Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Thursday, April 16, 2009

Terjawab Juga Akhirnya

16 April 2009

Salam Transformasi,

Apakah yang terjawab sebenarnya? Persoalan hidup matikah? Atau soalan cepu mas?

Sebenarnya aku nak jawab tag saja. Tag ini datangnya daripada Ablim pada mulanya, lalu ditaukidkan lagi dengan kehadiran tag daripada Kak Baity. Tag yang sama. Cuma 'pengetag'nya saja yang berbeza.

Sebut saja pasal tag ni, teringat pula pada tag Faiqhr (dah berkurun tapi belum lagi terjawab) dan Rasya. Bila agaknya aku nak jawab semua tu. Nantilah ya. Ada masa aku jawab. Time2 aku tak sibuk, aku buat r. Itu pun kalau rajin.

Ok, ini antara arahan beliau (sila baca dengan teliti dan jangan bercakap ketika tag sedang dibaca.. huhu);

Instructions:
1. Go to your photos folder in your computer.
2. Go to the 6th folder of photos.
3. Go to the 6th picture in that folder.
4. Put the picture on your blog and description of it.
5. Invite six friends to join the challenge.
6. Link them in your blog and let them know they have been challenged.


Gambar ini diambil saat Hari Raya 'Idulfitri disambut oleh seluruh umat Islam pada tahun lepas. Raya tahun lepas sangat indah kerana keluarga kami 'cukup korum' pada waktu itu. Berbanding 2 tahun lepas, kami hanya menyambutnya dengan bilangan ahli keluarga yang kurang 2 orang. Akibat ketiadaan Ablem dan Abreh yang beraya di negeri orang.

Mangsa yang ingin dicabar seterusnya ialah;
1. Medee
2. Syahir
3. Nik Hanis
4. Hafizuddin
5. Taufiq
6. Al-Amin

Tuesday, April 14, 2009

Bertemu Pemimpin Masyarakat

14 April 2009

Salam Transformasi,

Semalam, tanggal 13 April 2009, kami sempat bertemu dengan pemimpin masyarakat yang tidak asing lagi di Malaysia, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Siapa tidak kenal beliau. Beliau sebelum bergiat aktif dalam politik, sangat terkenal dengan kepetahan berucap dalam siri ceramah beliau termasuk rancangan TV yang sangat masyhur di era 90-an, Forum Perdana Hal Ehwal Islam.

Pertemuan yang tidak dijangka ini sangat besar maknanya bagi kami kerana sempat bersalaman dan bergambar dengan beliau. Kami juga sempat mendengar tasyji' dan nasihat yang sangat berguna daripada beliau.

Beliau kini memegang kapasiti sebagai Pesuruhjaya Pas Negeri Pahang. Insya ALLAH, beliaulah yang kami jangkakan akan menjadi Menteri Besar negeri itu selepas PRU ke-13 akan datang.

Kami sangat berbesar hati dapat berjumpa dengan beliau dan mengambil semangat beliau untuk dibawa ke medan perjuangan kami, maksud kami di alam studi dengan mencontohi anak kandung beliau yang merupakan pelajar terbaik di CENFOS IIUM, PJ pada tahun lepas yang mendapat 4 flat dalam semua semester yang diduduki.

Tahniah kepada beliau kerana berjaya mentarbiyyah anak beliau, bukan saja dari sudut akhlak dan kepimpinan, bahkan akademik juga. Sesungguhnya kejayaan anak beliau itu adalah berkat daripada perjuangan beliau untuk Islam. Seperti kata ALLAH yang mafhumnya, "Jika kamu menolong (agama) ALLAH, nescaya ALLAH akan menolong kamu".

Sunday, April 12, 2009

Adib dan Hari Lahir Beliau

13 April 2009

Salam Terasing,

Najib PM Terakhir BN?

13 April 2009

Salam Terasing,

Kabinet ikan busuk?? haha...

Siapa bakal PM selepas Najib?

Nizarkah?

Husamkah?

Salahuddinkah?

Atau Anwar?

Mungkinkah TG Haji Abdul Hadi?

Atau mungkin beliau ni! (huhu...)

Selamat jalan, BN!


