Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Wednesday, March 25, 2009

Abang Sudah 25 Tahun Hari ini


Hari ini, 25 Mac 2009 genap usia 25 tahun abang sulungku. Abang sulungku yang kami panggil Abang itu kini telah mencecah usia matang.

Beliau akan bernikah pada akhir tahun ini. Beliau yang menjadi tunangan orang kini bekerja di Imtiaz Travel Sdn Bhd, sebuah syarikat pelancongan di bawah kendalian Ustaz Bukhari. Sebelum ini beliau bekerja di sebuah firma guaman. Tunang beliau, Kak Nana kini sedang menghabiskan ijazah beliau dalam tahun akhir di Egypt.

Beliau juga bergiat aktif dalam kerja2 jemaah, antaranya beliau kini memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda PAS Cawangan Teluk Ketapang. Yang mana Setiausaha Pemuda yang baru dilantik merupakan seorang yang berdedikasi (huhu..). Pelantikan itu bagi menggantikan Salam (Pok Sa) yang turun ke jawatan bendahari. Salah satu sebab pertukaran itu ialah kerana bekas bendahari menurut beliau, "dok au benda" (nama bekas bendahari dirahsiakan kerana aib).


Abang seorang yang sangat bertanggung jawab terhadap adik2 beliau (puji lebih2 ni kalo x dapat prepaid free x tau r). Beliau sering mengambil adik2 yang baru pulang dari sekolah. Abang juga seorang yang rajin dan 'mudah basse' (kadang2 r).

Apa yang unik dan menariknya mengenai Abang ialah beliau mempunyai pusat pengajian yang sangat banyak. Antaranya ialah Taski Al-Hijrah Kg. Duyung, Madrasah Darul Taqwa Batu Enam, Maahad Darul Quran Rusila, Maahad Tahfiz Tok Jiring, SMU(A) Tarbiyyah Mardziah Pengkalan Chepa, Akademi Pengajian Dakwah Sungai Petani, dan Markas Pengajian Islam (MARPA) Yayasan Islam Terengganu.

Beliau kini diberitakan berada di Perak bagi membantu jentera pilihan raya PAS di P059 Bukit Gantang. Beliau ke sana bersama Ketua Pemuda Dun Seberang Takir, Fadhil Wahab dan beberapa sahabat yang lain sejak Jumaat yang lalu.

Ikhlas aku katakan yang aku memang lupa hari ini hari lahir beliau. Mujurlah Kak Nana yang ingatkan. Lepas pada itu, terus saja aku hantar SMS pada beliau: Salam 'id miilaad! Sanah helwah ya akhuya! Moga dmurahkn rezki y halal n dpnjgkn umur dlm kbrktn. Igtlh,smkin b'+ umur kita brmkna smkin dkt kita utk btemu dgnNya. Abglh abg yg tbaik y prnh asih ada. Moga trus thabat pd jln ini. Tiada noktah dlm pjuangn!.


Untuk akhirnya, beberapa pesanan dhaif untuk Abang;

  • Kahwinlah cepat2. Wat anak banyak2 sket. Aku dok sabar nak jadi Pok Darre.
  • Moga mung berbahagia dengan Kak Nana hingga ke syurga.
  • Kerja sungguh!
  • Jangan kuat ngajuk (merajuk).
  • Kalo aku salah, bettol r.
  • Maafkan dosa2 aku terhadap mung. Aku tau aku banyak wat salah.
  • Kalo gi jalan, ajak r aku etek.
  • Kalo ada pitih lebih, wi r kat aku etek. Aku bukan ada pitih ngat.

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.