Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Saturday, May 30, 2009

Cerita dari Petaling Jaya

Terasa terlalu janggal pula apabila jari-jemari mula menari-nari di atas butang keyboard lantaran sudah lama tidak ditekan2 butang keyboard ini bagi menghasilkan sesuatu di blogku ini. Canggung kata orang Qlate.

Kesibukan yang melanda diri memungkinkan aku untuk tidak langsung sempat untuk menulis apa2 bagi mengisi kekosongan di blog. Kesibukan itu janganlah pula disalah mengertikan. Aku sibuk dengan kerja yang berfaedah. Tapi kadang2 tidur juga, tidur pun berfaedahkan?

Aku kini melabuhkan diri di Petaling Jaya. Di situ adanya Taaruf Week atau kami memandai meringkaskannya dengan TAWE. Taaruf Week ialah minggu orientasi atau pengenalan untuk pelajar baru Pusat Asasi UIAM yang mendaftar pada 23 dan 24 Mei yang lepas. Kami perlu memberi first impression untuk pelajar2 baru. Insya ALLAH, kami cuba memberikan gambaran yang terbaik.



Ditugaskan sebagai subcommittee PC (Programme Coordination) menjadikan aku ditempelkan di sini sebagai penyusun segala program sepanjang TAWE ini dan memastikan kelancarannya. Kami turut ditugaskan untuk menguruskan Briefing dan Cultural Night. Nak katakan berat tugas itu, tak adalah berat sangat jika nak dibandingkan dengan sahabat2 dari biro lain. Tapi beratlah juga, amanahkan tu. Bermandi peluh jugalah ke sana ke mari.

Terlalu banyak bangunan di sini dan jarak satu bangunan ke satu bangunan itu sangat jauh berbanding Nilai yang hanya punya beberapa bangunan saja, itupun dekat2 saja. Jika nak dibanding2kan antara Nilai dan PJ, memanglah Nilai lagi best (hehe.. jangan marah ya sahabat PJ!) walaupun tempat kami hanya berbekalkan bangunan rumah kedai saja.

Tempat kami tidak punya pagar. Bila2 masa saja boleh keluar. Berbanding pelajar di sini yang menghadapi kerenah peraturan keluar-masuk. Tapi yang sedapnya di PJ ini ialah harga makanan di kafe tersangatlah murah. Dengan makanan2 yang lazat2nya, sangat masyuk!

Hari pendaftaran adalah hari yang paling hot. Dengan kerenah pelajar baru lagi, ibu bapa pelajar lagi, memang menguji kesabaran. Sudahlah panas terik, parking pula penuh dan padang sesak dengan manusia. Terpaksa ke sana ke mari untuk menujukkan tempat pendaftaran, mahallah dan sebagainya. Ada juga ibu bapa yang marah2 pada committee dan pak guard.

Ada yang sampai nak bergaduh dan menunjukkan isyarat yang berbaur kesat. Namun itu hanya dilakukan segelintir daripada mereka, 2-3 orang saja. Walaupun begitu kami sangat memuji sikap ibu bapa yang sanggup mengangkat beg2 yang banyak, besar dan sarat dengan muatan. Malah mereka sanggup turun naik tangga berkali2. Pelajar baru ditempatkan di tingkat yang paling atas, tingkat 3 dan 4. Kasihan juga melihat kegigihan mereka, namun biasalah, anak2 masuk ‘U’, bukannya setahun sekali. “Tada hai ah”, bak kata Ahmad Syahid, Presiden FSCC (Foundation Studies Coordination Council).

Kemasukan pelajar tahun ini adalah bukan dalam jangkaan sebenar. Biasanya jumlah kemasukan tidak akan melebihi jumlah penerimaan masuk. Tapi lain pula jadinya. Jumlah pelajar baru tahun ini saja adalah mencecah 3500 orang. Ini kerana ada pelajar yang membuat rayuan lalu diterima masuk pada saat akhir. Silap benar pihak pentadbiran apabila mencampurkan pelajar PJ dan Nilai dalam satu TAWE. Sepatutnya tidak disekalikan seperti tahun lepas.

Pengalaman berucap di hadapan lebih 900 orang pelajar cukup besar ertinya. Walaupun hanya 10 minit bertazkirah, namun ianya cukup bermakna. Bukan senang nak dapat peluang sebegini.

Terlalu banyak cerita suka-duka aku di sini bersama sahabat2 committee yang lain. Nak kata sedih sebab kena korbankan cuti bersama keluarga pun tak juga, sebab masih ada ruang2 gembira bersama sahabat di sini. Nak kata suka sangat tu, taklah juga. Terasa juga bahang tarbiyyahnya di sini.

Kami (committee) mengakhiri TAWE dengan doa wehdah dan doa rabitoh di CFS Field. Selepas itu kami bersalam2an sesama kami sambil berselawat. Sungguh meriah sekali!

Usaha untuk mengislamisasi dan membiah solehahkan UIA mesti diteruskan. Doakan kami supaya mampu untuk memikul beban ini. Insya ALLAH, adik2 inilah yang bakal menjadi sebahagian daripada watak-watak utama dan front liner dalam perjuangan Islam. Ameen.

GAMBAR2 SEPANJANG TAWE






































7 comments:

Ahmad Ulwan b Hassim said...

salam..wah2 hensem2 pejuang2 islam ni...moga Allah meredhai segala usaha yg kita lakukan tuk daulatkan Islam dimuka bumi ni InsyAllah

Naseh Ulwan said...

>Musafir

wsalam..memang pon..tepat skali kata2 nta tuh..hehe..
insya ALLAH..redha ALLAHlah harapnya..

Nurul 'Izzah said...

Salam.. TAWE? huhu, bakpe la panggil gitu..zaman akak dulu, kitorang sebut penuh Ta'aruf Week tu, no shortform hehe :D

Neway,selamat menjadi sebahagian dari keluarga UIAM ;)

Rindunya kat matrik..rindu juga kenangan jadi committee Ta'aruf Week dulu ;)

k u f a i z said...

fehhh. gmbo 2 orang kuat gate... :P

alfarabi said...

salam...
pergh...budget ar...
gambar ambo dak de pung....

Naseh Ulwan said...

>'izzahUlfah
saje je, kan da bagitau kitorang memandai..huhu..
da lame da jd keluarga uia..
kalo rindu,dtg la jenguk kami di cni..kenangan mjadi committe tawe mmg mjd kerinduan sesape saje..

>kuFAIZ
org kuat gate?hehe..bese2 je..

>alfarabi
owh..gamba nta xde..xpe2 len kali ana p pj,ana amek gamba nta,pas2 letak lam blog,ok ya fathi?

MENULIS UNTUK BELAJAR said...

uiks...hehe..menjadi komiti bersama adik2 memang sgt best

walaupun mereka ni masih kecik2 blako tp x po lah

bak kata oghe klate


"x do ha lah"


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.