Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Sunday, March 1, 2009

Malang yang Tersumbat Hidungnya

-4.30 pg (2 Mac 2009)
-By-Tiey Janna-Tiey

KRONOLOGI (1 MAC 2009)


Pagi

1. Jenguk Bayyin di tempat pra-persekolahan beliau, Pasti Al-Mawaddah, Teluk Ketapang yang bersebelahan dengan rumah. Bayyin senyap saja dalam kelas dan beliau langsung tidak ikut sama rakan2nya yang lain menyebut huruf2, kalimah2 dan ayat2 yang diajar Cikgu Norashikin ketika itu. Huhu... Nak kena budak ni! Bila beliau balik, dan kita tanya apa yang beliau belajar di sekolah, beliau tanpa segan silu menyatakan beliau lupa atau 'hilang ingatan'. Ada2 saja budak ni!




2. Beli keropok lekor di kedai Pak Ali dan Mak Ngah. Keropok tu cadangnya nak bagi kat Luqman, tapi tak sempat sampai rumah beliau walaupun sudah berusaha ke arah itu. Nak tahu kenapa tak sampai? Baca dulu.


Tengah hari

3. Hantar Yah ke sekolah beliau, SMK Ibrahim Fikri, Bukit Tok Beng.

4. Singgah di rumah Kamal. Bersembang dan berbual2 sambil teguk air. Lama juga kami sembang, semua cerita keluar. Agaknya dah lama sangat tak bertemu Kamal kot, tu yang lama semacam je duduk rumah beliau.

5. Solat Zohor di Surau Al-Hidayah, Alor Kuda. Lepas solat terus pulang kerana Mak menyuruh pulang cepat dan membelikannya nyiur (kelapa parut).

Petang

6. Pergi ke Bandar KT (Bandar rayakah?!).

7. Singgah di Pusat Celcom KT. Upgrade 3G pada kad sim aku. Mula2 kena isi borang, pastu kena beratur jap. Dia buat sekejap je, tak lama pun. Dah la tak kena charge apa pun. Free je. Lepas boleh 3G tu terus cuba. Mula2 nak call Faiz, tapi tak dapat. Last2 call Taufiq, pastu dapat. Huhu... bestnya ber3G dan bervideo call.


8. Singgah pula ke Kedai Komputer yang berdekatan dengan Pejabat Ayah. Beli PC DVD Bully. Asalnya nak beli GTA IV untuk Yah, tapi tak ada pula.


9. Disebabkan sakit perut yang sangat, jadi aku pun menumpang tandas di Pejabat Ayah yang terletak di Taman Seri Intan, Jalan Sultan Omar. Solat Asar bersama Ayah di sana.


10. Menaiki semula motosikal untuk meneruskan misi hari ini, bertemu dengan Syah di Wakaf Mempelam dan singgah di rumah Luqman di Padang Midin.

11. Misi kali ini gagal. Aku tereksiden di tengah jalan, betul2 tengah jalan. Asalnya aku nak potong lori, tapi tak pas (UMNO la tuh! Haha). Pastu datang pula kereta Kenari dari arah kanan, sehingga aku tersepit di tengah2 antara lori dan Kenari tersebut. Mujurlah motorku tersangkut di kereta, tidak pula lori. Kalau lori, alamatnya dah tak menulislah aku pagi ni. Ini kemalangan kedua dalam hidupku selepas berpuluh tahun dahulu eksiden bersama dengan Ayard dan Tok Lah. Sebelum inipun ada sebenarnya, cuma hanya eksiden kecil seperti langgar budak (bawa basikal tak tentu hala) dan jatuh longkang. Peristiwa jatuh longkang ketika aku berada di tingkatan 3. Selepas pulang dari tuisyen, aku ke kedai untuk membeli minyak motor. Masa tu hujan turun dengan lebatnya. Aku nak menyeberang ke kedai sebelah, tiba2 motorku terperosok ke dalam air. Huhu... Eh! kita cerita pasal eksiden aku yang berlaku semalam. Lepas je terlanggar tu, aku pun membelok ke kanan untuk berhenti kerana darah sudah bercelubur keluar dari kakiku. Namun aku masih steady, tak rebah pun sebenarnya. Huhu... Mak memberitahu, orang yang jaga motor ketika aku ke hospital berkata yang aku tak rebah sebab badan aku besar. Hahaha... Boleh pula macam tu.