Wednesday, April 8, 2009

E-mel buat YB Khalid Samad

9 April 2009


Salam Terasing,


Bertemu lagi kita di ruangan maya serba canggih ini, bak kata pepatah Celcom, 'Segalanya di tangan anda'. Jadi untuk post kali ini, aku dengan penuh khusyuk dan tawaduk ingin menyiarkan e-mel yang ku hantar pada YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam. Niatku tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mendapat penjelasan daripada YB sendiri dan ingin mendengar dari mulut beliau sendiri. Sebelum ini hanya mendengar cakap2 orang saja. Oleh itu, ikuti soal-jawab antara aku dan beliau;


YB,


1. Apakah tujuan Suara Islam ditubuhkan? Adakah benar yang dikatakan sesetengah pihak bahawa untuk melawan PAS? Jika ya, adakah penubuhannya atas dasar tidak puas hati?


Suara Al-Islam ditubuh demi memperjuangkan Islam di Malaysia. Ianya ditubuh pada tahun 1975/6 oleh beberapa pelajar Islam Malaysia di UK. Pada masa itu PAS masih bersama BN dan Dato’ Asri adalah Presidennya.


Pada masa itu, PAS dan juga ABIM belum lagi aktif di kalangan pelajar2 UK. Namun, pelajar2 kita mendapat pendedahan kepada perjuangan Islam melalui pelajar2 post-graduate Arab dan Pakistan yang sedang menuntut di UK. Oleh itu pelajar2 Malaysia terbagi kepada dua kumpulan besar, iaitu yang ingin bersama perjuangan Islam dan yang tenggelam dengan budaya barat.


Yang ingin mengikut perjuangan Islam pula terbahagi kepada beberapa kumpulan, yang paling dikenali adalah IRC dan Suara Al-Islam. Group IRC mencontohi gerakan Al-Ikhwanul Muslimun. Oleh kerana pada masa itu Ikhwan bergerak secara Siir atau rahsia, maka IRC mencontohi cara pergerakan yang sebegini. Tuan kena tanya orang IRC untuk penjelasan yang lebih terperinci berhubung konsep perjuangan IRC.


Kumpulan Suara pula merupakan kumpulan yang lebih minat bergerak secara terbuka dan melalui arena politik. Kami banyak membaca tulisan Maududi tetapi tidak bersetuju dengan corak Jamaat Islami yang kelihatan terlalu elitist. Kami melibatkan diri dalam perbahasan dengan berbagai kumpulan politik di UK termasuk golongan kiri. Kami juga mengikuti perkembangan perjuangan Islam seluruh dunia, termasuk gerakan Islam di Turki dan di Iran. Ahli2 kami turun bersama pelajar2 Iran tunjuk perasaan anti-Shah di London.


Kami akhirnya bercadang untuk membentuk parti Islam yang baru apabila balek ke Malaysia kerana dilihat PAS pada masa itu tenggelam dalam BN dan risalah Islam yang ingin dibawanya agak kabur. Perjuangan PAS juga diadunkan dengan semangat nasionalisma Melayu pada masa itu.


Setelah kembali kami cuba membentuk Parti Negara Islam Malaysia pada tahun 1981. Permohonan kami ditolak. Pada Pilihanraya 1982 kami meletak 2 calon di kawasan PAS tidak bertanding. Kawasan2 ini majoriti penduduknya adalah orang Cina. Bagi kami ianya tiada masalah kerana kami memahami Islam adalah untuk semua. Tiada niat nak lawan PAS tetapi ingin mempengaruhinya supaya risalah Islam yang dibawa lebih menonjol dan perlu PAS bergiat dikalangan semua kaum dan ugama.


Pada tahun yang sama, selepas PRU ke-6, PAS mengadakan Muktamarnya. Perubahan pimpinan berlaku dan konsep kepimpinan ulama’ ditegaskan. Al-Marhum TG Yusuf Rawa dipilih sebagai Presiden. Saya masuk PAS pada 1983 dan bergerak bersamanya sejak itu. Beberapa ahli Suara turut menyertai PAS.


2. Mengapakah YB dipecat dari jawatan Timbalan Pesuruhjaya 1 Selangor? Benarkah berlaku krisis antara YB dengan pimpinan di peringkat pusat?


