Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, November 3, 2009

Puasa dan Raya di Kampung


Antara kenangan yang tidak dapat dilupakan sepanjang berpuasa dan beraya di kampung ialah:

  1. Berbuka puasa di rumah
  2. Diberi peluang menyampaikan kuliah Dhuha di Surau al-Mawaddah
  3. Solat Tarawih berimamkan Ablem
  4. Berpeluang memberi tazkirah selepas solat Tarawih
  5. Berijtima' Ramadan di Marang
  6. Berhari raya di rumah sanak-saudara, rakan2 dan guru2
  7. Kereta rosak ketika dalam perjalanan ke rumah Kak Nana
  8. Menghadiri Majlis Hari Raya Pas Terengganu bersama perantau
Album 'Idul Fitri 1430


























Monday, November 2, 2009

Untungnya Mereka yang Hadir 'Perang 1 Ogos'

Jika ibnugharib membawakan kisah Ruginya mereka yang tak hadir 'kenduri 1 Ogos', aku pula dengan nada yang serupa cuma bunyinya agak kontra. Aku akan membawa kalian ke dalam sebuah kisah yang sebelum ini pernah diceritakan, cuma mungkin diberi nafas baru atau nafas lebih segar.

Mengambil latar di sebuah kota diberi nama Metropolitan, maka disebut ia Kota Metropolitan. Nasri al-Mujahid Abdul Hadi mula mengorak langkah berani. Pagi itu semangatnya lain benar dari biasa. Kerana hari itu bukan biasa2. Sungguh luar biasa baginya dan bagi jiwa2 yang cintakan kebenaran, malah benci akan kezaliman. Dia tidak mahu berdiam diri lagi. Membisu adalah tindakan orang bodoh. 'Hari ini akan ku serlahkan hammasatus syabab (jiwa kepemudaan) yang ALLAH kurnia padaku! Tidak mahu sekali tergolong mereka yang kufur nikmat!', getus hatinya penuh yakin. Yakin pada janji ALLAH.

Nasri al-Mujahid bersiap untuk keluar ke medan penentuan. Beberapa keperluan dan barang2 yang perlu dibawa disimpan kemas di dalam kantung begnya. Ayat al-Quran yang pernah menjadi moto seorang sahabat Nabi dalam misi menawan Konstantinople, Abu Ayyub al-Ansori, "Infiruu khifafan wa thiqola" dibacanya berkali2 bagi membangkitkan ruh jihad yang sedia bangkit. Hadis Nabi yang didengarnya pagi tadi melalui radio Islam.fm masih terngiang2 dan seakan berbisik2 di cuping telinganya., "Siapa yang bersiap siaga di Jalan ALLAH adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya".

Dia tidak mahu berpatah balik. Lari dari medan peperangan adalah dosa besar. Tawakkallah yang cuba diletakkannya paling hadapan.

"5 orang pejuang kita telah ditawan di sana!", teriak salah seorang pejuang yang turut serta dalam perang itu. Hatinya agak gusar mendengar khabaran itu. Adakah dia akan menerima nasib yang sama. 'Ah! Persetankan itu semua! Aku berjuang kerana Tuhanku, kenapa perlu risau kerana DIA pasti menolongku. Sepatutnya aku risaukan sahabat yang tertawan, bukan pada diri sendiri', monolognya sambil beristighfar.

Ketika di dalam gerabak, mulutnya terkumat-kamit menuturkan beberapa bacaan antaranya ialah ayat ke-7 dari surah Yasin, Surah al-Quraish dan ayat Kursi. Melihatkan ramai juga yang turun pada hari itu, langsung membarakan lagi api semangat di jiwanya.

'Hari ini sejarah pasti tercipta', ungkapnya secara monolog. Dia berkumpul bersama anak muda yang punya harapan yang sama dengannya, ingin melihat Daulah Islamiah berdiri megah di negara mereka, Malarsegar.

"Sila berkumpul di Masjid Malarsegar! Kita akan bersolat di sana. Selepas itu barulah kita akan berarak. Sebelum itu, saya akan memberikan sedikit briefing mengenai perjalanan kita ke Istana Malarsegar!", laung Chief Commander, seakan mendesak.

Nasri hanya bersolat di Stesen Kereta Api Kota Metropolitan kerana pihak tentera berkepala merah telah menghalang orang ramai dari memasuki kawasan masjid.

Dia berjalan menuju ke Istana Malarsegar. Sementara Chief Commander yang berjaket hitam memberi arahan dan orang ramai menyusuri perjalanannya.

