Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Wednesday, December 3, 2008

Sederap Langkah Bermula...

بسم الله الرحمان الرحيم
Kata saidina Uthman (R.A) : السلام قبل الكلام
ِِAssalamualaikum warahmatullohi wabarakatuh..

Hmm... terasa diri ini terlalu kerdil untuk memiliki sebuah blog. Namun apakan daya, tidak sampai hati melihat hatiku yang tidak jemu2 untuk meminta tuannya membuatkan blog tatapan anda ini. Siapalah aku untuk menolak bulat2 kehendak hati ini. Sekali-sekala terpaksalah aku mengalah dengan desakan hati. Maka dengan sebab itulah tercetus dan lahirnya blog yang tidak seberapa ini.

Benarlah kata Nabi "setiap perbuatan itu disertai dengan niat" (rasanya tidak perlu menulis hadisnya, semua sudah sedia maklum). Tidak terkecuali juga diri ini, walaupun aku tidak ingin menyatakan tujuannya harfin bi harfin, namun biarlah cukup sekadar memahamkan kalian. Langsung tidak menjadi hadaf umtuk bersaing dengan blogger lain, apatah lagi mencipta nama. Namun gerak hati menyatakan tidak perlu sekadar untuk menghabiskan masa dan kudrat, apatah lagi ingin menyatakan bahawa aku seorang penulis hebat dan petah berkata2.

Sejak mula berjinak2 membaca blog pada tahun ini (minat yang mendalam), bermula dengan blog abang keduaku (cucudagang.blogspot.com) yang bertitlekan catatan perjuangan, ditambah lagi dengan kehadiran blog abiey tercinta (ibnugharib.blogspot.com), perasaan (bukan perasan ye) untuk memiliki blog sendiri semakin membuak2.

So, terhasillah manifestasi yang diinginkan sekadar mengisi spasi2 yang ada. Apapun, aku menanti komentar2 pada mereka yang sudi. Agar aku tidak hanya syok sendiri. Anggaplah aku seorang budak kecil yang tinggal di jalanan, dikata pun tidak mengapa dan dikasihan serta diperhatikan pun tak mengapa. Perkongsian ini pasti menbuahkan item2 yang lebih segar dan masak ranum.

Akhirnya, salam ukhuwwah dan kasih sayang... Ukhuwwah ila Mardhotillah... Selamat mengorbankan diri.. Benar kata ulama' : لا جهاد بدون التضحية "Bukanlah jihad jika tanpa pengorbanan". Nasihatku : Jangan kamu korbankan Islam, tetapi berkorbanlah untuk Islam.."

Wallahu a'lam.. Allah lah yang lebih mengetahui akannya!

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.