Saya dipecat kerana tidak sehaluan dengan Dato PJ. Tiada krisis antara saya dengan pimpinan peringkat pusat. Soal tegur menegur sepatutnya merupakan perkara biasa dalam kita mengemudi jemaah Islam. Teguran saya terhadap beberapa pimpinan, khususnya Cikgu Pa dalam soal kenyataan peribadi beliau tidak sepatutnya dilihat sebagai krisis di antara saya dengannya. Kenyataannya melibatkan rakyat umum maka teguran saya juga melibatkan rakyat umum.


Saya masih ahli lujnah politik PAS Pusat dan ini adalah bukti bahawa tiada apa2 krisis di antara saya dan pimpinan pusat.


3. Benarkah dakwaan bahawa di dalam PAS ada beberapa kumpulan seperti pro-presiden dan pro-erdogan? Mengapakah istilah Erdogan digunakan dan adakah YB termasuk dalam kalangan pro-erdogan ini?


Ini dakwaan yang dibuat oleh mereka2 yang ingin melaga-lagakan ahli2 PAS satu sama lain. Bagi saya kumpulan2 ini tidak wujud tetapi saja diada-adakan. Dalam menangani keadaan baru kita di mana kita telah berjaya membentuk kerajaan PR di beberapa negeri, ada perbezaan pendapat. Ada yang tak selesa dengan pembentukan kerajaan PR di Penang, Perak dan Selangor kerana PAS minoriti. Ada yang lebih suka kita bersama BN atau terus bersendirian. Ada juga yang meletakkan syarat TGHH mesti disebut sebagai bakal Perdana Menteri, bukan DSAI walaupun tidak mungkin kita dapat melakukannya disebabkan jumlah kerusi dan keengganan DAP.


Oleh kerana kami lebih cenderung kepada PR dan sanggup menerima hakikat bahawa dalam keadaan sekarang DSAI sahaja yang boleh diterima oleh semua pihak, maka kami dilabel sebagai ‘kumpulan Erdogan’.Erdogan adalah Presiden Turki. Dia meninggalkan parti pimpinan Erbakan dan menyertai pilihan raya atas isu kerajaan yang bersih serta atas prinsip keadilan. Isu Islam dan Negara Islam tidak ditonjolkan sangat kerana memang di Turki isu ini diharamkan. Mereka melihat kami seperti itu dan gelaran itu adalah bertujuan menghina kami. Namun sekarang, nama Erdogan semakin wangi. Mungkin mereka kena cari nama lain tak lama lagi. Ya saya digolongkan oleh mereka, entah siapa tetapi golongan yang membaling batu dan sembunyi tangan, sebagai anggota golongan Erdogan.


4. Apakah perubahan yang telah dilakukan oleh YB di kawasan YB teruatamanya dan Selangor umumnya? Dan apa pula yang telah dilakukan ke arah usaha mengislah atau meng'islam'kan lagi rakyat Selangor selepas tertubuhnya kerajaan PR di negeri tersebut.


Kita berusaha kearah kerajaan yang bersih rasuah. Kita mengusahakan kerajaaan yang mementingkan kebajikan rakyat. Rakyat miskin dikenal pasti dan bermacam2 usaha dijalankan untuk membantu mereka. Kita ingin menentukan kekayaan Negeri dinikmati rakyat, khususnya rakyat yang miskin. Ini semua sebahagian dari tuntutan Islam.


JKK dan Ketua kampung ditukar dengan orang2 yang lebih amanah seperti juga ahli2 majlis PBT2. Wakil2 rakyat pula kerap turun bertemu rakyat melalui berbagai progrem. Kita cuba memberi contoh kepimpinan yang berakhlak. Ini semua juga dari ajaran Islam.


Dari sudut ‘Islam’ mengikut kefahaman terhad, kita membebaskan Masjid2 dan Surau2 supaya mereka boleh mengadakan progrem2 mendidik rakyat supaya lebih memahami Islam. AJK Masjid baru dan Nazir baru dipilih.Penceramah2 Ugama yang dulu disenarai hitam disenarai putihkan dan khutbah2 Jumaat semakin mantap. Sekolah2 ugama rakyat diberi sokongan dan guru2 agama dinaikkan gaji. Ini bererti kita bergerak membina kefahaman ummat Islam.