Sampai di sekitar shopping complex Sembel, perjalanan mereka terhenti. Sekali lagi tentera berkepala merah menahan mereka dari berarak secara aman menuju ke Istana Malarsegar. Akhirnya mereka dibedil dengan gas pemedih mata. Mata2 mereka yang hadir mula merasa pedih. Akhirnya seorang teman Nasri, al-Haqq mengajaknya untuk berundur. "Ini bukan lari dari medan, tapi strategi!", tegas al-Haqq. Teringat Nasri akan strategi yang pernah dibuat Khalid al-Walid dalam satu peperangan suatu masa dulu.

Sempat juga Nasri bertemu dengan sahabatnya yang seusrah dengannya di sekolah menengah dahulu, antaranya ialah Amar, Akmal, Muhammad, Ahmad, Maas, Iman dan naqib mereka Ustaz Hamizan. Mereka bersalaman dan berpelukan. Sempat juga Amar mengambil gambar Nasri, sebagai kenangan katanya.

Akhirnya Nasri beserta sahabat2nya mengambil keputusan untuk mara. "Kali ni kita pergi saja, kalau kena bedil pun takde masalah!", ucap Nasri pada sahabat2nya. Mereka menuju dekat dengan tentera berkepala merah. Akhirnya mereka dibedil lagi. Mereka lari ke belakang satu bangunan. Orang ramai turut bertempiaran melarikan diri. Mereka meletakkan garam di lidah dan membasuh muka dan kepala dengan air mineral. Terasa pedih mata, sangat pedih.

Akhirnya peperangan itu berakhir jua. Nasri pulang bersama rakan2nya dengan menaiki monorail. Dia pulang dengan membawa semangat yang baru. Pulang dengan puas.

Hari itu berlalu indah, namun masih belum terluput mudah dari jemala otak. Hari itu sudah menjadi sejarah. Hari yang penuh sejarah. Sejarah suka dan duka, pahit dan manis, serta nikmat dan azab.

Mereka adalah an-Naasut Taghyiir (Agen Perubahan). Mereka adalah golongan yang beruntung. Mereka jugalah Generasi yang Menang. Menang di atas perjuangan yang hak, mendapat reda dari Tuhan mereka.

Kehadiran mereka hari itu menjadi bukti mereka pernah berbuat sesuatu, walaupun hanyalah seakan usaha seekor burung yang cuba memadamkan api membara dalam kisah Ibrahim alaihissalam.

Hari ini, 21 Oktober 2014 tiada lagi akta jahanam yang boleh menangkap sesiapa saja tanpa dibicarakan. Kononnya yang ditangkap ialah teroris yang boleh mengancam keselamatan negara. Tanpa bukti yang kukuh mereka ditangkap. Kini tiada lagi akta drakonian yang zalim itu. Semua kesalahan mestilah dibicarakan di mahkamah secara telus dan adil.

Hari ini juga mereka boleh berbangga bahawa atas usaha mereka pada 1 Ogos bertahun lalulah, akta itu dihapuskan dan kini negara Malarsegar menjadi aman dan tenteram. Dan cita2 mereka sudahpun dikabulkan ALLAH, Malarsegar kini berdiri megah sebagai sebuah Daulah Islamiah, seperti dirindu oleh mereka selama ini.

bersambung..

Sunday, November 1, 2009

Dari Nilai ke Alor Setar dan Permatang Pauh

Alor Setar

Aku tiba di rumah Anas sekitar jam 2 pagi. Aku disambut oleh Tok dan Mak Anas yang sungguh mesra. Soalan ditujukan bertalu2 oleh nenek Anas terhadap Anas sendiri. Nampak Anas seperti malas hendak menjawabnya. Mungkin sudah mengantuk. Letih juga mungkin. Sebelum masuk tidur, kami sempat dijamukan bihun goreng, buat mengisi kekosongan perut.

Malam itu aku tidur di bilik Anas. Paginya aku bersahur bersama keluarga Anas. Pagi itu aku menyambung lagi 'rehat' yang belum cukup aku kira. Aku bersolat Zohor di Masjid Sultanah Nor Bahiyah bersama Anas. Seusai solat, kami menuju ke asrama Kolej Universiti Insaniah (KUIN) bagi bertemu dengan Abang Mie, rakan kampungku yang mengaji di sana. Bersembang selama setengah jam, aku meminta diri untuk ke Pulau Pinang. Abang Mie hanya merelakan kepergianku.

Anas menghantarku di Terminal Syahab Perdana. Dari situ aku mengambil bas ke Butterworth atau dalam Bahasa Melayunya Bagan. Tayar bas berpusing, lalu berjalanlah bas itu dengan megahnya. Sampai di Bagan, aku menunggu selama sejam di situ sebelum Ayah Wa mengambilku.

