Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Monday, March 2, 2009

Semalam

-12.00 tgh hr (3 Mac 2009)
-Rumah aku la, mana lagi


Bermula daripada pagi sehinggalah petang, aku terperap di pejabat Ayah yang terletak di Taman Seri Intan, Jalan Sultan Omar di Bandar Kuala Terengganu.

Tiada sebarang aktiviti dilakukan selain mengakses laptopku ini dan mendengar siaran langsung sidang parlimen di laman web TVPas.com. Selain itu, kami (aku dan Ayah) makan tengah hari di kedai Mok Teh. Apa yang kami makan hanyalah pulut berlaukkan ikan dan minum Kopi Radix.

Selepas membaca akhbar Metro yang dibeli oleh Ayah, terkejut melihat Abang Ali, orang kampungku masuk dalam berita di muka surat 2. Beliau kini berada hospital bagi menjalani pembedahan plastik pada telinga, leher dan dada. Untuk berita lanjut boleh ke sini.


Selepas pulang, kami singgah di Sabasun. Pasar raya yang bertrade markkan 'Harga Muroh Sokmo' itu adalah favourite kami sekeluarga. Sememangnya kami lebih suka ke situ berbanding pasar raya2 lain seperti Mydin, Giant, Hock Kee Seng dan sebagainya. Sabasun sememangnya menjanjikan perkhidmatan terbaik dan apa yang lebih mengujakan kami ialah Sabasunlah yang paling terkehadapan dalam isu boikot, isu Palestin dan sebagainya. Sabasun juga tidak menjual barangan Israel, Amerika dan Belanda.


Petang itu, Ayah Wa datang menziarahiku di rumah. Terima kasih kepada Pak Sedaraku itu atas keprihatinan dan kecaknaan pada anak sedaramu ini. Malam ini aku akan ke rumah beliau bagi menyuruh beliau menginstall beberapa program dan sofware komputer pada laptopku ini seperti Adobe Photoshop dan Video Creator.


Malam itu, usai solat Maghrib, aku bergegas menuju ke SMKA Syeikh Abdul Malek bagi memenuhi permintaan Luqman yang akan berusrah dengan adik2 di sana. Buat pengetahuan, Luqman merupakan ex-student sekolah tersebut.

Sampai ke sana, aku parkirkan motosikalku di luar asrama. Aku hantarkan SMS pada Muzani, bertanyakan di mana beliau berada. "Surau", jawab beliau. Aku melilau2 mencari di manakah surau itu. Tiba2 nampak segerombolan manusia di dalam satu bangunan. Serasa aku itulah surau yang dimaksudkan. Tiba2 nampak kelibat Muzani di dalam bangunan tersebut. Sah! memang inilah surau yang aku cari.

Aku pun cuba memberanikan diri masuk ke dalam surau tersebut. Nampak di sisi Muzani ada Kamal dan Taufiq, rakan2 seperjuanganku semuanya. Kami berbual2 sehingga keluar api dari mulut masing2 (haha...). Banyak cerita yang kami sembangkan dari satu bab kepada bab2 yang lain.


Kini tibalah masa untuk solat Isyak. Azan berkumandang dengan enaknya. Kami solat berimamkan pelajar sekolah itu. Selesai solat mereka mengalunkan Asmaul Husna secara berjemaah.

Hujan turun dengan lebatnya ketika itu. Aku dan Muzani mengambil keputusan untuk mengalih kedudukan motosikal kami. Tapi, motosikal sudah basah lencun atau basah 'jerruk', kata orang T'ganu. Jadi kami batalkan saja niat kami itu.

Luqman masih belum kelihatan. Akhirnya beliau tiba juga. Beliau berjumpa dan bersalaman dengan junior2 beliau yang telah lama ditinggalkan, hampir 2 tahun. Beliau mengarahkan salah seorang junior beliau itu untuk mengadakan usrah.

Kami mengadakan usrah dalam keadaan yang sederhana. Majlis dipengerusikan oleh pelajar di situ sendiri. Antara yang memberi tazkirah pada malam itu ialah Luqman, Taufiq, Kamal, Muzani, dan aku sendiri.


Luqman memberikan tazkirah mengenai ciri2 yang perlu ada pada pemimpin, sambil aku pula menerangkan salah satu ayat al-Quran yang diambil daripada surah as-Sajdah, lalu aku terangkan beberapa persoalan dalam kehidupan kita, seperti 'dari mana kita datang', 'untuk apa kita diciptakan', 'dan ke mana kita akan dikembalikan'. Aku khabarkan pada mereka bahawa 'inna lillahi wa inna ilaihi roji'un', dari ALLAH kita datang dan kepadaNYA kita kembali serta tugas kita di atas muka bumi ini ialah beribadat, sebagai khalifah (iqamatuddin wa siasatuddunya bihi - menegakkan agama dan mentadbir dunia dengannya), dan amar makruf nahi munkar.

Kamal pula memberi taujihat mengenai tugas2 kerasulan iaitu 'tablighul ahkam', 'tanfizul hukmi', dan 'tazkiyatun nafsi'. Di mana tugas2 ini dipecahkan kepada golongan2 tertentu. Sedangkan sepatutnya perlu diambil kesemuanya. Tablighul ahkam (menyampaikan hukum-hakam) telah diambil oleh ulamak2 fiqh. Tanfizul hukmi (melaksanaan pemerintahan) pula diambil oleh ulamak2 haraki. Manakala tazkiyatun nafsi (pembersihan jiwa) diambil oleh ahli2 tasawuf.


Manakala Muzani memberi penekanan bahawa sebagai daie, kita perlu menguasai ilmu dan ilmu yang paling penting dan wajib dipelajari ialah Tauhid, Feqah, dan Tasawuf (Akhlak) sebagaimana yang disabdakan Nabi ketika menjawab persoalan seorang sahabat mengenai Islam, Iman, dan Ihsan. Akhir sekali Taufiq memberi peringatan bahawa dakwah bukan sahaja melalui lisan, penulisan dan sebagainya. Tapi juga dakwah melalui akhlak atau dakwah bilhaal. Malah, ianya lebih berkesan daripada dakwah melalui percakapan.

Selain daripada tazkirah, kami juga berbincang mengenai beberapa masalah yang timbul di kalangan mereka. Beberapa penyelesaian dijawab oleh Luqman dan lain2 lagi. Usrah kami ditangguhkan pada pukul 10.30 malam.

Malam itu juga Muzani sempat singgah di rumahku sebelum menghantar Kamal pulang. Boleh dikatakan agak lewat beliau pulang semalam.

1 comment:

IdaAnuar said...

salam...padat betul jadual ye!


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.