Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Monday, September 6, 2010

Dari Blog Hamidi Zamri

Coretan Buat Sahabatku...

JIWA TERASING

"Aku tahu aku memang keras kepala, susah ditegur", teringat satu post dr nya di Facebook..

22 Nov yg lalu, beliau menemaniku ke Low Yatt. Kami turut ditemani oleh Adham dan Fatah. Setibanya kami di sana, jam telah menunjukkan 4.00pm.. Kami bergegas untuk mencari benda yang diinginkan.

Setelah membeli benda yg diingini, kami bergegas untuk menunaikan solat Asar. Adham dan Fatah telah jauh ke hadapan. Saya dan beliau memutuskan untuk solat asar di Low Yatt sahaja. Perut mula berkeroncong.. X kan nak tunggu sampai Nilai baru nak makan, jauh 2.. huhu

Aku mencadangkan untuk makan di KL Sentral sahaja.. "Di, makan KFC je la, lame dah boikot, bila lg nk makan?".. beliau mengajakku.. tergelak kecil dihatiku.. KFC pun boleh la..

Sambil makan, banyak persoalan yg diajukan kepadaku..
-"Di, ana mmg susah nk hafal 1 benda ni, ambil masa lama nk hafal",
-"Ana sejak sekolah, sampai sekarang, rasa mmg x boleh duduk sekali ngn member2.. selalu je kena pulau.. xde org nk amik berat psl ana..",
-"Tensyen ana, ana mmg x boleh g English ni, BTQ mudah je, ana fhm, tp x leh nk jwb sebab dlm English",
-"Di, ada member ana tny, knape jwtn ana dlm GATE dilucutkan?, yg laen pn mcm gerak sgt je,x tau ana nk jwb"..
-"Di, ayah ana dah didik ana cm ni..kecik2 lagi, ayah ana ajak g kempen, ceramah, usrah..ana dh terbiasa"..

Persoalan-persoalan yg diajukan aku jwb dengan penuh hikmah.. Aku x mahu jawapanku menyinggung perasaannya..

Teringat suatu ketika, kami bersaing untuk menambah follower kepada blog masing-masing. Ketika itu, masing-masing mempunyai jumlah follower yg sama, iaitu 40 org. Kami berpakat utk meletakkan ruangan follower d tmpt ats blog, supaya mudah di follow oleh sesiapa.. Ketika saat post ini ditulis, follower blog aku telah mencapai 98..sedangkan blog nya mempunyai 68 follower.. Jawapan yg mudah diberikannya.. "Nta famous di, boleh la..." aku hny tersenyum..

Isnin lalu, 23hb 11, Adham menelefonku pagi tersebut.. "Di, tlong tgk shbt kita, mak dy nk dtg cni amik dy, dy tgh x sihat 2, x dok kt bilik pn"..

Malam tersebut, aku menemaninya hingga ke ktm nilai, kerana beliau akan ke seremban, utk berjumpa dgn ibubapanya yg menantinya di sana.. "Jangan lupa balik UIA ye".. pesanku kpd nya.. Adham ada menyebut sesuatu perkara yg benar-benar membuatku terkejut.. "Dy nak berhenti uia di, x larat blaja dh"..

Khamis, 26 Nov - "Mintak tlong shbt2 solat hajat utk mendoakan shbt kita yg sdg sakit di kampung, kerana terkena perbuatan org"..msj yg pnjg, tp kuringkaskan..

"Ya Allah, berilah kekuatan kepada sahabatku ini Ya Allah.. Kuatkanlah semangat nya utk menjadi pejuang agamaMu Ya Allah, teguhkan hatinya utk terus berada di jalanMu Ya Allah"..

Sahabatmu,
Hamidi...

2 comments:

Muhammad Hamidi Zamri said...

x perasan post ni.. :)

Naseh Ulwan said...

Oo.. Baru perasan ke? hehe.. Lama dah kot letak! Mekaseh Midi sudi coretkan di blog mengenai ana! Entalah sabahat ana dunia akhirat! Jumpa di syurga ya! =)


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.