapan aku saat ini ialah dapat menggantikan ayahku yang telah lama berjuang di kampungku. Nanti bila beliau sudah tiada bolehlah aku tolong gantikan tempatnya. Tapi siapalah aku jika nak dibandingkan dengan orang tuaku itu. Memang jauh sangat! Bukan setakat langit dan bumi, bahkan Matahari dengan Pluto!

Menulis berkenaan politik sememangnya mematangkan pemikiran, malah membuka minda yang sempit dan jumud. Agak bodoh dikatakan jika kita hanya melihat sahaja apa yang berlaku di depan mata tanpa memberi apa2 sumbangan atau sekurang2nya mengambil inisiatif yang perlu, mungkin. Memang waktu ini semua meluat dengan kerenah bobrok dan bangsat politik kotor pihak kerajaan yang bertopengkan s*****n. Terkilan juga melihatkan rakanku tadi di kedai runcit, apabila aku sibuk membaca akhbar Sinar Harian, beliau merungut padaku, "Bosan aku dengan politik, PAS ke, PKR ke, sama je! Baik baca sukan". Sungguh dangkal sekali pemikiran beliau, mungkin diracuni oleh media BN seperti TV3suku, Berita Hairan atau mungkin Utusan Meloya.

Jadi untuk kali ini, aku punya tajuk tersendiri, dan aku akan ulas dan analisis satu-persatu, sekiranya sempat. Kerana aku juga punya masa yang diperuntukkan untuk studi Maharaat (Qiraa'ah, Kitaabah, Kalaam dan Istimaa'). Insya ALLAH, di bawah ini aku perturunkan sedikit penilaian aku berkenaan isu yang dikemukakan.

Katak

Boring betul dengan katak seekor ni! Melampau betul. Ada2 saja dia ni. Memang kalau dah katak tu, katak la juga. Maaf ini katak Kelantan ya! Bukan katak2 bodoh dan bangang di Perak tu.

Aku masih ingat ketika Syawal yang lepas, ayahku ada menerima kad raya dari si katak ini. Sempat aku baca beberapa kata2 beliau dalam kad tersebut, antaranya ialah 'Jatuh bangun bersama rakyat'. Cis! kononnya berjuang untuk rakyatlah, konon! Tapi yang kamu lompat sana sini tu untuk rakyat la ek, katak? Bukan untuk perutmu yang sudah buncit itu? Jangan hipokritlah, nak jadi pejuang mana boleh menipu!

Apa lagi yang aku nak bagitahu fasal budak katak ni ya. Hmm... oh, PAS Kelantan! Aku ada dengar2 yang ura2 mengatakan YB Takiyuddin mengkritik si katak itu, maka beliau pun mula naik marah. Tak pasti samada sebelum itu atau selepas itu, beliau membuat statement bahawa beliau mempunyai beberapa rahsia tentang kelemahan kerajaan PAS Kelantan pimpinan Tok Guru. Apalah agaknya ya. Yang pasti, rakyat Kelantan lebih mengetahui tentang itu. Sekiranya rakyat di sana tahu tentang kelemahan itu, maka mengapa masih memilih PAS sehingga ke hari ini yang mana umur kerajaan PAS Kelantan sudah 19 tahun?

Masa pilihan raya umum yang lepas, ramai yang tidak berpuas hati apabila katak itu dicalonkan di Parlimen Pasir Mas atas tiket PAS, namun kapasiti beliau masih sebagai calon bebas, maknanya hanya menumpang nama dan logo PAS saja. Tapi, ramai juga yang tidak dapat menyanggah keputusan itu kerana ianya pilihan Tok Guru sendiri. Jadi kita lihatlah hari ini, macam mana si katak itu membalas jasa PAS dan Tok Guru sendiri. Tapi, dalam berita hari ini ada menyiarkan kenyataan beliau yang mengatakan beliau masih menghormati Tok Guru dan tidak akan mendedahkan kepada umum 'rahsia' yang beliau dakwa ada di tangan beliau itu.

Sedarlah wahai katak! Kamu menang dan dapat ke parlimen kerana kamu menumpang bendera PAS. Kalau tidak, jangan harap! Kamu ingat rakyat Kelantan boleh termakan dengan ceramah kamu yang entah apa2 tu? "Blah la lu!!!", teriak aku dalam hati.

Kini ada suara2 dalam PAS sendiri yang inginkan beliau meletak jawatan. Jangan haraplah beliau nak letak jawatan. Memang dasar katak macam tu lah.

