Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Monday, September 6, 2010

Dari Blog Zakaria Dagang


02 MAC 2009

Nasib Nasih

Anakku, Muhammad Nasih Ulwan yang pulang bercuti sejak Jumaat lalu kelihatan sangat ceria dan aktif sekali memanfaatkan waktu bernilainya itu. Banyak sekali kerja dan kegiatan yang dilakukannya sepanjang beberapa hari ini.

Hari ketiga (Ahad) keberadaannya di rumah, beliau ditakdirkan mengalami nasib yang sedikit malang. Petang semalam beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya di Kampung Merbau Patah, tetapi tidaklah serius sangat. Bagaimanapun ia mengejutkan banyak pihak juga, terutama ahli keluarga dan rakan-rakan beliau.

Telefon bimbit saya berdering bertalu-talu, panggilan dari anggota keluarga dan rakan-rakan saya untuk mengetahui perkembangannya. Kebetulan pula, dia terpaksa menunggu lama (hampir tiga jam) di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu bagi menyelesaikan rawatan kakinya yang tercedera, termasuk proses x-ray.

Sesungguhnya musibah yang berlaku itu sudah tentu mempunyai hikmah yang tersendiri, bahkan lebih penting lagi ia merupakan kifarah dari Allah SWT ataupun mungkin juga Allah ingin mengangkat darjatnya.

Semoga Nasih sabar menghadapi ujian yang sedikit ini dan kita doakan agar cepat sembuh untuk meneruskan keaktifannya, insya' Allah.



No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.