Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Monday, August 31, 2009

Perutusan Hari Kemerdekaan Negara Ke-52 - Presiden PAS

Umno Bukan Pejuang Kemerdekaan Sebenarnya – Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

Perutusan Hari Kemerdekaan Negara Ke-52 Presiden PAS

Bersempena dengan Sambutan Ulang Tahun Ke-52 Kemerdekaan Negara, bagi pihak Parti Islam Se-Malaysia (PAS) suka saya mengulangi bahawa pemimpin-pemimpin ulung PAS adalah golongan yang pertama melibatkan diri dengan perjuangan kemerdekaan negara ini.

Mereka menjadi mangsa kezaliman di zaman penjajah. Ketika itu, banyak di kalangan pemimpin negara kita (Umno) bersekongkol dengan penjajah menjadi pegawai-pegawai mereka.

Namun kita tidak menyerah kalah. Kita adalah yang pertama memperjuangkan kemerdekaan dan merupakan mata rantai perjuangan sejak kedatangan Islam yang membawa kemerdekaan sebenar.

Kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. ialah pembebasan manusia daripada mengabdikan diri kepada makhluk kepada hanya mengabdikan diri kepada Allah S.W.T.

Itulah makna kemerdekaan yang sebenar.

Oleh kerana itu, Nabi kita Muhammad S.A.W. dalam perjuangannya yang pertama menentang jahiliah Arab. Bukan jahiliah bangsa lain sehingga berhijrah ke Madinah mendirikan Negara Islam.

Sebuah Negara yang berlandaskan kepada pengabdian diri kepada Allah Taala yang membawa keadilan mutlak kepada seluruh manusia.

Bukan sahaja kepada penganut Islam, bahkan juga kepada penganut-penganut agama lain yang bernaung di bawah pemerintahan Islam. Selepas itu, Nabi kita, Muhammad S.A.W. datang ke Mekkah untuk membebaskan Mekkah daripada kuasa jahiliah.

Pembebasan Mekkah bukan kerana dijajah oleh penjajah asing Rom dan Parsi. Tetapi dijajah oleh jahiliah Arab dari kalangan kaum keluarga Nabi S.A.W. Sehingga Mekkah dibebaskan dan itulah kemerdekaan sebenar.

Dan obor kemerdekaan inilah yang dibawa oleh Rubi’e bin Amir kepada Rostum iaitu panglima tentera Parsi dengan kenyataan Rub’ie yang terkenal.

Kata Rub'ie, ”Kami mengajak sesiapa yang mahu kepada satu gagasan dasar dan konsep daripada mengabdikan diri kepada manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah. Daripada kezaliman ajaran pelbagai agama, teori dan pendekatan ciptaan manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah S.W.T.”. Daripada dunia yang sempit kepada wawasan dunia sehingga hari akhirat”.

Itulah kemerdekaan yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. Kemerdekaan inilah yang didokong oleh perjuangan Islam termasuk Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Kita menentang penjajah asing bukan kerana nama asingnya. Tetapi kerana mereka membawa satu fahaman yang mengabdikan diri kepada makhluk dan bukan mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita halau mereka bukan kerana nama dia asing tetapi kerana mereka membawa suatu ajaran sesat yang menyeleweng daripada petunjuk Allah SWT.

Walaupun negara kita telah dikatakan mencapai kemerdekaan sejak 52 tahun tetapi warisan penjajah masih lagi wujud. Bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat kita.

Oleh kerana itu, kita menganggap isu perjuangan kemerdekaan belum lagi selesai.

PAS akan terus berjuang untuk membawa kemerdekaan yang sebenarnya. Iaitu membebaskan diri manusia dari mengabdikan diri sesama manusia, sama ada berbentuk ideologi, teori dan sebagainya atau pun kepimpinan yang berlagak mengadakan peraturan sendiri dalam perkara yang tidak diizinkan oleh Allah S.W.T.

Untuk mengajak mereka membebaskan diri daripada itu semua kepada Islam yang membawa kepada kemerdekaan yang sebenar dan itulah dasar serta konsep kemerdekaan yang kita bawa selama ini.
Sekian, Wassalam

Nota hujung: Merdekakan diri kita daripada maksiat dan kemurkaan ALLAH!