Dalam interaksi dengan masyarakat bukan Islam dan Islam UMNO, kita berusaha menjelaskan semua yang baik seperti di atas adalah tuntutan ajaran Islam. Ini merupakan aspek dakwah yang bermula dengan menghilangkan ketakutan mereka terhadap Islam.


Dari sudut fahaman Islam yang teramat sempit, kita belum lagi mengharamkan arak, judi dan belum lagi melaksanakan hukum hudud.


Analisa Blog Sepanjang 4 Bulan Pertama

10 April 2009

Salam Terasing,

Berikut adalah analisa untuk blog aku yang sudah menghampiri usia 4 bulan lebih. Idea menganalisis blog ini datang daripada pembacaanku di blog Rdhanz (kredit untuk beliau!). Idea ini sangat bagus dan bernas untuk blogger2 sebenarnya. Kita dapat mengkaji dan menganalisis pencapaian dan kesan blog kita kepada umum. Dakwah melalui blog sangat berkesan sebenarnya dan paling diminati berbanding ceramah dan penulisan agama yang agak skema, walaupun dinafikan beberapa pihak (kesan dakwah melalui blog). Sebagai contohnya kekalahan teruk BN pada PRU ke-12 yang lepas adalah kesan daripada penulisan blog. Semua mengakuinya termasuk pimpinan daripada kedua2 belah pihak, PR dan BN sendiri.

Justeru itu, inilah antara hasil daripada analisis ringkas yang dibuat;

Bilangan post sepanjang 4 bulan pertama:

49

Purata post setiap bulan:
12/13

Purata post setiap hari:
0.5 (Maknanya 2 hari 1 post, lebih kurang r)

Post paling mendapat perhatian:
1. Malang yang Tersumbat Hidungnya (8 komen)
2. Abecih: Piyah dah 9 Tahun, Dah Besar! Huhu (6 komen)
3. Annual Grand Dinner BAR Students Society (4 komen)
4. Sambungan Kisah di Sebalik Perjalanan (3 komen)
5. Menjawab Tag untuk Kali yang Kedua (3 komen)
6. Pertama Kali Ditag Orang (3 komen)
7. Berbual dengan Encik Joe di Internet (3 komen)
8. Sambutan Tahun Baru Cina di Mid Valley (2 komen)
9. UIAM Abaikan Konsep Islam (2 komen)
10. Emak Sudah Tua (2 komen)

Post pilihan admin blog:
1. ALLAHlah yang Memberi Kemenangan
2. Hari Esok: Khabarku buat Kuala Terengganu
3. Study Circle: Hudud dan Pelaksanaannya di Malaysia
4. Muhasabah: Ada Apa dengan Hijrah
5. Hari Ini dalam Sejarah
6. Kufur Nikmatkah Kita?
7. TGNA: UMNO Derhaka kepada ALLAH
8. Catatan Jalanan
9. Perak oh Perak: Antara Prinsip dan Maruah
10. Antara Katak, Lembu, Bukit, Bogel dan Bahasa

Pengunjung paling kerap:
1. Penerus Perjuangan (Ayoh)
2. Catatan Perjuangan (Ablim)
3. Pengemis Redha Ilahi ('Abid)
4. Lempengterbakar (Nik)
5. Buku Nota (Rdhanz)
6. Monolog Rasya (Dhiah)
7. Ninja Sufi (Syahir)
8. Pahlawan Berkuda (Faris)
9.
Bekerja untuk Islam (Ayah Mie)
10.
Nasikerabupetro (Kak Baity)
+. Ayah Wa
++. Abreh
+++. Dan lain2 lagi

Blog paling kerap dikunjungi admin:
1. Penerus Perjuangan
2. Catatan Perjuangan
3. Buku Nota
4. Tg Idham Corner
5. Aduka Taruna
6. Saiful Islam
7. Lempengterbakar
8. Bekerja untuk Islam
9.
(^_^)
10. Monolog Rasya
+.
Al-Haqqani
++.
Smile 4 All
+++. Wardatul Syuhada
++++. Read, You'll Conquer The World
+++++. Nur Kasih

Sebagai penghargaan kepada 10 pengunjung paling kerap, aku dengan rendah dirinya nak 'buwi' (bagi) anugerah. Hehe... Ni dia anugerahnya. Kepada nama2 di atas, sila save gambar tersebut ke dalam komputer anda dan kalau boleh letaklah dalam blog anda (kepada yang ada blog je!). Terima kasih! Syukron! Thank you! She She! Arigato! Trimas! Dan lain2 lagi...

