Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Monday, May 11, 2009

Aku Pulang

11 Mei 2009

Salam blogging,

"Aku pulang".

"Tanpa dendam".

........... (aku tak ingat liriknya. Huhu)


Itulah gerangan lagu sebuah band Indonesia. Aku pun lupa nama band tersebut. Bukan kerja aku menghafal nama2 band ni.



Aku cuma nak bagitahu yang aku telah sampai ke rumah aku yang beralamat 12283, Jalan Ketapang 3/2, Kg. Teluk Ketapang , Seberang Takir, 21300 Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia (fuh.. panjang tu).

Aku bersama Luqman, Faiz dan Afiq menaiki bas seawal 9.30 malam di Terminal 2, Seremban.


Sampai saja ke rumah. Aku meneruskan misi yang masih belum berkesudahan. Misi aku pagi itu ialah tidur.

Tengah harinya, Amir mengajakku ke Kudqi, Kubang Lembek.

"Letih r mir", aduku pada Amir.

"Mari ah, program abis kul 4", balas Amir pula.


Usai solat Zohor, aku menunggang motosikal wave kepunyaan Abreh lalu menuju ke Kudqi. Sampai di sana aku salami dan peluki sahabat2 yang telah lama tidak bersua. Rinduku terubat jua.

Aku pulang ke rumah kembali selepas Asar. Sebelum itu aku hantarkan Ulwan di rumahnya yang terletak di Petaling Jaya. Haha, tipu jer. Sebenarnya Kg. Petaling, Tepuh.

2 comments:

Ibn 'AbdiLLAH as-Sarawaki said...

Salam'alaik syeikh nasih ulwan, jazakaLLAHukhair atas komen nta di blog ana tu.

Pasal statement tu (bakal menantu yg baik utk ayah), InsyaALLAH doa-doakan...orgnya x jauh, duduk di Malaysia jugak. hehehe.

Bagus la nta ltak alamat rumah nta tu, klu ditakdirkan smpai ganu nanti, bleh ana ziarah hehehe.

ke mmg nak promote alamat rumah, hehehe...

Nasih Ulwan said...

>Ibn 'AbdiLLAH as-Sarawaki

wa'alaika ya syeikh hafeez akmal,
'afwan..

oo..kira da ade calon r..bgus2..bak kata org tua2,bende bek ni xyah tgguh..huhu

insya ALLAH,kalo dtg cni bleh r ziarah ana..ana alu2kan..tp bgtau la dlu ye..

ape salahnya kalo nk promote pon kn?hehe..


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.