Sunday, August 30, 2009

Semingguku di Terengganu

Setelah sekian lama menunggu dan menunggu, akhirnya masa yang dinanti tiba jua. Lama sudah ingin ku publish post ini. Sudah berkurun2 lamanya. Sengaja aku peramkan 'beliau' di dalam draft. Belum datang zouq kata orang Tasawuf tinggi, al-Jufri.

Cutiku pada akhir bulan 7 yang lepas, terisi jugalah. Walaupun tidaklah segenap isinya. Kata Ustaz Engku Hasan ketika kuliyah maghrib mingguan Kitab Muniyatul Musolli, "Kalaupun antum tak dapat 100 peratus, jangan sampai tak dapat 1 peratus pun". Disebabkan kami mempunyai kelas tambahan ketika sesi pengajiannya di Dewan Fikri. Kami hanya sempat mengikutinya beberapa minit saja, sebelum memasuki kelas.

Hari Pertama

Sampai di Terengganu pada jam 5.00 pagi. Kuliah tujuh minit (kultum) disampaikan Ayah pagi itu tentang kematian cukup mengesankan. Selepas solat Subuh di Surau Al-Mawaddah, pagi itu juga Mak dan Ayah mengajakku ke Dungun. Ayah Saudara Mak atau Tokki Saudaraku meninggal semalam. Aku tertidur keletihan sepanjang perjalanan.

Sampai di sana terlihat orang ramai menunggu di luar juga di dalam. Semua menunjukkan mimik muka kesedihan di atas kepergian arwah. Walaupun ada yang tidak berjaya menghayatinya. Siap boleh gelak ketawa lagi. Mungkin kerana berjumpa teman lama. Rasanya tidak salah, cuma perlu berpada2 sebagai menghormati keluarga arwah.

Setelah menunggu jenazah diuruskan seperti dimandi dan dikafankan, tibalah saat terakhir untuk ahli keluarga menatap wajah sayu milik arwah di dunia ini. Mungkin di akhirat boleh bersua lagi di jannah. Mak memanggilku untuk melihat wajah arwah. Aku tidak dapat mengecam wajah arwah pada mulanya. Tetapi akhirnya ingatanku kembali pulih. Tubuh kecil milik arwah aku cam. Arwah pergi ketika umurnya 90 tahun. Telah lama rasanya tidak menziarahi arwah. Setiap kali hari raya, walimah atau berlaku kemalangan, Ayah pasti mengajak kami menziarahi keluarga. Ayah sangat menekankan kepentingan ukhuwah, terutamanya sanak-saudara. Ayah turut mengambil peluang mencium dahi arwah seusai anak cucu arwah melakukannya untuk akhir kalinya.

Solat jenazah diimamkan oleh seorang ustaz muda dari kawasan itu sendiri. Ramai yang menyembahyangkan arwah termasuk para pelajar dari Pondok Pinang Merah. Mereka berjubah dan berserban hampir kesemuanya. Ayah, Mak, Tok, Abang, aku dan Bayin menuju ke tanah perkuburan, mauqi' jenazah dikebumikan. Talkin dibacakan oleh YB Ustaz Hassan Ramli, Adun Sura yang juga merupakan bekas exco Kebudayaan, Belia dan Sukan Terengganu. Talkin itu diberikan nafas baru. Seperti orang membaca khutbah bunyinya. Sehingga menusuk tajam pada jiwa2 yang mendengarnya. Setiap kali kepulanganku ke Terengganu pasti akan ada 'tazkirah' kematian. Di kampungku, hampir setiap hari berlaku kematian.

Selesai urusan perkebumian, kami ke hospital pula bagi menjenguk Acik Ma di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ). Acik Ma baru saja melahirkan anaknya yang ke-9. Namun yang menjadi kesedihannya aku tidak dapat turut serta naik ke atas kerana adanya 'budak kecik sorang ni'. Kanak2 tidak dibenarkan masuk ke Hospital kerana dibimbangi dijangkiti virus H1N1 bawaan Ahmad Farid Wan Salleh, calon BN PRK Kuala Terengganu (haha).