Permatang Pasir

Malam itu solat Tarawih di sebuah surau di Kg Permatang Tengah. Setelah solat kami makan2, sembang2 dan misi terakhir malam itu, tidur.

Paginya kami bangun sekitar jam 5 pagi. Bersahur di Markaz Induk Terengganu. Solat Subuh di Masjid Permatang Gajus. Imam membaca ayat yang sangat menekan kalbu. Apa yang aku fahami dari ayat itu ialah di mana akan ada satu puak akan ke syurga dan satu lagi akan ke neraka. Dan parti ALLAH ialah mereka yang menang. Kuliyah Subuh asalnya disampaikan oleh Tuan Guru Presiden, tapi digantikan oleh Saudara Wan Faizul Wan Abas, Setiausaha DPPNT. Tazkirah masih berkisar tentang puasa dan Lailatul Qadar.

Petang itu kami bersiar-siar sekitar Pulau Pinang. Kami singgah di salah satu kompleks membeli-belah. Ayah Wa dan Abang Fadhil teruja ingin membelikan baju buat anak2 di rumah. Usainya kami menaiki feri. Sungguh indah sekali pemandangan di sana.

Malam itu kami tidak ke mana2. Hanya berehat di markas penempatan jentera Terengganu.

Esoknya itu kami mengikut calon PAS PRK Permatang Pasir, Ustaz Salleh Man berkempen. Kami berjalan dari rumah ke rumah mengiringi calon. Calon dilihat begitu mesra dan dekat dengan penduduk sekitar.

Petang itu pula diadakan Majlis Berbuka Puasa (untuk orang Islam) dan Hi-Tea (untuk bukan Islam) bersama calon. Antara yang hadir ialah pengundi kaum tionghua di sana.

Malam itu barulah aku pulang semula ke Nilai. Mulanya aku ingin menaiki kereta api, namun perkhidmatan untuk hari itu telah ditamatkan. Maka pilihan terakhirku ketika itu ialah menaiki bas. Ayah Wa menghantarku ke Stesen Bas Bagan.

Abang Fadhil menemaniku yang sedang membeli tiket pulang. Waktu itu pukul 11.20 malam. Penjual tiket itu memberikan tiket yang tertera waktu padanya 11.15 malam. Aku tidak mengesyaki apa2 pada mulanya. Aku terus menunggu bas yang dikatakan akan tiba di terminal 5 sehinggalah pukul 11.30 malam. Aku meluru ke tempat penjualan tiket tadi bagi bertanyakan bila lagi bas yang akan ku naiki itu akan sampai. Tunggu dulu katanya.

Aku masih boleh bersabar sehinggalah jarum jam menunjukkan pukul 11.45 malam sudah. Datang seorang remaja, juga penjual tiket. Dia meminta untuk melihat tiket di tanganku. Selepas dilihat tiket itu beliau mengatakan yang bas itu telah lama pergi. Aku merasa geram. Sah aku ditipu.

Aku meluru sekali lagi kepada lelaki dan perempuan ulat tiket sebentar tadi. Aku bertanya dengan keras kali ini. Ingin saja aku libas penumbuk buat melepas geram, namun sabar masih menebal dalam diri. Lelaki itu meminta tiket tadi dariku. Akhirnya dia memintaku supaya menaiki bas Durian Burung. "Tapi kena tambah r skit, bas ni bas sky view", kata dia padaku. "Kena tambah berapa?", tanyaku semula dalam nada marah. Dia ketakukan agaknya sampai tidak sempat meminta duit tambahan itu dariku.

Akhirnya dia memintaku menaiki bas itu. Rupa2nya sudah ada orang di tempat aku, sebagaimana no. seat yang tertera pada tiket baruku itu. Aku merasa tertipu lagi. Akhirnya aku ditempatkan di ruangan bawah. Aku bertanya kepada orang di sebelahku, "Berapa harga tiket?". "44 ringgit!", jawabnya. Itulah sebenarnya hikmah yang sudah kelihatan. Sebenarnya aku hanya membayar rm40 pada mulanya. "4 ringgit untung kot.. huhu", fikirku di dalam hati sambil ketawa kecil.

Aku sampai di Nilai sekitar subuh dan Hadi mengambilku di Stesen KTM Nilai (terima kasih Hadi!). Dan itulah buat pertama kalinya aku bersahur di dalam KTM. Alhamdulillah, kenangan ini sangat indah jika diulang tayang dalam tasik pemikiran.