12. Pastu abang yang aku langgar keretanya tu mengajak aku ke hospital dengan menaiki keretanya. Mula2 kami mencari klinik terdekat, namun semuanya tutup. Kami pun mengambil keputusan untuk ke hospital bagi mencuci kakiku yang luka berdarah ini. Ketika di dalam kereta, hanya istighfar dan takbir yang mampu aku kumat-kumitkan bagi menahan kesakitan dan kepedihan yang melanda. Kami tiba di hospital sekitar pukul 6 petang. Ketika sampai ke sana, aku diletakkan di atas kerusi roda (macam la teruk sangat!) lalu dibawa berjumpa dengan paramedik. Selepas itu aku diminta membayar RM 1.00. Aku pun tunggu sehingga dipanggil nama. Ketika menunggu, aku menelefon Ayah memberitahu tentang eksiden tadi dan memintanya membawa balik motor dan mengambilku di sini. Aku beritakan pada kawan2 seperti Syah, Luqman, Faris dan Taufiq. Hampir sejam menunggu, barulah aku diminta masuk ke dalam dan berjumpa dengan doktor.


Malam

13. Mula2 doktor tu tanya, sakit tak. Aku cakap sakitlah juga. Pastu dia tanya balik, kenapa muka selamba je, macam tak sakit pun. Alah doktor ni! Takkan nak cakap sakit kot! Pandai2 r cover. Pastu beliau suruh aku pergi Jabatan X-ray untuk melakukan x-ray terhadap kakiku itu. Bimbang ada patah2. Selepas dibuat ujian diagnostik (ekeke!) mendapati bahawa tiada sebarang kepatahan berlaku. Lantaran itu, beliau terus mencuci kakiku dengan ...... (aku lupa namanya). Sebelum itu, beliau menginject lenganku sebanyak 2 kali. 1 untuk tahan sakit dan 1 lagi untuk matikan kuman. AKu sempat berseloroh dalam keadaan kesakitan menahan injection, aku katakan pada doktor muda itu, kenapa lepas inject makin sakit, tadi cakap tahan sakit. Huhu.. doktor tu pun balas balik, katanya sakit di lengan saja, biasalah tu. Kakiku dibalut selepas dicuci. Aku dibenarkan pulang dan diberi ubat pencuci dan tahan sakit.


Di sini ada beberapa cerita menarik yang ingin dikongsi;

1. Sebelum menelefon Ayah, 'firasat' Ayah mengatakan akan ada panggilan daripada hospital. Memang sangkaan Ayah benar dan aku menelefonnya selepas itu ketika di hospital.

2. Ketika Mak pergi bertanya pada penduduk di sekitar tempat kejadian (Kg. Merbau Patah) mengenai kemalangan tersebut, orang kampung itu bertanya kepada Makku, adik ke yang belanggar tadi. Jawab Mak aku, "Dok, anak". "Bakpe muda ngat!", kata orang itu. Huhuhu... kelakar betul!

