Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, August 18, 2009

Bagai Sireh Pulang ke Gagang


Itulah ungkapan berupa perumpamaan yang boleh disifatkan buat Ablem saat ini. Semalam (17 Ogos 2009), selepas saja usai kelas Nahu Ustaz Majid, aku nekad untuk menjemput Ablem di KLIA. Walaupun aku bisa juga bertemunya saat aku pulang ke Terengganu nanti, namun keterujaanku terhadap kepulangan abang keduaku itu mengatasi segalanya.

Aku cuba meminta bantuan Abah dan Medee bagi menghantarkanku ke sana. Namun percubaanku menemui kegagalan. Aku masih lagi belum berputus asa. Hadi menjadi pilihan ketiga ketika itu. "Hadi, hantar ana kat KLIA boleh tak? Ana nak jemput abang ana yang baru balik dari Mesir r", kataku dalam perbualan melalui telefon. "Boleh.. tapi kena tunggu kereta ana r. Izhan tengah guna", sambut Hadi pula.


Kereta Wira milik Hadi meluncur laju menuju KLIA. Disebabkan kereta Hadi sudah kehabisan minyak, jadi kami mengisi dulu minyak pada kereta beliau. Kami sampai di sana pada pukul 1 petang. "Lim, mu ade manne?", tanyaku pada Ablem. "Kat tingkat 5, kaunter B", jawab Ablem.

Aku cuba memasuki perut bangunan yang tersergam indah itu. Besar sungguh. Rupa2nya aku sudah berada di tingkat 5. Mataku melilau2 tercarikan Ablem. Ablem sudah berada di hadapanku rupanya. Aku melangkah laju menuju Ablem. Aku salami dan peluki beliau. Bersyukur sungguh kerana masih dipertemukan dengan Ablem.

Ablem tiba di KLIA kira2 pukul 9 pagi. Beliau dari Kaherah, Mesir dan turun di Singapura, barulah ke KLIA. "Makan dok gi? Mari r gi makan. Mana kawan Asih?", tanya beliau. "Molek gop.. Dok makan gi ni. Kawan Asih ye kate nok tunggu kat luar je. Sebab parking mahal", jawabku penuh sopan. "Eh, panggil r tek kawan Asih", kata Ablem seakan menyuruh. Aku cuba 'mengekol' Hadi. Oh, lupa. Firdaus ada sekali ketika itu. "Hadi enta turun r, pi parking lu. Abang ana ajak pi minum". "Ok2", jawab Hadi.

Kami makan dan minum di Garden Food, di tingkat 2. Aku bersembang2 dengan Ablem ketika itu. Sungguh gembira sekali dapat bertemu beliau. Sebelum kami pulang, aku sempat menyalami beliau. Lantas beliau bertanya, "Ada duit dok?". "Boleh je kalo mu nok wi pon". Lalu beliau keluarkan not RM50 sambil menghulurkan padaku. Terima kasih wahai abangku yang hensem lagi baik!

Akhirnya, seperti yang ku tulis pada friendster beliau, "Selamat pulang ke Malaysia.. Moga pulangmu membawa seribu makna dan sinar baru buat kami di sini!"

5 comments:

radhiahsyahida said...

sedap ee dapat rm50..hehe..

Abdullah Haris Zakaria at-Takeeriy said...

nantikan kepulanganku......

Naseh Ulwan said...

>radhiahsyahida

sedap la buleh pitih..huhu..

>Hares Takeery

ya, aku nanti sokmo kepulangan mu..

Muhammad Hamidi Zamri said...

nta telah memanipulasi blog medee...
hehe

Naseh Ulwan said...

mujur ana manipulasikn blog nta je..
kalo ana guna2 camne?


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.