Maka terpaksalah aku menjaga Bayin ini. Sesekali duduk di tempat rehat yang disediakan. Sesekali juga kami berjalan2 mengelilingi sekitar kawasan hospital, termasuk membeli minuman buat Bayin. "Bosan guh Abecih! Lama Ayah duk atas nung or.. Wat nape au..", mulut kecil beliau mengomel. Kelakar. "Ayoh, lama lagi ke? Ke dok keluar gi baby?", panggilku. Namun ada sesuatu yang menyeronokkkan ketika bersama Bayin. Melihat telatah nakal beliau, sungguh mencuit hatiku. Sesekali beliau bernasyid lagu 'Fatimah' dendangan asal Azhan Atan yang dihafalnya. Kagum. Beliau menyebut dengan betul sekali. Entah beliau faham atau tidak, wallahu a'lam. Aku turut berduet dengan beliau menyanyikan lagu itu. Moga beliaulah 'Fatimah' yang seterusnya!

Rindu sungguh pada beliau. Pada wajah comel beliau. Pada gelagat dan 'ucapan' beliau. Setiap kali aku menelefon Mak, pasti beliau mahu bercakap juga denganku. Kepetahan beliau bercakap menjadikan kita tenang tanpa memikirkan masalah dunia. 'Mulut banyok', kata orang kampungku (walaupun beliau hanya memiliki 1 saja mulut).

Malam itu aku tidur dengan nyenyaknya tanpa menghiraukan dunia di sekelilingku. Faiz menghantar pesanan supaya aku menyertai usrah Islah Pemuda yang dirintis oleh beliau bersama Kamal, Pa dan aku. Beliau sekarang di UPSI. "Gi jugok tu syeikh..", tulis beliau. Maaf kerana tak dapat bagi komitmen. Namun letih tidak boleh selamanya dijadikan sandaran alasan.

Hari Kedua

Tidak ada sebarang aktiviti istimewa yang dilakukan. Hanya duduk di rumah. Goyang kaki sambil main laptop.

Hari Ketiga

Tengah hari itu aku bertemu dengan Pok Rahim, rakan 'berusia'ku. Kagum sungguh pada beliau kerana walaupun pada usia lanjutnya namun masih mampu melayani dan bergaul mesra denganku. Kagum juga pada anak2 beliau yang belajar tinggi termasuk di Australia. Walaupun beliau dulunya hanya bekerja sebagai Pengawal Keselamatan. Kini beliau telah pencen.

Malam itu pula aku mengikut Ayah ke Surau Ustaz Yong, di Seberang Takir. Ayah mengajar kitab al-Azkaar karangan Imam Nawawi. Kami diajar bagaimana adab dan doa ketika menziarahi pesakit. Usai moreh, kami berkunjung ke rumah Tok bagi mengetahui perkembangan Acik Ma. Ingatkan nak tengok baby, tapi baby pula kena tahan. Acik Ma bersama anak2nya yang bergelimpangan, masing2 sudah tidur.

Hari Keempat

Pagi itu Pok Rahim mengajakku bersarapan di kedai. Aku pun apa lagi, boleh saja. Hajatnya ingin makan roti canai di kedai makan seberang jalan menuju ke 'International' Airport. Tapi roti canai tak ada pula. Aku membaham nasi minyak ayam dengan rakusnya. Pok rohim pula mencuba nasi kunyit bersama kuih-muih, kalau tak silap.

Hari itu juga aku ke pejabat Ayah. Dapat juga aku berjumpa sahabat2ku di sana. Kami bergelak-ketawa, itulah rutin kami bila bertemu. Terharu kerana mereka masih menghargai diriku yang tak punya apa2 ni.

Malam itu aku ke Surau Al-Mawaddah. Ayah membaca kitab Hayaatus Sohaabah di surau.

Hari Kelima

Malam itu pula aku ke Masjid Kg Batin. Ustaz Roqim mengajar Hadis. Walaupun agak kelewatan, namun aku masih sempat mengambil sedikit ilmu. Sebelum pulang, Tok memintaku supaya menghantar beliau ke rumahnya.