Islam Wajib Menang

9 April 2009

Salam Terasing,

Islam Wajib Menang! Tiada istilah kalah dalam perjuangan. Samada menang atau syahid!

Sebaik saja mengetahui kemenangan PR di dua kerusi, satu kerusi P.059 Bukit Gantang yang menjadi milik Pas, dan satu kerusi N.25 Bukit Selambau milik PKR, hatiku langsung tersenyum puas. Penat lelah 'kita' akhirnya bermanifestasikan najitah yang sangat baik. Sangat baik.


Menurut akhbar Sinar Harian, main berita semalam ialah Pakatan Rakyat kuasai dua 'bukit': Barisan Nasional kekalkan kerusi di DUN Batang Ai. Lebih baik berbanding Utusan iaitu BN menang di Batang Ai. Bangang punya akhbar! Jom boikot!

Tahniah ku kalungkan buat YB. Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin atas kejayaan beliau mengekalkan kerusi PAS di Bukit Gantang!


Ini pula komen yang aku selatankan di profail facebook aku: gumbiranya PR menang di 2 bukit! biarlah yg 1 batang tu.. PAS perlu menang di Bkt Gantang utk buktikn bhwa rakyat mrh pd BN sbb rampas kuasa scr zalim n nak tunujkkan bahawa org masih tak ske umno walau dah tranform (kononnya). N PKR perlu menang di Bkt Selambau utk menjamin survival kerajaan PR di Kedah! Apapun, syukurlah! ALLAHU AKBAR!!!


Bersyukurlah kepada PEMBERI KEMENANGAN. Dekatkan dirimu padaNYA!

Apapun, berdoalah supaya diberikan jalan lebih mudah buat para pendokong Islam dan perindu Daulah!

Iftor Jamaie

8 April 2009

Salam Terasing,

Hari Isnin yang lepas kami sebilik telah bersetuju untuk berpuasa secara berjemaah dan pastinya berbuka juga secara berjemaah. Alhamdulillah program yang telah direncana dapat dijayakan dengan baik. Ditambah lagi dengan sambutan ulang tahun kelahiran salah seorang adik-beradik kami, Anuar. Beliau juga sempat memberi ucapan sebelum Al Hafiz membaca doa makan dan kami pun makan dengan enaknya.

Ini antara gambar2 yang sempat dirakam. Mungkin agak kontroversi sikit kerana adanya gambar2 nasi campur yang dicampur dengan nasi lemak, nasi ayam dan sebagainya. Sebelum itu, maaf dipinta.










Tuesday, April 7, 2009

Ablim Punya Hari

8 April 2009

Salam Terasing,

"Salam 'id miilaad! Sanah helwah ya akhuya! Moga dmurahkn rezki y halal n dpnjgkn umur dlm kbrkatn. Biarlah kuantiti umur seiring dgn kualiti amal. Syukur krn dprtemukn dlm baitul muslim yg mak ayh bina. Trus thabat pd jln ini. Tiada noktah dlm pjuangn! Aceh saayang ablim. Mana mungkin aceh blh bdiri hr ini tnpa ablim n abg2 yg len d blkg. hanya ALLAHlah yg mmpu mblsnya!" (06-Apr-2009 8:36 pm)

Itulah gerangan mesej yang kuhantar pada Ablim tanda ingatanku pada ulang tahun kelahiran beliau yang disambut saban tahun dan untuk tahun ini kali yang ke-23 pula!