Gambar Kenangan

Bergambar kenangan di Terminal Syahab Perdana

Inilah dia Anas

Bergambar kenangan di penempatan kami di Permatang Tengah

Wan Faizul Wan Abas menyampaikan kuliah Subuh

Pemandangan indah Pulau Pinang

Bergambar kenangan di atas feri

Bergambar di tingkat atas feri

Kempen calon rumah ke rumah

Sempat bergambar kenangan bersama calon

Berkempen di markas BN

Calon menyampaikan ucapan ketika Majlis Berbuka Puasa/Hi-Tea


Wednesday, October 28, 2009

Selamat Ulang Tahun, Sayang!



Kekti, itulah nama beliau. Bidadari kesayanganku di dunia ini. Dialah teman. Dialah penyeri hidupku.

Beberapa hari yang lepas, tanggal 20 Oktober, merupakan ulang tahun kelahiran Kekti yang ke-20.

Beliau merupakan kekanda tunggalku pada baitul muslim milik Mak Ayah. Yang sudi mendengar celotehku. Mangsa gurauan bodohku. Dan kadang2 rakan sembang juga. Walau beliau dilihat pasif, namun jika diransang beliau mampu berkomunikasi dengan baik.

Insya ALLAH, aku doakan moga beliau bakal berbahagia dengan 'pemuda kental' pilihannya.

Selamat ulang tahun, 'sayang'! Asih sayang bangat Kekti!

-------------------------------------------------------------------------------------

Lirik lagu khas buat Kekti:

Bidadari 2x
Temanilah resahku
Bidadari 2x
Tenangkanlah jiwaku
Sumpah setia hidup mati
Semuanya kerana kau isteriku
Isteriku tercinta pelengkap rusuk kiriku

Bidadari 2x
Jadilah pedampingku
Bidadari 2x
Jadilah sang setia
Kerna cinta cinta suci
Buktinya tidak pernah sepi
Sepi daripada cubaan yang tak terduga

Kau umpama bintang utara
Penunjuk jalan yang terang
Kau beri harapan saat ku jatuh
Bangun semula
Dan berikan sakti cintamu
Penawar racun berbisa
Dan ikatan kita cinta abadi hanya disyurga

Baca lagi tentang Kekti di sini.

Nota Hujung: Selamat ulang tahun juga buat idolaku sepanjang zaman, Ayah Cik (YB. Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Haji Awang). Tarikh lahir Ayah Cik juga tanggal 20 Oktober. Moga Ayah Cik sihat dan sentiasa tabah mendepani mehnah dan tribulasi dalam mengemudi bahtera penyelamat ini!

Friday, October 9, 2009

Bagan Pinang: Satu Analisis Ringkas


Setelah beberapa kali berulang alik dari Nilai ke Port Dickson, juga dari Kuala Terenganu ke Port Dickson, pada pengamatanku, tempat ini lebih kurang sama bi'ah atau suasananya di kampungku, Seberang Takir. Kedua2nya punya pantai. Bagan Pinang sendiri bukanlah bandar, hanya pekan kecil. Ia lebih sesuai disifatkan sebagai pusat pelancongan. Makna kata pelancong datang ke sini hanya untuk bersantai. Kedua2nya juga ada kem tentera, cuma bilangan pengundi pos di kampungku sekitar 1000 sahaja, berbanding di sini sebanyak 4000 lebih.

Rakyat di kawasan ini boleh dikatakan 'lagho'. Mana tidaknya, pesta dan konsert saja hampir setiap hari. Anak2 muda mereka terlalu dihidang dengan budaya hedonisme. Yang mereka tahu, pesta air, jetski dan banana!

Bagan Pinang letaknya dalam Parlimen Teluk Kemang. Parlimen Teluk Kemang telah dimenangi oleh calon PR pada PRU ke-12 yang lepas. Cuma 2 DUN sahaja yang dikuasai BN, sementara 3 DUN lagi dalam parlimen ini dimiliki PR. 2 kerusi itu ialah Bagan Pinang dan Linggi, sementara 3 lagi ialah Lukut, Port Dickson dan Chuah. Bagan Pinang dianggap sebagai kubu kuat BN sehingga ada yang mengatakan Pas akan beware pada PRK kali ini.

Penyokong pembangkang (PR) pula menganggap PRK kali ini adalah ujian kedua selepas berjaya menembusi kerusi milik Umno di Kuala Terengganu. Mungkin PRK ini dianggap sebagai kayu ukur atau penanda aras kepada fenomena tsunami Pakatan Rakyat, adakah masih berkesinambungan atau tidak.

PRK kali ini benar2 menguji kepimpinan Najib. Sebelum ini dikatakan PR menang kerana memang asalnya kerusi itu sudah dimiliki oleh PR seperti di Permatang Pasir dan Bukit Gantang. Sehingga selepas saja memenangi PRK kali ini, Isa Samad dengan bangganya mengumumkan bahawa kemenangan beliau memberi makna sokongan rakyat kepada kepimpinan PM. Habis tu, yang kalah 7 kali sebelum ni macam mana?

