Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, May 26, 2009

Kalian Semua Adalah Guruku!

16 Mei disambut di 47 buah Negara sebagai Hari Guru. Siapakah guru? Sebagaimana yang disebut oleh Saidina Ali karramallahu wajhah (lebih kurang beginilah), “Setiap orang yang mengajarkanmu walaupun satu perkataan adalah guru kamu”.

Siapa guru dalam hidupku? Pastilah ALLAH guru pertamaku. Yang mengajarku segala2nya. Yang mentarbiyyahku dengan ujian dan sebagainya.

Seterusnya adalah Nabi Muhammad, junjungan besar. Tanpa Nabi siapalah aku di atas dunia ini. Apatah lagi di akhirat. Tanpa perjuangan dan kesungguhan baginda yang sangat tinggi, nescaya Islam tidak akan sampai kepadaku hari ini.



Pastinya Mak Ayah guruku sejak aku kecil. Membesarkan fizikal dan jiwaku dengan Islam, mendidik dengan Tarbiyyah Islam, memberi makan minum, memberi kasih sayang tanpa jemu!

Seterusnya Adik-beradik, Pak2 dan Mak2 Sedara, Sepupu-sepapat, dan Tok Tokki. Kalian mengajarku erti kehidupan sebenar. Memberi aku kebahagian dalam hidupku.

Tidak dinafikan, manusia banyak belajar daripada kawan2nya. Jika baik kawannya, maka baiklah dia. Begitulah pula sebaliknya. Terima kasih pada semua sahabat2 yang tak mampu ana nak tulis nama antum semua. Antum sangat baik pada ana! Muiz, Kamal, Muzani, Jihad, Amir, Aiman, Zahani, Bukhari, Syukri, Nabilli, Al-Amin, Khairuddin Isa, Hakim, Azidi, Fakih, Syafiq, Hamdi, Khalil, Idham, Hafiz Karim, Azlan, Rahman, Qatadah, Bahar, Azuwan, Hafiy, Hafidz, Ihsan, Solihim, Hafizuddin Jordan, Syed, Raziqin, Pi, Faiz Ismail, Abang Mie, Pa, Hafiz Unikl, Naquib, Anas Yusof, Addin, Luqman, Abah, Hamidi, Akif, Izzuddin, Bash, Syam, Zul, Zaid, Asyraf, Alhafiz, Fathi, Adib, Izhan, Aizat, Faiz MZ, Syauqi, Syahmi, Salam, Fattah, Adham, Anas Fitri, Mukmin, Nik Fakhri, Saadi, Syahir Halim, Syahir Safwan, Khairuddin Jailani, Anuar, Yasir, Najmi, Faiz Rejab, Amiruddin, Faris Zamri, Demang, Hafizul Faris, Nik Hanis, Arubi, Hazim, Lah, Taufiq, Faiz Zakaria, Ridwan, Hafizuddin M Nor, Khairul, Syafie, Syaufiq dan lain2 lagi. Itu saja yang sempat ana tulis dan ingat, yang lain tu jangan berasa hati pula ya! Antum lebih tahu siapa diri antum terhadap ana.

Para blogger sekalian yang banyak mengajarku uslub menulis dan berfikir. Tidak dilupakan, pengunjung blogku yang sungguh hensem, kacak, cantik dan bergaya (aku puji ni pasni kena jenguk lagi la blog aku!).

Akhir sekali, yang tak akan ku lupa, guru2 formalku di:

1. Pasti al-Hijrah Qaryah Kg Duyung



2. Madrasah Darul Taqwa, Batu Enam


3. Maahad Darul Quran, Masjid Rusila


4. Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang


5. Sekolah Menengah Agama (Atas) Sultan Zainal Abidin, Batu Burok

9. Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Nilai


Pada malam 16 Mei yang lepas, ketika itu aku dan Luqman dalam perjalanan ke Petaling Jaya, aku sempat mengirim SMS yang lagaknya berbunyi begini: “Selamat hari guru saya ucapkan! Terima kasih dan tahniah kerana berjaya mendidik generasi Islam. Jasa dan jerit perih anda mengorbankan sebahagian hidup untuk mendidik saya sehingga saya menjadi saya yang hari ini akan saya kenang selamanya. TQVM. –anak didikmu, MUHAMMAD NASIH ULWAN ZAKARIA, UIA NILAI”.

Ku hantarkannya pada guru2 yang aku simpan no. telefon mereka. Antaranya ialah asatizah di Darul Taqwa: Ust. Hazha, Ust. Halim Wahab, Ust. Umar. Guru2 di SMASZAL: Cg. Ya, Ust. Farid, Ust Mahzur, Ustz. Rafidah, Cg. Ruziana Jalil. Guru2 di SMAASZA: Ust. Abd. Rahim, Ust. Hasan Mamat, Ust. Ku Apwa, Ust. Ku Hasan, Ust. Mat Sidi, Ust. Rosdi, Sir Yusri, Ustz. Hjh Amnah, Ustz. Nozera, Ustz. Norfaedah, Ustz. Wan Farisah, Ustz. Zawiyah, Tc. Wan Nabilah, Cg. Yasmin, Cg. Hayati, Cg. Naemah, Tc. Nazriah, Cg. Normaha, Cg. Rosmawati, Tc. Zalina. Lecturer Cenfos UIA: Sir Sharifuddin, Sir Syed Tazrin, Mdm Eleenda.

Ini pula antara balasan yang diterima:

Cg. Ya: “Ok. Tq”.

Cg. Rosmawati: “Trima ksh.. Tahniah krn telah b’jaya ke UIAM..”

Ust. Ku Apwa: “BarakaLLAH fiih”

Ustz. Wan Farisah: “(kosong)”

Cg. Rohana: “TQ Nasih krn msh m’ingati kami. Smoga ank2 Smaasza mjdi insan tbilang”

Ustz. Rafidah: “Syukran..masih ingat ustazah ye..study smart n good luck”

Cg. Normaha: “Terima kasih. Semoga nasih berjaya dlm apa jua bidang yang diceburi”

Ust. Hazha Rejab: “Jazakallah..moga andalah mata rantai DT d masa akan dtg.TQ.”

Sir Syed Tazrin: “Terima kasih – Syed Mohd Tazrin”

Cg. Wan Nabilah: “Syukran…”

Cg. Yasmin: “Tq ankku nasih”

Ust. Mat Sidi: “Saya doakan anda jaya mumtaz insya Allah”



2 comments:

reidaa said...

sye tak pernah buat mcm tu kat cikgu sye. tahun dpn nak buat la

Naseh Ulwan said...

ye ke?
bagus r camtu..
tp apa la sgt usaha kita 2 kalo nk dibandingkn dgn jasa guru kita kn?


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.