Hari Keenam

Ayah mengajar di Surau Wan Ngah Kg Duyung. Apa yang disampaikan Ayah malam itu ialah berkenaan masalah imam dan makmum dalam solat seperti masbuq dan muafiq. Malamku itu juga dipenuhi dengan Ceramah Penerangan sempena Israk Mikraj di Kg Telaga Batin oleh Ustaz Nasir Mat Soh, AJK Pas Kawasan Bachok, Cikgu Shukrimun dan Ustaz Zakaria Dagang. Sudah beberapa kali Ustaz Nasir ke sini, seingatku sudah 3 kali. Ceramah berkisar tentang isu semasa seperti stadium runtuh, airport antarabangsa (kebetulan ceramah berdekatan dengannya), isu Najib (PM 1Malaysia benci) dan Nizar (isu memegang lilin). Namun ceramah lebih menekankan tentang Israk Mikraj yang dikupas oleh Ustaz Nasir, penceramah terakhir.

Hari Ketujuh

Kami sekeluarga bersama Pak2 dan Mak2 Saudara sebelah Ayah mengunjungi Teh Jah di Kelantan. Abang Ridhuan atau Duwe, anaknya menikah. Majlis walimah walaupun hanya sederhana namun begitu meriah sekali dengan kehadiran anak-beranak. Gembira sungguh dapat bertemu dan bersalam dengan Pak2 dan Mak2 Saudara yang lama tidak ketemu. Aku turut dapat bertemu dengan sahabat sepermainanku sewaktu kecil, Ramadhan atau Madden. Beliau yang dulunya hanyalah sebesar semut, kini sudah besar sikit, walaupun tak berapa tinggi (huhu). Suara pun sudah garau. "Eh! Naseh ko ni? Besar doh loni deh!", seru beliau padaku. Beliau belajar di Pakistan. Masihku ingat kami sama2 main bola dan dam haji dulu. Kenangan itu sungguh indah jika dikenang2 kembali.

Hari itu juga pihak AJK Surau al-Mawaddah mengadakan jamuan makan sempena perasmian surau baru itu. Majlis perasmian disempurnakan lagi dengan kehadiran Ustaz Azhar Idrus malam itu yang memberi kuliyah Maghrib. Ustaz yang cukup glamor di Terengganu itu punya ramai peminat. Surau baru yang lebih luas daripada surau lama (Surau Hj. Mohamad Chik) itu masih tidak mampu menampung kehadiran jemaah yang sangat ramai. Tikar dibentangkan di luar surau bagi yang tidak dapat memenuhi ruang solat dalam surau. Kuliyah ustaz pada malam itu masih berkisarkan Israk Mikraj Nabi. Ada saja modal lawak dari beliau, sehingga gusi kami pun tidak sempat kering. Terbahak2 kami menahan tawa. Ditambah lagi dengan bunyi ketawa seorang JKKK, lucu benar. Malam itu sungguh istimewa kerana ustaz sudi meluangkan masa bersama kami, di mana itulah pertama kali beliau ke surau itu.

Tuesday, August 18, 2009

Bagai Sireh Pulang ke Gagang


Itulah ungkapan berupa perumpamaan yang boleh disifatkan buat Ablem saat ini. Semalam (17 Ogos 2009), selepas saja usai kelas Nahu Ustaz Majid, aku nekad untuk menjemput Ablem di KLIA. Walaupun aku bisa juga bertemunya saat aku pulang ke Terengganu nanti, namun keterujaanku terhadap kepulangan abang keduaku itu mengatasi segalanya.

Aku cuba meminta bantuan Abah dan Medee bagi menghantarkanku ke sana. Namun percubaanku menemui kegagalan. Aku masih lagi belum berputus asa. Hadi menjadi pilihan ketiga ketika itu. "Hadi, hantar ana kat KLIA boleh tak? Ana nak jemput abang ana yang baru balik dari Mesir r", kataku dalam perbualan melalui telefon. "Boleh.. tapi kena tunggu kereta ana r. Izhan tengah guna", sambut Hadi pula.


Kereta Wira milik Hadi meluncur laju menuju KLIA. Disebabkan kereta Hadi sudah kehabisan minyak, jadi kami mengisi dulu minyak pada kereta beliau. Kami sampai di sana pada pukul 1 petang. "Lim, mu ade manne?", tanyaku pada Ablem. "Kat tingkat 5, kaunter B", jawab Ablem.