Selepas menang di Permatang Pasir yang dianggap sebagai 'Badar' (mungkin kerana PRK itu berlaku di bulan Ramadan) oleh Pas, kini Bagan Pinang dianggap sebagai 'Uhud'. Benar, kita telah menang pada awalnya. Melihat dari segi kehadiran ketika Penamaan Calon 3 Oktober 2009 di mana penyokong PR jauh lebih banyak sehingga mencecah 20, 000 orang dan juga kehadiran semasa kempen Pas. Ketika merayu undi pada 11 Oktober sendiri penyokong pas jauh mengatasi penyokong BN.

"Permulaan yang baik. Kemenangan dari sudut moral!", kata Pengarah Pilihan Raya Pas bagi PRK ini, YB Salahuddin Ayub seusai penamaan calon. Menurut seorang aktivis Pas pula, "Penyokong Pas yang datang ramai2 ni adalah atas jemputan penyokong Umno sendiri. Mereka yang mulakan provokasi", katanya bernada sinis.

Menang kalah adalah adat bertanding. Bagi Pas, kalah adalah perkara biasa, menang itu luar biasa. Pas sudah berkali2 kalah dan sentiasa bersedia menghadapi kekalahan. Kata Tuan Guru Presiden, "Kita berjuang Islam tak pernah kalah. Kalau atas dunia kita tak menang pun, di akhirat kita sudah menang!".

PRK kali ini dilihat sebagai terkotor. Lihat saja perangai samseng2 Umno yang tidak habis2 menimbulkan provokasi. Mereka menyerang markas Pas. Membelasah, menumbuk dan menyerang dengan pedang dan kapak. Inilah budaya sebenar mereka. Ketika hari mengundi sendiri, aku dapat melihat bagaimana jeleknya sikap orang Umno. Langsung tiada adab dan tatasusila. Mereka melakukan kempen lucah. Mengupah budak2 'bodoh' untuk memukul orang Pas. Ada yang dibaling batu sehingga pecah bibirnya. Yang dibaling batu di kening, nasib baik tidak kena di mata. Dibaling botol dan dihayun dengan helmet. Hari itu menyaksikan kebodohan dan kebangangan Umno!

Walaupun pada dasarnya Umno menang tapi mereka tewas dalam usaha perangi rasuah. Isa Samad adalah ikon perasuah Umno. Yang menghukumnya dulu bukannya orang Pas atau PKR, tapi pihak Lembaga Disiplin Umno sendiri. Nampak jelas Umno kekurangan pemimpin berwibawa sehingga mengangkat perasuah besar sebagai calon. Menurut Isa Samad, "Politik wang hanya kesalahan disiplin dalam parti, bukannya satu jenayah". Tengok, buat salah tak nak mengaku pula. Apapun, Pas tetap menghormati keputusan rakyat.

Melihat kepada peningkatan tajam majoriti kali ini, sangat menghairankan. Mungkin Umno sendiri terkejut. Mereka mungkin hanya menjangka menang dengan majoriti tipis. Tapi keputusannya mereka menang dengan majoriti besar. Entah di mana silapnya, hanya 1000 lebih saja undi rakyat biasa yang mengalir kepada Pas, sementara 1000 lebih lagi datang dari undi pos. Sama ada faktor kekuatan calon Umno atau kesilapan Pas mencatur strategi. Mungkin Pas Negeri Sembilan perlu melakukan post-mortem secepat mungkin. Serta mengkaji, menganalisis dan memuhasabah sikap rakyat terhadap Pas Negeri Sembilan.

"Rakyat bukan berubah kepada BN, hanya sekadar teguran kepada Pakatan Rakyat", kata Ustaz Mior Isfandy. "Lebih kerap bersama rakyat. Bukan kerana ingin menang dalam pilihanraya tapi disebabkan ISLAM menyuruh kita lebih bersosial dan memperbetulkan halatuju rakyat jika tersasar dari hukum yang sebenarnya" terang beliau. Menurut Ustaz Hasrizal dalam facebooknya pula, "Percaya bahawa kemenangan boleh menjadi fitnah, kekalahan boleh pula menjadi anugerah. Berbalik kepada cara kita menggarapnya. What you see is what you get, who you are determines how you see...".

Pakatan Rakyat mungkin perlu bekerja lebih keras lagi untuk menawan hati rakyat Negeri Sembilan. Pesanan Ketua Pemuda Pas, Ustaz Nasruddin Hasan yang meminta kita supaya tidak gopoh, over-confident juga perlu diambil ihtimam oleh semua pemimpin dan penyokong PR.