Di blog Ayah, aku mengomen posting Ayah yang berkait dengan beliau. Beginilah komenanku: Nasih Ulwan berkata... ablim blh nikoh r pas ni..balik bln 7 tekgi pahtu tunang lallu.. huhu.. kira 3 pasang r yg akan nikoh taun ni tmasuk abang n kekti
07 April, 2009 20:43

Sebenarnya kalau nak diikutkan kenangan, memang terlalu banyak kenangan aku bersama Ablim. Bermula daripada aku mula membesar sehinggalah aku menjadi sebesar ini (huhu...). Sepanjang kehidupan kami selaku dua beradik, banyak dugaan yang kami tempuh bersama. Ayah dulu bukanlah dari kalangan orang berada. Cuma bila Pas boleh memerintah Terengganu, Ayah diberi jawatan dalam kerajaan sebagai Pengarah Urusetia Penerangan Negari Terengganu (UPNT) yang kini dikenali sebagai Unit Komunikasi. Mungkin kerana kerja kuat Ayah di Pejabat BPPNT dan Ayah merupakan Ketua Pemuda Pas Negeri pada masa itu. Ketika itulah kami sempat merasa hidup 'senang'. Masa itulah Ayah mampu membeli dan memiliki rumah sendiri, tanah, malah komputer buat kami.

Bukan aku tidak pernah bergaduh dengan Ablim. Pernah suatu ketika kami bergaduh besar sehingga Ayah menghalau kami keluar dari rumah. Ayah memang tegas dalam mendidik anak2. Walaupun begitu, kami adik-beradik tidak pernah berdendam atau merasa kecil hati dengan Ayah. Kami mengerti dan faham yang Ayah sibuk dengan kerja Jemaah, maka tak hairanlah Ayah mudah marah bila kami melakukan kesilapan. Ayah memang pantang kalau tengok kami adik-beradik bergaduh. Kami bergaduh bukan lama pun. Paling lama pun sehari. Lepas pada itu berbaik semula. Kini kami sudah besar, jadi takkan nak bergaduh lagi.

Aku masih ingat ketika kecil di mana ketika itu kami tinggal di rumah Tok Pat. Kami sangat obses terhadap bola sepak. Terutamanya kami 4 beradik termasuk Abreh dan Payed. Apa saja berkaitan dengan bola sepak, semuanya kami minat. Hatta game dalam PS atau PC pun kami main sama2. Siap buat liga lagi. Pernah suatu ketika dulu di rumah kami, Abreh mencipta sendiri bola sepak yang dimainkan dengan tangan (aku lupa namanya). Yang main pulas2 tu. Biasanya benda alah ni ada di kafe.

Selain itu, banyak juga perkara yang aku belajar daripada Ablim terutamanya berkaitan kehidupan, bola sepak, komputer, tarannum, nasyid (harmoni), dan sebagainya. Ablim sememangnya seorang yang kreatif dan mahir dalam segenap hal.

Sejak kecil, beliau selalu mendapat tempat teratas dalam liga akademik. Bermula di Pasti Al-Hijrah, seterusnya ke Madrasah Darul Taqwa (Ablim mendapat 8a dalam UPSRI), dan di Maahad Darul Quran, Maahad Tahfiz Wal Tarbiyah Darul Iman sehinggalah di Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Terengganu. Kini beliau menempatkan diri dalam arena thaqafah terutamanya Qira'at di Maahad Syoubra (cawangan Al-Azhar) di Mesir.

Ablim juga terkenal sebagai seorang yang suka mengambil hati orang lain, di samping sifat semula jadi beliau yang suka berjenaka. Tidak hairanlah beliau mempunyai sahabat2 yang sangat ramai, termasuk dari seluruh negara, malah seluruh dunia!

Ablim sangat aktif dalam bidang seni suara. Itulah agaknya minat beliau sejak kecil. Beliau pernah tampil dengan kumpulan nasyid Shoutul Amal melalui 3 album (1 album kompilasi) dan yang terbaru Jiilul Quran untuk 1 album. Aku sangat kagum dengan kemerduan, kelunakan dan keunikan suara beliau, lebih2 lagi bila azan dan tilawah. Sungguh asyik! Walaupun aku selalu mendengar suaranya menyanyi di rumah (tandas.. haha!) dan di luar (konsert dan sebagainya) namun tidak pernah pula merasa puas!

Mungkin kalian pernah mendengar lagu Nostalgia dan Guruku yang sangat popular dinyanyikan di sekolah2. Suara solo budak kecil itu adalah milik Ablim! Disebabkan suara beliau yang sedap itulah adanya pihak yang dengki dan hasad terhadap beliau. Sejak mula2 mengeluarkan album lagi. Beliau pernah diherdik oleh rakan2 yang tidak bertanggungjawab. Ejekan2 seperti "artis, artis..." semacam sudah lali bagi beliau. Seolah2 sejak beliau menjadi artis, beliau menjadi sombong. Ablim tidak pernah sombong pada sesiapa, malah selalu reda dan sedia memaafkan orang lain.