Aku cuba memasuki perut bangunan yang tersergam indah itu. Besar sungguh. Rupa2nya aku sudah berada di tingkat 5. Mataku melilau2 tercarikan Ablem. Ablem sudah berada di hadapanku rupanya. Aku melangkah laju menuju Ablem. Aku salami dan peluki beliau. Bersyukur sungguh kerana masih dipertemukan dengan Ablem.

Ablem tiba di KLIA kira2 pukul 9 pagi. Beliau dari Kaherah, Mesir dan turun di Singapura, barulah ke KLIA. "Makan dok gi? Mari r gi makan. Mana kawan Asih?", tanya beliau. "Molek gop.. Dok makan gi ni. Kawan Asih ye kate nok tunggu kat luar je. Sebab parking mahal", jawabku penuh sopan. "Eh, panggil r tek kawan Asih", kata Ablem seakan menyuruh. Aku cuba 'mengekol' Hadi. Oh, lupa. Firdaus ada sekali ketika itu. "Hadi enta turun r, pi parking lu. Abang ana ajak pi minum". "Ok2", jawab Hadi.

Kami makan dan minum di Garden Food, di tingkat 2. Aku bersembang2 dengan Ablem ketika itu. Sungguh gembira sekali dapat bertemu beliau. Sebelum kami pulang, aku sempat menyalami beliau. Lantas beliau bertanya, "Ada duit dok?". "Boleh je kalo mu nok wi pon". Lalu beliau keluarkan not RM50 sambil menghulurkan padaku. Terima kasih wahai abangku yang hensem lagi baik!

Akhirnya, seperti yang ku tulis pada friendster beliau, "Selamat pulang ke Malaysia.. Moga pulangmu membawa seribu makna dan sinar baru buat kami di sini!"

Tuesday, August 11, 2009

Promosi Kejohanan Futsal Piala Mudir '09 Anjuran PLPDT


Borang Penyertaan Futsal

Dapatkan borang penyertaan Kejohanan Futsal Piala Mudir '09 melalui :
1- Wan Nasaruddin (Adik Ru) 0199570032
2- Mohd Jalani Mamat 0135967620
3- Mohd Ridhuan Abd Karim 0137002462
4- Abd Rahman Awang 0139858232
5- Khairi Yunus 0139043446

-Yuran pendaftaran RM30 satu pasukan
*Tarikh tutup permohonan pada 17 Ogos 2009

Sebarang pertanyaan boleh hubungi:
-Abd Rahman 0139858232
-Amirluddin 0139044920
-Shahril Alim 0199086002

untuk maklumat lanjut sila layari www.plpdt.blogspot.com



Saturday, August 8, 2009

Jangan Tinggal Daku (Tribute to Luqman)


Rasanya telah lama ingin ku tulis sesuatu untuk seorang teman bernama Mohd Luqman Mat Rani. Malam ini, tanganku terasa gatal pula untuk memicit butang pada papan kekunci micro computer milikku yang tertampal padanya stiker huruf2 Bahasa Arab.

Luqman al-Hakim

Luqman, nama seorang wali soleh bermisi besar, sehingga dirinya diangkat semulia para nabi. Luqman adalah teladan ummah. Digelar al-Hakim kerana hikmah atau kebijaksaan yang ada padanya. Sehingga nama beliau tersenarai sebagai salah satu nama surah dalam al-Quran. Cerita tentang pesanan terhadap anaknya terakam indah dalam lembaran 'surat cinta' dari langit itu.



Teringat pula pada sebuah kisah yang acap kali diceritakan Ayah. Bagaimana suatu ketika Luqman melalui beberapa kampung. Bersamanya anak dan seekor keldai. Tatkala dinaikinya keldai dan anaknya berjalan kaki, dikatakan penduduk kampung sebagai bodoh kerana membiarkan anaknya berjalan, sedangkan beliau enak di atas pundak keldai. Atas alasan yang kecillah perlu diutamakan. Lalu turun Luqman dari keldai dan digantikan dengan anaknya. Penduduk kampung tetap mengatakan bodoh. Orang tua yang sudah tidak larat dan orang muda yang kuat pula digunakan sebagai peluru laras bagi membedil Luqman.