Lembu


Ini pula kisah lembu korban dan tuannya. Pada suatu hari, ada beberapa ekor lembu yang agak berisi bakal dikorbankan oleh tuannya. Tapi tuan cik2 lembu itu berfikir, kalau aku jual lembu2 ni ok juga. Jadi beliau pun jual lembu2 kesayangan beliau itu pada seorang kenamaan. Tiba2 lembu2 beliau itu menjadi glamour. Siap boleh masuk TV dan surat khabar lagi. Si tuan ni bukan main kembang, bangga dapat lembu2 seperti mereka. Itulah kisah lembu dan tuannya yang masih tiada kesudahan.

Bodohlah PM, TPM dan menteri2!!!

Kenapa aku kata bodoh? Aku punya pasallah nak kata kat siapa2 pun, takkan nak kata kat kambing kot! Kambing memang bodoh. Oh, lupa, lembu pun bodoh rupanya.

Izinkan aku sentuh isu SPRM. Aku sangka bila dah upgrade jadi Suruhanjaya ni, makin bebaslah. Tapi, hampeh! Kuda tunggangan tu, kudalah juga!

Yang korang sibuk dengan perihal lembu dan MB Selangor tu apa pasal? Banyak lagi kes pimpinan UMNO terutamanya MT yang dah kaya-raya gila babi. Kes ciput dan tahap semut yang tak sampai juta2 ni korang nak kisah sangat! Bongok! Haprak!

Memang betullah tindakan beliau atas sifat beliau selaku MB, beri kebajikan pada rakyat. Bukannya macam pemimpin korang yang kenyangkan perut sendiri dan bagi dekat kroni saja!

Bukit

3 bukit bakal melakar sejarah tersendiri. Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Bukit Lanjan. Semua bakal mengatur langkah. PAS dengan kesediannya yang tidak dapat disangkal lagi lantaran ramainya para pekerja, petugas atau 'amil parti. BN bakal mencatur langkah berjaga2 dan waspada selepas 2 kali kalah teruk (Permatang Pauh dan Kuala Terengganu). Manakala PKR yang sudah tercalar dan rosak teruk imejnya memikirkan strategi menarik hati pengundi semula.

Apapun, kepada semua selamat bekerja! Bekerja untuk apa itu korang punya pasallah!

Alfatihah buat bekas YB Bukit Gantang, Almarhum Roslan Shaharum.

Bogel

Kisah gambar separuh bogel YB Elizabeth Wong yang ditangkap curi ketika tidur menjadi isu paling hangat tika ini. Memang orang Melayu suka sangat cerita2 panas macam ni, apatah lagi melibatkan 'orang besar' dalam kerajaan PR di Selangor.

Berita terbaru yang aku terima, seramai 10,000 orang menanda tangani petisyen sebagai tanda belas kasihan terhadap beliau dan meminta beliau untuk bertugas semula sebagai YB. YB Eli sememangnya dikenali sebagai wakil rakyat yang baik. Penduduk di Bukit Antarabangsa sebagai contoh, merasa terhutang budi terhadap beliau atas kecaknaan dan keprihatinan beliau sebagai pemegang kapasiti Exco Pelancongan dan Alam Sekitar terhadap mangsa2 di situ.

Berbalik pada kes beliau itu, cuba anda bayangkan kalau sekiranya gambar emak, adik atau kakak kalian sedang tidur dalam keadaan mengaibkan disebarkan kepada umum? Anda malu atau marah? Malu? Bodoh! Marahlah!

Bahasa

Untuk point terakhir ini, perasaan malas mula timbul, jadi aku copy paste saja artikel yang aku tulis 4 tahun yang lalu, iaitu pada tahun 2005, ketika umurku 14 tahun, tingkatan 2 (Haha! Hebat kan?). Artikel ini pernah disiarkan di laman web Tranungkite.net.

Walaubagaimanapun (perkataan paling panjang dalam Bahasa Melayu), aku menyokong penuh usaha ke arah memansuhkan PPSMI dan bersetuju dengan Presiden PAS yang mengatakan hanya golongan celaka sahaja yang mahu meneruskan PPSMI itu.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

PANAS !! : LUKA RAKYAT MASIH BELUM SEMBUH


# Masalah rakyat diabaikan!
# Maruah bangsa dipemainkan!
# Maruah agama semakin tercabar!



1. Masalah rakyat masih belum selesai… Ramai rakyat yang miskin dan papa kedana, sedang pemimpin kaya raya. Ramai rakyat yang menganggur, sedang pemimpin bergaji lumayan. Ramai rakyat menderita kelaparan, sedang pemimpin dalam kekenyangan.


Rakyat sendu, pemimpin sendawa. Boleh diharapkah pemimpin sebegini? Rakyat sedang ketagih dan dahagakan penyelesaian masalah mereka. Siapa lagi yang mesti membela rakyat kalau bukan pemimpin?, fikir-fikirkanlah.