Akhirnya, aku menyeru kepada semua petugas Pas supaya jangan bersedih. Mungkin DIA ingin menguji kita dengan ujian kekalahan, di mana sebelum ini kita asyik diuji dengan kemenangan. Bersabar dan reda!

Wednesday, October 7, 2009

Kisah Hari Ini 2


Kisah hari ini bermula dengan pagiku iaitu menghantar Piyah ke sekolah beliau. Ingatkan hendak puasa hari ni, menghabiskan saki baki puasa enam yang tinggal beberapa hari saja lagi. Namun rasa senak pula di perut. Lantas aku membaham Nuget gorengan Mak dengan rakusnya.

Selesai sesi penghantaran, aku menghabiskan pula sisa2 hidupku dengan melihat2 di laptop kalau2 ada sesiapa yang ingin berbual maya denganku. Tiba2 Ustaz Mizan mengajakku ke pejabat. Aku pun bersetuju dan berjanji dalam pukul 12 tengah hari aku akan sampai ke sana.

Tengah hari itu pula aku perlu menghantar Yah ke sekolah. Makan2 dan solat Zohor, pukul 2 barulah aku boleh ke pejabat. Sampai di pejabat, terlihat Ustaz Mizan sibuk membuat kerja2 Ijtima' antaranya kerja2 urusetia iaitu berkaitan jemputan. Aku berbincang serba sedikit mengenai usrah di sekolah2 dan usrah Islah Pemuda sambil meminta pandangan beliau.

Sehinggalah jam menghampiri 3.45 petang, dekat pukul 4 petang, barulah aku ke sekolah. Tiba di sekolah aku cuba mencari kalau2 ada guru yang belum pulang. Sebenarnya aku ingin berjumpa sekali lagi dengan Teacher Wan Nabilah, tapi beliau sudah pulang. Guru2 yang ada ketika itu ialah Ustazah Zawiyah, Ustaz Amir, Ustaz Rosdi, Pengetua dan beberapa guru lain yang tidak ku kenali namanya termasuk guru2 baru. Kebetulan budak2 tingkatan 3 mula berPMR hari ini.

Sedang asyik bersembang dengan Ustaz Rosdi, azan pun berkumandang enak dari corong pembesar suara Surau al-Muttaqin. Aku segera menyahut panggilan itu dan meminta diri untuk ke surau. Alhamdulillah, masih ramai yang suka bersembahyang di surau. Suasana di surau pun tidak banyak berubah. Usai berwuduk, Syed dan Syafie menolakku ke hadapan untuk menjadi imam. Mulanya ingin saja aku tolak permintaan mereka. Tapi tidak sampai hati pula nak menolak. Kata mereka, "Bazzir je mari jauh2, dari Nilai tu.. Imam r sekali!".


Selesai solat, aku disapa Mat, rakan baikku di sekolah dulu. "Seh, kewajipan!", sapanya. Aku terpinga2 kepelikan. 'Kewajipan apa plak ni Mat?', fikirku. Oh, baru ku ingat tentang status YM yang ku tulis itu hari, 'Baitul Muslim: Keperluan atau Kewajipan'. Lalu aku berbincang dengan beliau mengenai masalah sekolah dan usrah. Namun masa sungguh berdengki sekali. Mak menelefonku mengingatkan tentang temu janjiku petang ini.

Pukul 5 petang pula aku ada appoinmnet dengan seorang ustaz di kampung. Ingin minta air penawar dari beliau. Usai urusanku dengan beliau, aku ke Alur Kuda bagi membotakkan rambutku. Namun hampa pula jadinya kerana pemilik kedai sudah ingin menutup premisnya itu. Beliau memintaku datang malam ini.

Tanpa berlengah lagi, aku pun pergi dengan hati yang penuh duka. Destinasiku kali ini ialah pasar minggu di Kg Baru Seberang Takir. Aku mengidam putu mayam. Tapi rupa2nya putu mayam tidak dijual di sini. Hampa lagi. Sebelum ke pasar, aku sempat menziarahi Acik Nah, sebagai pemberitahuan kepulanganku. Kata Acik, "Dakpe (takpe) ah, nanti Acik mari (datang) r rumoh". "Wat mari r makanan sedap2 skit!" kataku menambah.

Aku pulang melalui jalan pantai. Sungguh nyaman sekali terasa. Maklumlah di Nilai tiada pantai. Sebelum pulang ke rumah, aku sempat menjenguk sahabat2 kecilku iaitu Amirul, Afiq dan Zetty serta 2 orang lagi adik perempuan mereka. Sekadar bertanya khabar. Sempat juga aku bertanyakan adik Hafiz, sahabatku yang studi di UNIKL. Menurut adiknya, beliau akan pulang hari Ahad ini. Insya ALLAH, akan ku ajak beliau untuk turut serta dalam usrah Islah Pemuda itu nanti.