Begitulah pula ketika keduanya menaiki keldai yang seekor itu dan membawa keldai tanpa menaikinya. Juga dikatakan bodoh kerana kasihan pada keldai, seolah2 menzaliminya pula dan keldai yang ada tidak dinaiki. Begitulah gambaran sikap manusia. Cerita ini memberi makna yang cukup besar buat kami anak2 Ayah. Bahawa kita tidak boleh puaskan hati semua orang. Asalkan kita buat baik pada semua dan sentiasa berhusnu zon.

Masih ku ingat, ketika Ayah mula bekerja di sektor kerajaan dan ber'gaji besar' (walaupun hanya cukup untuk membayar rumah dan kereta) pada awal 2000 selepas kejayaan Pas menawan Terengganu setelah lebih 50 tahun menunggu. Ketika itulah Ayah mampu membeli rumah dan kereta. Rumah yang sekadar boleh menjadi tempat teduh dan kereta yang sekadar boleh dibawa program dan ke mana2. Ramai cakap2 mengatakan Ayah sudah mula bermewah termasuk dari kalangan ahli Jemaah sendiri. Teringat pula hikam 'arabiy yang selalu disebut Abreh, "Ridhon naas ghaayatun la tudrok! - keredaan manusia adalah matlamat yang tidak akan tercapai". Benarlah...

Awal Perkenalan

Berbalik kepada cerita asal, mula2 mengenali Luqman ialah ketika sesi pendaftaran ke UIA Nilai. Aku dapat mengecam mukanya ketika diperkenalkan oleh Ayah. Kata Ayah, dia orang Terengganu. Aku tak layan sangat apa yang Ayah bagitahu ketika itu. Maklumlah, masih lagi 'mamai'. 'Menatang' dalam badan aku ni tak habis2 'mengacau'. Sehingga menyebabkan aku langsung pulang sebaik sesi pendaftaran itu, tanpa mengikuti Taaruf Programme. Sungguh, mengenali Luqman adalah satu kenangan 'emas' yang pasti tak akan ku lupakan sampai bila2.

Segalanya bagai dirancang, kami ditempatkan di bilik yang sama, B2-1-2. Katil Luqman pun setentang dengan katilku. Kami juga sekelas. Hampir 3 semester kami bersama. Ketika di semester pertama aku sekelas dengannya dalam subjek Religions in Malaysia. Di semester kedua pula subjek Bahasa Arab level 3/mustawa thalith. Semester pendek kami sekelas dalam semua subjek Maharaat.
Pada semester kali ini pula semua subjek kami sekelas kecuali English level 5. Namun untuk semester ini tidak lama. Luqman nekad menyambung pelajarannya ke Institut Perguruan di Jitra, Kedah.

Lebih mengesankan lagi, kami satu usrah. Di situlah ukhuwah kami dihangatkan! Ukhuwah kami tertaut pada tiang2 dakwah dan berputik mekar menjadi jambangan indah harum mewangi setanggi syurga. Di situ juga tadhiyah kami diuji. Kami ditakdirkan untuk berjuang bersama. Menegakkan 'daulah' berupa bi'ah solehah di kampus kami.

Kehilangan Dirasai

Walaupun perkenalan kami hanyalah singkat, kira2 baru setahun, namun ukhuwwah kami bagai adik-beradik. Di antara kami bagai tiada hijab/gap langsung. Melihatkan Luqman yang peramah dan mesra dengan semua orang, pasti merasakan bagai sudah bertahun2 mengenalinya. Seingat aku sudah dua kali Luqman ke rumahku, cuma aku saja yang belum sampai ke terataknya. Sebelum ini pernah berusaha, namun tak kesampaian. Tapi aku pernah menghantar Mak dan Ayah ke sana sebagai wakil sewaktu kenduri di rumahnya yang mana aku ketika itu berada di perantauan.

Luqman punya sikap yang baik dan cukup dikagumi. Solatnya sentiasa di masjid, puasa sunat Isnin dan Khamis sentiasa dikerjakannya, malah dia juga seorang yang cukup tenang. Pernah seorang sahabatku bertanyakanku, "Antara ramai2 sahabat enta kat UIA ni, sape yang enta paling thiqoh (percaya)?". "Luqman!", pintasku, ringkas.

