Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Wednesday, March 4, 2009

Kisah di Sebalik Perjalanan

-10.40 mlm (4 Mac 2009)
-Wawasan Komputer, Nilai.

Hari ini, aku dan Luqman berangkat pulang ke bumi Nilai. Kami menaiki bas seawal jam 10.30 pagi di Stesen Bas MBKT.

Sepanjang perjalanan kami ke sana, banyak juga cerita dan kisah yang menarik yang boleh dikongsi dengan para sahabat di luar sana.

Antaranya ialah sikap seorang pemandu yang suka menyaun (men + sound) para penumpang beliau. Amat memilukan hati kami apabila adanya kehadiran pemandu2 bas yang tidak secerdik beliau. Namun, bukan niatku untuk menghina beliau atau siapa2 saja dalam post ini. Sekadar berkongsi rasa dan pengalaman yang ditempuh.

Ceritanya bermula begini, ketika berhenti berehat di R & R (rehat dan rawat) Chendor, Pahang kami sedikit kelewatan. Diulangi, sedikit kelewatan. Hanya 3 minit saja, tidak sampai 5 minit pun. Apatah lagi sejam atau setengah jam.


Kami sudah berusaha sehabis laju untuk menunaikan beberapa keperluan seperti ke tandas, solat dan makan minum. Makanan dan minuman pun kami hanya membungkus. Bukannya kami makan di kedai pun. Cari pasal betullah mamat driver ni! (marah ke? haha...)

Ketika kami sampai ke pintu bas, beliau menyaun kami dengan bertanya, "kenapa bungkus?". Eh, banyak songeh lak! Kitorang bayar apa!, getus kami dalam hati. Selain itu, seorang lagi driver merangkap member kepada driver itu turut menyaun kami dengan mengatakan "lambat, lambat...". Geram betul kami.

Kami pun naik bas dengan selambanya disebabkan telah membeli tiket dengan harga RM 40.00, kalau seringgit dah tak naik dah. Tahap ketebalan muka kami bertambah dengan mendadaknya ketika itu.

Sempat juga kami menyumpah seranah dan mengumpat beliau dari belakang (don't try this at home). "Takpe, hari ni hari beliau", kata Luqman dalam kepedihan menanggung derita disound.


Cerita yang keduanya ialah berkenaan dengan sepasang manusia yang duduk berdua-duaan tanpa ikatan yang sah. Ini bukan kes khalwat pun, dalam bas. Beliau berdua ini duduk berhadapan dengan kami. Melalui perbualan mereka, dapat kami kenal pasti bahawa mereka bukan suami-isteri, adik-beradik, mahupun jiran tetangga (?). Aku ada dengar salah seorang dari 2 orang itu berkata "ayah aku...". Jadi, kami membuat hipotesis bahawa mereka ini tiada ikatan yang sah mahupun legal.

Aku pun cubalah memerah jemala otakku ini, bagaimana dan cara manakah untuk menegur beliau berdua itu. Fikir punya fikir, maka dapatlah idea.


To be continue kerana CC hendak ditutup.....

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.