Malam ini Ayah mengajar di Surau Mawaddah. Ayah mengajar kitab Hayaatus Sohaabah (Kehidupan Para Sahabat). Di mana malam ini Ayah menceritakan tentang seorang sahabat Nabi dan merupakan perawi hadis iaitu Abu Darda'. Kalam Abu Darda' yang sangat masyhur, "Sesiapa yang tidak pernah merasa puas dengan dunia, maka tiada dunia baginya!". Teringat akan kenangan di sekolah. Kelasku di tingkatan 5 ialah Thanawi 2 Abu Darda'. Pukul 9 barulah aku ke kedai gunting rambut Bangkok Style. Lalu botaklah rambutku walaupun tidak licin, sehingga menampakkan 'stiker2' yang direka khas di atas kepala ini.

Sekian melaporkan dari meja Ghuraba'!

Absih Sayang Bayyin dan Yah


10 Fakta Mengenai Bayyin

  1. Bayyin merupakan anak bongsu dalam keluarga.
  2. Boleh bertutur dalam bahasa Terengganu fasih tanpa sebarang 'pelat'.
  3. Boleh menyanyikan banyak lagu antaranya lagu2 Azhan Atan.
  4. Pernah ke PASTI, tetapi tidak menggemarinya lagi kerana katanya 'cikgu tak pasang kipas'.
  5. Hari ini merupakan hari lahir beliau.
  6. Nama beliau, Nur Rahmah Baiyyinah diberikan oleh Ayah Chik Leh. Rahmah kerana beliau lahir di awal Ramadan. Baiyyinah pula membawa pengertian kepada sifat al-Quran yang diturunkan pada bulan itu.
  7. Seorang yang periang, ceria, dan peramah.
  8. Suka berceloteh, bercakap seorang diri, bercerita dan mengadu sesuatu kepada orang terdekat seperti ibu bapa dan adik-beradik.
  9. Umurnya hari ini genap 4 tahun.
  10. Seorang penggemar nasyid, basikal, permainan dan pakaian pengantin, conteng buku, dan minuman Milo.



10 Fakta Mengenai Yah

  1. Yah merupakan anak ke-7 dalam keluarga.
  2. Yah belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim Fikri, Kuala Terengganu.
  3. Hobi Yah ialah melukis, bermain game, menonton TV dan mendengar lagu nasyid.
  4. Yah berumur 14 tahun.
  5. Yah mempunyai kemahiran mengurut.
  6. Yah memiliki wajah persis warga Kemboja.
  7. Kadang2 abang2 yang menghantar Yah ke sekolah, kadang2 juga beliau pergi sendiri dengan basikal.
  8. Antara PC game kesukaan Yah ialah The Sims dan GTA.
  9. Yah merupakan kipas-susah-mati drama Intan.
  10. Yah mendapat 1a ketika UPSR iaitu Penulisan Bahasa Melayu.


Akhirnya Absih doakan adik2 Absih sihat selalu, berbahagia bersama Mak Ayoh dan adik-beradik, berjaya di dunia wal akhirat, dan berada di bawah lindungan muroqabatulloh sentiasa.

Nota Hujung: Sebenarnya aku nak tulis pasal Bayyin je, sempena hari lahir beliau. Tapi aku teringat yang aku tak tulis apa2 pun masa besdey Yah ritu (19 Jun). Memang sibuk bebenor ritu. Huhu..
Klik di sini untuk baca pasal Bayyin lagi dan boleh lihat sendiri kebolehan beliau menyanyikan lagu 'Fatimah'.. Apapun, Sanah Helwah ku ucapkan pada Yah dan Bayyin!



Tuesday, October 6, 2009

Kisah Hari Ini


Pagiku tidak ke mana2. Hanya di depan TV. Tetapi tidak bermakna aku menontonnya. Bahkan 'beliau' yang menontonku. Aku tidur dengan nyenyaknya di depan TV di rumahku itu. Oh, lupa nak bagitahu! Aku baru saja sampai ke rumah kesayanganku ini tepat jam 9.00 malam kelmarin.

Tengah hariku diisi dengan perbualan mayaku dengan beberapa kenalan di facebook dan YM. Ramailah pula yang ingin berchating denganku hari ni. Aku pun layan sajalah kehendak mereka. Mereka bertanya aku menjawab. Aku pula bertanya mereka pula menjawab. Kadang2 soalan berjawab soalan.

