Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, October 6, 2009

Kisah Hari Ini


Pagiku tidak ke mana2. Hanya di depan TV. Tetapi tidak bermakna aku menontonnya. Bahkan 'beliau' yang menontonku. Aku tidur dengan nyenyaknya di depan TV di rumahku itu. Oh, lupa nak bagitahu! Aku baru saja sampai ke rumah kesayanganku ini tepat jam 9.00 malam kelmarin.

Tengah hariku diisi dengan perbualan mayaku dengan beberapa kenalan di facebook dan YM. Ramailah pula yang ingin berchating denganku hari ni. Aku pun layan sajalah kehendak mereka. Mereka bertanya aku menjawab. Aku pula bertanya mereka pula menjawab. Kadang2 soalan berjawab soalan.

Sempat juga menghantar Yah ke sekolah beliau, SMKIF, Kuala Terengganu. Beliau bersekolah sesi petang. Solat Zohor di Surau Mawaddah, makan tengah hari dan mandi. Meneruskan lagi usahaku berbual dengan rakan2 di internet.

Solat Asar berimamkan Hj. Mohd Chik. Walaupun beliau yang mengazankan, tapi aku pula yang disuruh mengalunkan iqamah. Usai solat, aku bergegas ke Kedai D'Nur Optometris yang terletak di hadapan Pasarayaku, Batu Enam. Aku membaiki spekku yang longgar, sedikit berkarat dan lari 'allignment'nya.

Selesai kerja2 pembersihan yang dilakukan Yosu, beliau menghulurkan not berwarna merah padaku. Aku ke rumah Teacher Wan Nabilah yang mengajarku Matematik di sekolah dulu. Rumahnya terletak pula di belakang Pasarayaku, juga di Batu Enam. Sudah lama ku berniat ke sana, namun tak kesampaian. Raya 2007 yang lepas aku sempat bersama rakan2 ke rumahnya. Tahun ini, ketika raya ke-3, aku bersama Mu'iz, sepupuku ke sana. Tapi Teacher tiada pula di rumah. Kali ini nasibku baik kerana beliau menyambutku penuh ceria di rumah. Beliau menjamukanku Nasi Air. Sedap juga.

Selesai urusanku di rumah Teacher. Aku tunaikan pula janjiku pada Cikgu Faiz, sahabat baikku yang belajar di UPSI. Beliau memintaku berbincang dengan PIC Usrah Islah Pemuda, Rusydi Arif. Aku ke rumahnya yang juga rumah Kamal Hafizullah, abangnya yang kini menuntut di al-Azhar, Mesir.

Kami berbincang tentang pelaksanaan usrah termasuk hari dan waktu yang sesuai. Setelah diperbincangkan, kami menyetujui untuk mengadakan usrah minggu ini. Mungkin hari Sabtu. Aku menyuruhnya untuk memaklumkan pada semua ahli usrah termasuk naqib usrah sendiri, Khairul Aiman. Malam itu Aiman menghantar pesanan pada hensetku. Katanya usrah bakal diadakan hari Jumaat ini. Insya ALLAH, dengan kudrat yang ada, aku akan memenuhi permintaan Faiz untuk sama2 menghidupkan usrah Islah Pemuda itu. Islah Pemuda mengumpulkan para remaja dan pemuda yang ingin mengubah diri, keluarga dan masyarakat. Kebanyakan mereka terdiri daripada penduduk sekitar Seberang Takir.

Pulang dari rumah Arif, aku terus 'deccung' ke rumah. Melihatkan Bayyin yang sudah berada di luar rumah, aku bingkas mengajaknya ke Pantai Teluk Ketapang. Beliau bersetuju lalu terus membonceng motor LC milik Abang. Sampai di pantai, beliau mengatakan yang beliau malu bermain seorang diri. Kecil2 lagi sudah ada perasaan malu. Akhirnya aku menemani beliau bermain papan gelongsor, buaian dan jongkang-jongket. Beliau nampak seronok. Namun masa tidak mengizinkan. Walaupun beliau masih belum puas bermain, tapi aku tetap berkeras untuk pulang kerana Mak mengkhabarkanku malam ini Ayah akan mengajar di Surau Ustaz Yong. Aku bergegas pulang ke rumah. Sebelum itu, aku belikan Air Nyiur dan Nugget buat Bayyin.





Malam itu, solat Maghribku masih di Surau Mawaddah, Teluk Ketapang. Ayah tidak mengajar di Surau Ustaz Yong kerana tidak berkesempatan. Usai solat Isyak, Ayah mengajakku disertai Abang dan Ablem ke Taklimat Ijtima' Kepimpinan Pas Terengganu yang diadakan di Kubang Lembek. Program itu merupakan program 2 dalam 1. Di mana malam itu juga diisi dengan Majlis Sambutan Hari Raya peringkat Dun Manir. Kami dijamukan dengan Nasi Dagang yang enak sekali. Sungguh 'ummph' kata orang kampungku. Malam itu Ablem juga sempat menyanyikan lagu Beramal kerana Allah dan Sunnah Orang Berjuang secara spontan, atas permintaan Haji Yusof Embong, Ketua MTD Manir. Ayah yang merupakan Setiausaha Ijtima' yang bakal diadakan itu turut berucap sebagai pentaklimat selain taklimat dari Haji Muhyidin Rashid sendiri selaku Penolong Pengarah 1. Majlis diakhiri dengan sesi Q & A.









Nota Hujung: Insya ALLAH aku akan ke sekolah esok, sebagaimana yang dijanjikan.

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.