Kehilangannya cukup dirasai. Kenapa tidak, dialah yang selalu menemanku ke mana2 termasuk ke masjid dan ke kelas. Malah hampir setiap kali kepulanganku ke Terengganu pasti Luqman di sebelahku. Kini, tiada lagi Luqman sebagai teman seat di sebelahku!

Sayu bila mengenangkan wajah tenang milik Luqman. Setakat ini (selepas Luqman ke IPG), sudah dua kali kami berhubung di telefon, tidak termasuk melalui maya. Sebetulnya ukhuwah itu tidak dinilai pada jarak. Walaupun jarak memisahkan, tapi hati kami dekat.

Pesanan

"Pesanan terakhir sebelum ana pergi malam ni, teruskan perjuangan. Selalulah solat berjemaah, mungkin itu sumber kekuatan kita. Jagalah hubungan kita dengan ALLAH", pesan Luqman malam itu.

Malam itu juga membongkar segalanya. Patutlah aku melihat Luqman sedikit pelik kebelakangan ini. Beliau semakin pendiam dan mukanya seperti orang yang menyimpan 'rahsia kerajaan'. Aku dapat mengagak daripada air mukanya, bahawa dia menyembunyikan sesuatu daripadaku. "Sebab tulah ana tak naik (pindah) bilik atas walaupun dah berkali2 enta ajak. Ana dah tau yang ana akan pindah", beritahu Luqman, jelas.

"Ana dah buat keputusan dan inilah keputusan yang ana ambil", kata2 Luqman itu menyentuh perasaanku ketika itu. Luluh jadinya hatiku. 'Man, kita baru je kenal, kenapa enta dah nak tinggalkan ana', monologku menahan perasaan. Malam itu menjadi saksi bahawa air mata yang tumpah ini membuktikan ukhuwwah yang kami bina adalah atas dasar akidah dan perjuangan!

Terima Mesej

Dadaku bagaikan ditekan2 saat mengenangkan kepergian Luqman. Aku seakan masih tak percaya, terlalu cepat Luqman meninggalkanku. Petang keesokannya aku menerima mesej dari Luqman, "Sayu dan sedihnya hati ni nak tinggalkan sahabat2. Semoga air mata ini menjadi saksi persahabatan kita di hadapan Allah kelak.. Kata2 ini lahir dari hati yang telah diikat dengan ikatan persahabatan kerana Allah.. Wahai sahabat, jika aku tahu setiap pertemuan itu ada perpisahan nescaya tidak aku mulainya dengan pertemuan".

Setelah lama menatap dan membaca berkali2 mesej itu, malam itu barulah aku balas mesejnya, "Mekasih man sebab jadi kawan ana selama ni. Entalah kawan terbaik yang ana pernah ada. Maaf kalau banyak menyusahkan enta selama ni. Kita kawan selama2nya deh?". "Insya Allah", balasnya kembali, ringkas.

Hari2 tanpa Luqman berlalu pilu. Ketika kedatangan Faris Zamri menziarahi kami di Nilai, dia memberitahu yang dia ada terjumpa Luqman bersama ayahnya di Hentian Pudu. Ketika itu Luqman dalam perjalanan ke tempat barunya. Menurut Faris, Luqman memberitahu bahawa baru kini dia tahu yang ramai orang sayangkannya. Selama ni dia rasa dia macam tak ada apa2 saja. Dan buat pertama kalinya ada orang beritahu dia, nak buat rombongan ziarah ke rumahnya hari raya nanti. "Analah orang tu!", sambutku.


Artikel Lepas Mengenai Luqman

Aku dan Hari Lahir

Sambutan Tahun Baru Cina di Mid Valley
Hari Ini Dalam Sejarah
Aku Pulang
Cuti Bersama Sahabat
Bila Terasa 'Buhsan'
Kisah di Sebalik Perjalanan
Kalian Semua Adalah Guruku!
Malang yang Tersumbat Hidungnya
Semalam
ALLAHlah yang Memberi Kemenangan
Sambungan Kisah di Sebalik Perjalanan

Nota Hujung: Man, ana rindu nak dengar enta sebut, "Malu saya dibuatnya!".



Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.