Sempat juga menghantar Yah ke sekolah beliau, SMKIF, Kuala Terengganu. Beliau bersekolah sesi petang. Solat Zohor di Surau Mawaddah, makan tengah hari dan mandi. Meneruskan lagi usahaku berbual dengan rakan2 di internet.

Solat Asar berimamkan Hj. Mohd Chik. Walaupun beliau yang mengazankan, tapi aku pula yang disuruh mengalunkan iqamah. Usai solat, aku bergegas ke Kedai D'Nur Optometris yang terletak di hadapan Pasarayaku, Batu Enam. Aku membaiki spekku yang longgar, sedikit berkarat dan lari 'allignment'nya.

Selesai kerja2 pembersihan yang dilakukan Yosu, beliau menghulurkan not berwarna merah padaku. Aku ke rumah Teacher Wan Nabilah yang mengajarku Matematik di sekolah dulu. Rumahnya terletak pula di belakang Pasarayaku, juga di Batu Enam. Sudah lama ku berniat ke sana, namun tak kesampaian. Raya 2007 yang lepas aku sempat bersama rakan2 ke rumahnya. Tahun ini, ketika raya ke-3, aku bersama Mu'iz, sepupuku ke sana. Tapi Teacher tiada pula di rumah. Kali ini nasibku baik kerana beliau menyambutku penuh ceria di rumah. Beliau menjamukanku Nasi Air. Sedap juga.

Selesai urusanku di rumah Teacher. Aku tunaikan pula janjiku pada Cikgu Faiz, sahabat baikku yang belajar di UPSI. Beliau memintaku berbincang dengan PIC Usrah Islah Pemuda, Rusydi Arif. Aku ke rumahnya yang juga rumah Kamal Hafizullah, abangnya yang kini menuntut di al-Azhar, Mesir.

Kami berbincang tentang pelaksanaan usrah termasuk hari dan waktu yang sesuai. Setelah diperbincangkan, kami menyetujui untuk mengadakan usrah minggu ini. Mungkin hari Sabtu. Aku menyuruhnya untuk memaklumkan pada semua ahli usrah termasuk naqib usrah sendiri, Khairul Aiman. Malam itu Aiman menghantar pesanan pada hensetku. Katanya usrah bakal diadakan hari Jumaat ini. Insya ALLAH, dengan kudrat yang ada, aku akan memenuhi permintaan Faiz untuk sama2 menghidupkan usrah Islah Pemuda itu. Islah Pemuda mengumpulkan para remaja dan pemuda yang ingin mengubah diri, keluarga dan masyarakat. Kebanyakan mereka terdiri daripada penduduk sekitar Seberang Takir.

Pulang dari rumah Arif, aku terus 'deccung' ke rumah. Melihatkan Bayyin yang sudah berada di luar rumah, aku bingkas mengajaknya ke Pantai Teluk Ketapang. Beliau bersetuju lalu terus membonceng motor LC milik Abang. Sampai di pantai, beliau mengatakan yang beliau malu bermain seorang diri. Kecil2 lagi sudah ada perasaan malu. Akhirnya aku menemani beliau bermain papan gelongsor, buaian dan jongkang-jongket. Beliau nampak seronok. Namun masa tidak mengizinkan. Walaupun beliau masih belum puas bermain, tapi aku tetap berkeras untuk pulang kerana Mak mengkhabarkanku malam ini Ayah akan mengajar di Surau Ustaz Yong. Aku bergegas pulang ke rumah. Sebelum itu, aku belikan Air Nyiur dan Nugget buat Bayyin.





Malam itu, solat Maghribku masih di Surau Mawaddah, Teluk Ketapang. Ayah tidak mengajar di Surau Ustaz Yong kerana tidak berkesempatan. Usai solat Isyak, Ayah mengajakku disertai Abang dan Ablem ke Taklimat Ijtima' Kepimpinan Pas Terengganu yang diadakan di Kubang Lembek. Program itu merupakan program 2 dalam 1. Di mana malam itu juga diisi dengan Majlis Sambutan Hari Raya peringkat Dun Manir. Kami dijamukan dengan Nasi Dagang yang enak sekali. Sungguh 'ummph' kata orang kampungku. Malam itu Ablem juga sempat menyanyikan lagu Beramal kerana Allah dan Sunnah Orang Berjuang secara spontan, atas permintaan Haji Yusof Embong, Ketua MTD Manir. Ayah yang merupakan Setiausaha Ijtima' yang bakal diadakan itu turut berucap sebagai pentaklimat selain taklimat dari Haji Muhyidin Rashid sendiri selaku Penolong Pengarah 1. Majlis diakhiri dengan sesi Q & A.









Nota Hujung: Insya ALLAH aku akan ke sekolah esok, sebagaimana yang dijanjikan.


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.