Kerajaan BN telah memerintah negara dah nak ‘jubli emas’ dah… Takkan tak tahu nak selesai masalah rakyat. Atau tahu, tapi tak reti nak buat. Kalau begitu buat apa memerintah, untuk kesenangan diri, keluarga, dan kroni? Fikirlah… Kalau dah tahu macam tu, pilihanraya nanti tak payah berkempen, buat apa juga, kalau tak boleh@reti memerintah.
Perintah dah bertahun-tahun, tapi…begitulah. Apa ni?? Kerajaan goyang kaki?. Tadbirlah dengan amanah, telus dan adil. Nanti pemimpin akan disoal, bagaimana dia menjalankan amanah yang diberi.


Rakyat beri mandat, buatlah kerja baik-baik. Jangan hancurkan harapan rakyat. Setinggi gunung Everest harapan rakyat, sebesar lautan Antartika impian rakyat. Luka rakyat masih tercalar, dihiris gerimis. Gerimisnya adalah kerajaan.


2. Kenapa semua luka ini semacam tidak dapat disembuhkan? Atau tidak relevankah soalan sebegini. Inilah sebenarnya kenyataan dan realiti kehidupan. Kita sebagai rakyatlah menjadi mangsanya. Cuba kita berfikir, bila agaknya luka ini akan sembuh? Kita sepatutnya melakukan perubahan, yang buruk kepada yang baik, yang negatif kepada positif, yang batil kepada yang hak, yang baik kepada yang lebih baik, dan begitulah seterusnya.


Berfikirlah secara orang tua, takkan kita nak biarkan kita tertindas. Bagi yang bernasib baik, tak apalah, mereka tidak merasainya, tapi mereka perlu menyelami isi hati rakyat yang tidak bernasib seperti mereka. “Tidak sempurna iman seseorang itu sehinggalah dia kasih kepada saudaranya”. Ini nabi yang kata, saya sekadar menyampaikan, bukankah kita sesama Islam bersaudara?


Bercakap tentang pembelaan bangsa, kita sebagai bangsa Melayu perlu bertegas bahawa kita adalah tuan kepada bumi Malaysia. Sekarang, kita bagai dijajah oleh puak-puak cina. Ekonomi, mereka… Pendidikan, mereka juga (Melayu longlai, takkan nak harapkan Amalina sorang je? Kita mesti lahirkan lebih ramai ‘Amalina’)… Sosial, kita la juara! Lumba haram, dadah, keruntuhan akhlak, kita la heronya.


Takkan kita nak biarkan ini terus, terus, dan terus. Apa akan jadi pada nasib bangsa kita. Kalau ini terus berterusan, alamatnya kita dah tak jadi tuan kepada tanah air kita, kalau bukan di zaman kita, di zaman anak cucu kita, tunggu dan lihatlah. Saya bukan nak memperkecilkan peranan bangsa kita dalam negara ‘demokrasi’ ini, tapi terasa terpanggil untuk membincangkan isu ini.


Bercakap mengenai ‘universiti’ yang sudah ditukar sistemnya. Bukan lagi sistem kouta. Apa dah jadi pemimpin kita? Termakan pujuk rayu bangsa lain ke? Alamatnya universiti akan dihuni oleh puak-puak cina, sementara kita hanya di tepi jalan, takpun di Pusat Serenti atau dalam hospital dan dalam longkang (lumba haram). Sebab Melayu lemah dalam pendidikan.


Maruah Melayu semakin tercabar apabila bahasa ibunda kita sudah terpinggir. Apa kita nak lihat saja? Atau sekadar memendam perasaan? Kita perlu bertindak. Gunakanlah tangan yang diberi kuasa untuk memilih/memangkah/mengundi calon yang ‘TERBAIK’. Mungkin tiada yang terbaik, tapi pilihlah yang lebih baik, memang setiap sesuatu ada kelemahannya. Tapi lihatlah secara positif, jangan hanya lihat nyamuk kecil di hadapan, sedangkan gajah di belakang.


Sains dan Matematik dalam B.I, memang mendatangkan segenap kepayahan. Dahlah bahasa kita dipinggir, B.I mendorong kepayahan pula. Inilah keluhan pelajar-pelajar Melayu. Makin ketinggalanlah kita. Sebenarnya kita perlu berfikir secara positif. Puak-puak India boikot perkara ini, tapi kita sekadar berdiam sahaja. Inilah punca kelemahan dan kelayuan bangsa kita. Idea Pak Lah pasal bahasa Tamil dan Mandarin di sekolah rendah, tak payah diceritalah, makin menyerabut kepala saja…


Dulu kita yang terkenal dengan jawinya, tapi sekarang? Semakin terhakis… Dulu semua surat rasmi ditulis dalam jawi. Kita patut bangga dengan pencapaian kita berkenaan tulisan jawi, kita ada tulisan sendiri, tapi kerajaan tak fikir macam ni. Ketinggalankah kita kalau kita memperkasakan bahasa dan tulisan sendiri? Ini terjadi kerana pemimpin, mereka memasukkan budaya barat untuk jamuan rakyat. Bukankah jawi berasaskan bahasa arab dan bukankah bahasa arab itu bahasa syurga dan bahasa al-Quran? Kita perlu bangga sebenarnya.