p/s: Di sini aku ingin ucapkan terima kasih terutamanya Mak dan Ayah yang sanggup datang ke hospital untuk mengambilku. Huhuhu... jasa dan tadhiyah kalian yang sangat tinggi itu akan sentiasa tertanam kemas di kotak fikiran ini dan pasti tidak akan terlupus begitu sahaja. Seterusnya buat Abang Zaimi, pemandu kereta Kenari kerana telah bersusah-payah menghantarku ke hospital. Katanya beliau pernah mengalaminya dahulu. Ketika itu beliau dilanggar kereta, namun yang geramnya walaupun dirinya tercampak, tapi kereta juga yang dirisaukan oleh si pemandu tersebut. Seterusnya buat pemerhati2 dan saksi2 kejadian serta abang yang menjaga motor sepanjang keberadaanku di hospital. Seterusnya buat Pak2 dan Mak2 Sedara serta sepupu-sepapat yang sanggup menjengukku di hospital, Ayah Su, Cik Ma, Cik De, Ayah De, Abang Mi, Adik Wan dan Auni Husna. Ada yang sanggup tinggalkan kerja semata2 untuk datang ke sini. Juga buat sepupuku, Amal yang sanggup menemani Ayah dan membawa balik motor ke rumah. Terima kasih banyak2 kepada semua! Sungguh besar jasa kalian! Sesungguhnya aku tidak mampu membalasnya. Hanya ALLAH sahaja mampu membalas jasa kalian. Doaku sentiasa mengiringi kalian, mudah2an kalian sihat sejahtera dan dirahmati oleh ALLAH kesemuanya.

p/s/s: Sememangnya hari ini lebih baik dari semalam. Hari ketiga yang memberikan 1001 'ibrah dan pengajaran. Ujian adalah tarbiyyah langsung dari ALLAH. Juga sebagai kaffarah buat hambaNya yang sering leka dan berbuat dosa. "Ya ALLAH! Ampunkanlah dosaku dan kedua ibu bapaku. Juga buat semua muslimin dan muslimat. Ameen...".

p/s/s/s: Bukti2 kejadian;


Side mirror tercabut. Cerminnya pecah berkecai di atas jalan raya

Hanya tinggal kenangan. Selipar ini baru dibeli minggu lepas. Tercabut sebelah ketika kemalangan

8 comments:

Cucu Dagang (CD) said...

takziah atas tragedi yg menimpa,pdhl bru smlm aceh sbut "Syafakallah" ke abg ali,ari ni ablem plok nk ucap "Allahu yasyfika syifaan 'aajila" ke aceh,huhu..

Nasih Ulwan said...

ye r...kena ats kite lok..nak wat ganne..mcm kate farid r, bukan kita nak menda tu jaddi...huhu..mekasih wahai akhuya!

Anonymous said...

Salam..

Setiap ujian yg menimpa ada hikmahnya.. Ujian2 tersebut la yg akn mmatangkn dr kta dn mnjadikn dr kta kental dgn ujuanNya... Jgn dmnta djauhkn dr ujian tetapi mnta dbri kkuatan utk mghadapiNya.. Moga kta mnjadi slh seorg hambaNya yg terpilih... Amin.. Drive 2 lbh ht2, bia lmbt asl slmt, ingtlah org2 yg tsyg..:)

. said...

Huh?Serun tengok darah...
Kat Merbau patah ke?Dekat doh tu...
Laen kali singgah la tempat keje akak...
Alim biasa gak singgah kalu balik cuti... hu2...

Nasih Ulwan said...

mekasih atas nasihat sumer..
insya ALLAH lebih bhati2 lg pasni..
kprihatinan n kecaknaan anda amat dihargai..
Bt kak baity, insya ALLAH len kali singgah r, indah design kn?

Anonymous said...

salam...
n mesti trlbey ingt kt org trsyng.len kli klu bwk mtr pkiran jgn dok kelain..kae pitah keto UMNO!!!isy5
*UMNO-X PAS

toyek_farid said...

takziah...from sesterianz

Abdulloh Hares said...

lesen x rasmi g tekpom..haha. doh la ari tu abg bakor doh motor abreh.. mu plok g hancorLeborkan beliau..sian guh. abreh sayang motor tuu..lame doh x mnunggang bliau. abreh balik mlys kekgi..x tau la jadi nape motor tu..x jadi mutor doh wase..huh. tapi yg penting, mok tetap mude forever..haha


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.