Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Saturday, February 28, 2009

Hari Ini dalam Sejarah

-11.30 mlm (28 Feb 2009)
-Tingkat bawah, dalam rumah

Pagi


1. Pergi ke Pasar Pagi Teluk Ketapang. Beli nasi lemak 9 bungkus dan laksan sebungkus (yang sebungkus tu, pastinya aku punya. Tukang beli mesti dapat lebih kan? hehe). Pastu beli Sinar Harian di kedai Ayah Wer.


2. Call Pok Lie PSM bagi bertanyakan lesenku yang masih lagi bertanda L. Beliau pun menyuruhku ke PSM Academy. Aku pun pergi ke sana. Sampai di sana beliau ajak aku berlatih naik motor. Aku pakai selipar masa tu, jadi kena balik rumah tukar kasut. Pastu datang balik dengan kasut yang agak bergaya dan 'jangok'.

Tengah hari

1. Jenguk2 sekolah rendahku, Madrasah Darul Taqwa, Batu Enam. Masih gah dan tersergam indah. Rindunya pada suasananya suatu ketika dulu. Di sinilah medan aku mengenal ilmuNya.


2. Sambung lesen L di Pejabat Pos Batu Enam.


3. Ke kedai spek Ayah Su di Batu Enam bagi membaiki spekku yang agak longgar dan tak berapa kemas bila dipakai. Aku turut membeli sport band (kalau tak silap) dan sun glasses sebagai aksesori tambahan.


4. Niat nak ke Gong Badak untuk mencucuh duit. Alang2 lalu Wakaf Tembesu, singgah sebentar di Kedai Makan Ayah Cik Lan. Duduk2 sembang sambil pekena Milo Ais (air free, bukan beli ya!). Ayah Cik pelawa makan nasi minyak, namun aku tolak sebab perut masih kenyang. Sebelum pergi, Ayah Cik menyuruhku membelikan bateri remote alarm kereta beliau.

5. Beli bateri tersebut di Pustaka Seri Intan (PSI). Harganya RM 6.00.

6. Jenguk Munzir, sepupuku di rumah Ayah Ngah yang bersebelahan PSI.

7. Singgah di rumah Ayah Long yang baru berpindah ke Terengganu. Masuk ke rumah, sembang2 sambil minum ais oren dan makan keropok keping.

8. Berhenti di Hock Kee Seng. Usha2 DVD game. Nak cari GTA IV, sudah lama Yah meminta aku membelikannya. Namun, DVD tu tak ada pun. Kat Seremban hari tu ada je, cuma harganya agak mahal, RM45 (3 DVD). Orang Teganu kata, mahal pe bedil! So, kepada Yah, nanti lah ya, cari kat Bandar, mesti ada punya,

8. Menuju ke Bank Rakyat yang berdekatan dengan Kusza, eh... silap! UDM. Sampai saja terus cucuh not berjumlah RM 50.

9. Singgah kedai Rawatan Inabah. Rawatan Inabah ialah rawatan mata, macam Permata Hijrah juga la. Saja tengok2 produk tu, tak beli pun.

10. Bagi bateri kat Ayah Cik.

Petang

1. Sebelum pulang ke rumah, jalan2 ke tapak surau baru dekat rumah aku. Mula2 terkejut bangat menengokkan kehenseman (;p) surau tersebut, sehensem orang2 kampungnya (huhu). Aku pun snap ar 2,3 gambar. Mak cik2 yang baru pulang dari 'makan pulut' hairan melihatkanku. "Ingat kan sape takdi, main ambik2 gambo", kata diorang padaku.


2. Pulang ke rumah. Azan Zohor berkumandang. Ambil wuduk, pastu capai kopiah. Meluru laju ke Surau Hj Mohd Chik. Masing2 bertanya bila aku pulang dan lama mana cuti. Soalan sama sejak kebelajaranku di Nilai.

3. Menaiki motor ke Kedai Runcit Hj Mokhtar untuk fotostat IC, Lesen baru dan lama seperti yang diminta Pok Lie, cikgu memanduku.

4. Pergi ke PSM semula. Jelaskan bayaran RM 150 untuk test JPJ nanti. Test JPJ akan dibuat pada 19 Mac nanti, lambat lagi.

5. Ke dNur Optometris (milik Ayah Su dan Cik Su) bagi membayar hutang aksesori yang dibeli tadi.


6. Solat Asar di Surau Al-Hidayah, Alor Kuda yang diimamkan Ustaz Mat, idola Faiz.

7. Jenguk Kamal di rumahnya, namun beliau ketiadaan. Jenguk pula jiran beliau, Faiz. Faiz diberitakan pening kepala oleh ibu beliau. Faiz meminta aku datang esok ke rumahnya.

8. Tiub tayar motor bocor. Repair di Kedai Wan Nasran Motor (milik Ayah Teh Jamil). Sementara menunggu, naik ke atas rumah beliau. Ketika itu Ayah Wa, Ayah Yard, Tok dan Abang Pi Dungun juga ada di sana, 'sedang molek' kata orang Teganu.

9. Pulang ke rumah semula. Pastu, Bayin dan Piyah ajak pergi jalan2. Pergi jalan2 round Pantai Teluk Ketapang.

Malam

1. Mandi dan bersiap untuk ke Surau An-Nur, Telaga Daing atau lebih mesra dipanggil Surau Ustaz Abas. Ayah mengajar kitab Tarbiyyatul Aulad karangan Syeikh Abdullah Nasih Ulwan.


2. Solat hajat dan tahlil ringkas di Restoran D'Duyung Seafood, Kg. Duyung. Restoran tersebut baru saja dibuka. Turut kelihatan pada majlis itu Wakil Rakyat Seberang Takir merangkap Exco Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains dan Teknologi, dan Sumber Manusia, YB Razif Abdul Rahman.

3. Pulang ke rumah. Pastu main laptop. Huhu... Gumbira rasanya hati ini!

p/s: Hari kedua yang cukup bermakna selepas hari pertama di Sekayu! Moga hari esok lebih baik!

p/s/s: Esok cadangnya nak pergi ke bandar. Nak cari DVD Yah. Pastu, nak jumpa Syah di Wakaf Mempelam. Pastu pulak, jumpa adik2 SMKA Syeikh Abdul Malek. Tu pun kalo Luqman ajak.

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.