Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Sunday, October 7, 2012

Travelog Tarbawi: Memoir Anak Pejuang, Suatu Pengenalan

Assamualaikum para pembaca budiman sekalian.

Saya dengan ini mengisytiharkan bahawa esok adalah hari raya! haha. Ok. Aku serius.

Begini, insya-Allah kalau tidak ada aral melintang, aku bakal muncul dengan sebuah buku sendiri yang bertajuk Travelog Tarbawi: Memoir Anak Pejuang. Merupakan koleksi artikel yang diceduk daripada blog ini dan antalogi puisi yang diceduk daripada blog Pentas Tinta.

Lepas ini anda bolehlah dapatkannya di pasaran gelap. hehe. Aku nak ke Mesir dah ni. Bulan depan insya-Allah. Jadi sebelum aku ke sana, aku mahu berbakti untuk nusa bangsa, jadi aku menulis buku ini. Walaupun isinya kebanyakan diambil daripada blog ini, akan tetapi ada tujuh buah artikel yang baru. Enam daripadanya ditulis oleh aku dan satu lagi ditulis oleh kekanda kesayanganku, Abreh.

Jangan lupa dapatkan tau? haha.

Sekian, terima kasih. :D

Doakan kami berjaya menjadi anak pejuang yang soleh!

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.