3. Isu agama, makinlah kusut… sungguh kritikal. UMNO pengkhianat agama. Mereka tubuhkan Islam Had hari, apa motifnya, tak perlu fikir, yang pentingnya ia bukan untuk kebaikan Islam. Bertamadunkah Islam kalau ia tidak dihayati dengan sedalam-dalamnya?


Tapi, begitulah… Mereka (kerajaan) masih berdegil dengan dakyah-dakyah songsang mereka yang ingin memesongkan umat Islam, khususnya di Malaysia. Mungkin ada yang pernah terdengar seorang pemimpin puak-puak had hari berkata, “Islam yang ini (Islam had hari), lebih baik@elok dan maju daripada Islam di zaman nabi @ Islam yang nabi bawa”. Terlalu takbur dan ‘ujub mereka, sehingga sanggup mengeluarkan kata sedemikian. MasyaAllah… Mulut tak ada insurans agaknya. Bolehkah diterima pemimpin begini? Adakah Islam di zaman nabi dikatakan mundur kerana tiada teknologi, tiada komputer, dan tiada kereta?


Rakyat dahagakan ilmu agama yang sebenar-benar. Islam yang dibawa nabi, bukannya Islam yang direka oleh manusia. Bukannya Islam yang tidak mengira dosa pahala, bukannya Islam yang menolak hukum Allah. Sedangkan hiburan dijamu, haram jadi halal, dan hukum penjajah diguna pakai, hukum yang direka manusia. Sedang mengakui Allah maha adil, tapi hukum-Nya diragui. Allah pencipta kita, Dialah yang patut menjatuhkan hukuman ke atas kita.


Perlukah kita dihukum dengan hukuman yang mengikut hawa nafsu dan akal kotor manusia? Hukuman yang tidak mengira dosa pahala? Sedangkan tuhan telah tetapkan hukumannya sama ada halal, haram, makruh dan sebagainya.


Amat dahsyat lagi apabila seorang menteri Cina (tak perlu disebut namanya) berani memberikan cadangan supaya tidak diadakan mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah rendah. Ini menjelaskan kepada kita bahawa dunia hari ini berani mencabar Islam. Kenapa ini berlaku? Kerana kepimpinan tidak menunjukkan sikap ikhlas terhadap Islam. Kalau tidak, masakan seorang menteri bukan Islam lantang berbuat demikian.


Ni yang paling dahsyat!! Hukum moral dihapuskan?? Ini kerja gila! Dahlah tak mahu kepada hukum Allah, nak hapus hukum moral yang sedia ada pula. Tidakkah kerajaan fikir, apa akan jadi pada dunia kalau tak ada hukum tu, hancur leburlah dunia, opps, bukan dunia, tapi Malaysia.


Perkara ini ekoran daripada penangkapan selebriti terkenal tanah air, Jeslina Hashim oleh JAWI. Apa yang berlaku, sebahagian besar menteri menolak malah mencaci tindakan JAWI dan membela Jeslina. Walhal, JAWI memang berhak dan patut menangkap Jeslina, kerana Jeslina bersalah dari segi hukum moral. Ini la kerja UMNO, bela yang salah, hina yang benar. Kalau macam ni, sampai bila pun dunia tak akan aman. Ada ke patut, Jeslina nak saman JAWI? Ni ke negara Islam?


Sisters in Islam dibantu badan-badan bukan kerajaan (NGO) mengusulkan perkara di atas dan disokong oleh beberapa menteri. Apa kejadah semua ini? Sampai begini Islam dicabar. Islam di kaca mata dunia sering dikaitkan dengan kelemahan dan kemunduran, inilah sebabnya. AL-ISLAMU YA'LU WALA YU'LA ALAIH -hadis nabi.


- 26 JUN 2005



p/s: Banyak lagi artikel yang aku tulis dulu sebenarnya, lain kali sajalah aku siarkan. Ataupun kalau kalian nak lihat boleh klik di sini. Ok, terima kasih.

p/s/s: Sorry kalau bahasa aku kali ini kurang enak, memang dah cara aku camtu, nak buat camne kan. Pastu, artikel aku pasal bahasa tu berbaur kebangsaan sket. Sory r dulu fikiran aku dijajah oleh motivator2 UMNO, pasal tu r jadi camtu. Skang ni dah tak kisah sangat pasal bangsa, yang penting dan lebih utama ialah Islam.



p/s/s/s: Esok aku exam, so mintak maaf pada sesapa yang aku mengata kat atas. Jangan terasa hati ye!

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.