Ablim seorang yang tidak pernah kedekut ilmu dan lokek terhadap adik2. Malah beliau sangat mesra dan prihatin terhadap adik2. Beliau senantiasa bertanya khabar keluarga di Malaysia walau sesibuk manapun. Maklumlah beliau berada di tahun akhir dan beliau juga berjawatan dalam DPM Maqaz dan beberapa program PMRAM sendiri. Sehingga sahabat serumahnya berkata agak susah untuk bertemu Ablim hatta di rumah penginapan beliau sendiri. Maha dahsyat kesungguhan Ablim untuk Islam!

Aceh doakan moga Ablim berbahagia selalu dan 'Nagah' dalam imtihan akhir nanti, insya ALLAH. Jangan lupa doakan untuk Aceh juga. Sekali lagi, Aceh saayang Ablim! (haha.. jiwang la pulok!). Doa2lah juga supaya Aceh boleh jadi macam Ablim!

Rasanya cukuplah sekadar itu luahan (mungkin) hati kerdil seorang adik buat abang kesayangannya. Mudah2an mereka berdua hidup dalam kegembiraan dan kesejahteraan, bukan saja di dunia, malah lebih penting lagi di Akhirat, dengan izin ALLAH.

Gua tidak sesuai untuk orang yang 'lonjong' sepertimu!

Orang suruh pergi Mesir belajar, dia meniaga pulak!

Ni dok lama pah balik Mesia kena ISA r ni!

Monday, April 6, 2009

Jaulah Sekitar Taiping dan Bukit Gantang

7 April 2007

Salam Terasing,

1) Rangka siri lawatan kedua (Gelombang 4/Pembuangan Undi)

Calon kita cukup wibawa!

Tak sangka pula nama aku glamour kat sini!

Sandal baru kot!

VCD yang terbeli! VCD panas tuh!

Menunggu komuter penuh sabar

Sahabat USIM, nama beliau Ibrahim

Kebetulan terjumpa Abah yang baru pulang dari rumah kawan

Suasana ekspo sempena PRK di Bukit Gantang

Perang poster perkara biasa bila berlaku PRK atau PRU

Belon sebesar alam bergantungan di udara

Jualan baju dan cenderamata sempena PRK

Bendera terbesar yang pernah dilihat pada PRK ini

Kembar (Abang Mi dan Adik) dan Pok Hasan yang best

Bayin dan Upin Ipinnya yang dihadiahkan Kak Aida
Menggayakan baju baru di khalayak ramai

Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Ustaz Nasaruddin Daud

Hi-Tea (Teh Tinggi) bersama Calon PAS

Budak2 pun reti!

Abang Mi yang comel

Bayin dan Mok yang suka 'menyepe'

Pengundi masa depan Bukit Gantang

Perjalanan ini...

... Terasa sungguh menyedihkan

Bergambar kenangan di hadapan Markaz PAS Kuala Nerus

Antara aktiviti (kempen) yang dijalankan

Ini juga untuk kempen PAS

Ceramah Kanser pembunuh no.1 wanita

Baca sendiri!

Majlis Tahlil dan makan2

Makan2, jangan malu2.. Ana belanja!

Makan jelah apa yang ada

Ustaz Abu Bakar Abdullah, YDP PAS Kuala Nerus mengetuai bacaan Yasin dan Tahlil

Baca tahlil tak haram kan?

Menda khilaf tak yah la nak gaduh!

Bersiap sedia membaca Tahlil, Yasin dan menjamu selera

Bayin oh Bayin!

Bayin lagi...

2) Rangka siri lawatan pertama (Gelombang 3/Penamaan Calon)

Adam anak sepupuku, Kak Aisyah

Muka monyok

Tengok atas

Abang Mi Cik Ma

Dalam kereta Ayah Su, Stream

Azhan Atan, Juara Akademi Nasyid turut berkempen di pentas PAS

Piyah, Mok dan Yoteh

Sek2 Seberang Takir

Kelab Penyokong PAS (India). Melayu gimana?

Ayah Su yang hensem bangat (sebelah beliau pun hensem gak ;p)


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.