Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Tuesday, March 17, 2009

Sambungan Kisah di Sebalik Perjalanan

Alhamdulillah kita masih dapat bersua lagi, walaupun tidak bersua muka apatah lagi bersuai kenal, kita hanya bersua di alam maya. Namun, kita adalah saudara. Tidakkah begitu?

Setelah sekian lama, 2 minggu blog Jiwa Terasing ini senyap tanpa khabar dan sepi tanpa bicara, akhirnya ter'hapdet' juga. Mengapakah begitu? Berkabungkah? Atau ...? Hmm.. Memang sengaja aku biarkan blog ini bersawang dan berhabuk. Aku sendiripun tidak tahu sebab utamanya. Mungkin kesibukan yang melanda (sibukkah?) atau mood menulis yang tidak datang2. Entah mengapa tanganku seakan kaku untuk menekan butang keyboard sebelum ini. Keanehan juga tu! Sepatutnya masa cuti di kampung inilah digunakan untuk mengemaskini blog.

Niatku untuk menyambung posting yang lepas akhirnya kesampaian juga. Baru saja nak update blog, tiba2 aku terbaca mesej daripada Rasya yang dibubuh beliau pada Cbox itu. Dengar cerita beliau kini menjadi guru sandaran/ganti di sebuah sekolah rendah di KL, kalau tidak silap. Lepas ni kena bahasakan diri beliau dengan panggilan ustazah lah pula. Ini antara mesej yang diutarakan ustazah tersebut, "dh guane koho snyp blog ni..".


Sebelum menyambung cerita yang belum berkesudahan itu, aku beritakan kejutan yang diterima, baru tadi. Mengenai mesej yang diterima di Cbox juga. Pesanan tersebut berbunyi begini, "Assalamualaikum timbalan pengerusi 1 biro penerangan, multimedia dan inovasi", sambil penghantarnya ialah Presiden. Tahulah aku siapa beliau. Tapi beliau ni bukan boleh percaya (jangan baca dengan thiqah) sangat. Beliaukan suka bergurau senda denganku sebelum ini. Manalah tahu beliau saja2 bergurau. Jadi untuk memastikan kebenarannya, aku cuba cek di blog PLPDT. Sah! Memang sah apa yang beliau katakan itu. Huhu... Tapi apa yang menggeramkan ialah beliau silap dalam mengeja namaku. Tak tahu samada sengaja atau 'sengerleng'. Aku pun dengan geramnya membalas mesej di Cbox blog itu, "pres,bakpe lantik g2 je..huhu...ringkas plek je..tp dakpe,insya ALLAH kita sama2 usahakn..pas2 nk tnye,bakpe tulis nama ambe salah or??bettol mulla..maroh guh..bile mase ade jiddan plok..mandai2 je".

Jadi tanpa membuang masa atau membuang sampah, aku sambung sedikit lagi cerita yang belum diceritakan habis lagi.

Aku pun buat2 tanya pada pair yang duduk depan aku tu, "Abang ngan akak ni suami-isteri ke?". Tercengang mereka! Lantas mereka tersengih2 (boleh lak camtu!). Jadi aku pun dengan sopannya menunjukkan kerusi yang kosong di sebelah mereka. Mujurlah ada Luqman sebagai supporter, kalau tak belum tentu aku seberani begitu.

Tapi mereka sekali lagi membuatkan darah kami menyirap. Lansung tidak mereka hirau akan teguran itu. Kami lantas berasa marah. "Biar ah, kita tegur dah. Atas dia r pulok", tegas Luqman. Akhirnya setelah beberapa minit kemudian (lama jugak la), barulah yang si lelaki itu berpindah dan menomadkan diri beliau ke kerusi sebelah (tau pun!). Mungkin pada mulanya mereka malu, mungkin.


Seterusnya, kita jengah ke cerita ketiga pula. Kisahnya bermula begini: ketika kami berhenti di Perhentian Bas Kuantan, maka adalah beberapa penumpang yang akan menurunkan diri mereka di Kuantan. Jadi bila jadi begitu, maka adalah pula penumpang yang bersilih ganti (betulkah?). Naiklah pula penumpang lain.

Ketika itu ada seorang 'budak lelaki' dan kakak beliau berjalan sambil menuju ke belakang. Bermakna ke kerusi sebelah kami. Yang menjadi masalahnya ialah kakak beliau itu memakai seluar pendek. Walaupun kakinya agak berkurap, namun ianya tetap menjejaskan pemandangan kami. Kami tak nak tengok pun sebenarnya. Tak hingin!

Jadi aku pun merasakan tanggungjawab aku selaku orang yang mengaku bahawa 'tiada tuhan melainkan ALLAH'. Aku wajib tegur beliau!

Aku pun cuba bersembang2 dahulu dengan 'adik lelaki' beliau. Beberapa soalan aku ajukan pada beliau, antaranya dari mana hendak ke mana dan umur berapa. Selepas saja mendengar suara beliau, terdetik pula musykil dalam hati. "Asal suara dia semacam je. Tak macam lelaki pun", getusku dalam nubari. Aku memberanikan diri untuk bertanya soal jantina budak yang aku kira 'lelaki' itu. Rupanya beliau perempuan! Ah!!! Tidak!!!

Jadi, alang2 mengorek hidung, biar sampai ke pangkal lengan! Aku pun buat2 tanya sekali lagi, "Kakak awak tu takde seluar panjang ke?" (baca dalam keadaan menyindir). "Takde", jawab beliau, ringkas. Sambil beliau menambah, "Bese r, orang Kuantan!". Ini juga satu masalah besar. Nak menyalahkan tempat pula! Padahal salah manusia! Mengapa Kuantan yang tidak bersalah itu pula menjadi hujah?


Lupa nak bagitahu yang ketika perbualanku dengan budak perempuan tu, Luqman pergi ke tandas Stesen Minyak. Mujur beliau tak kena tinggal. Nyaris2. Ketika Luqman naik ke dalam bas itu, aku khabarkan pada Luqman yang budak di sebelahnya itu ialah perempuan. Terkesima Luqman seketika lantaran mendengar khabaran itu. "Ye ke dok enta? Biar betul!", pintas Luqman. "Betul Mang. Ana tanya ye sendiri tadi", balasku.

Memang aku dan Luqman tidak menyangka langsung yang 'budak lelaki' pada mulanya itu adalah berjantinakan Hawa. Melihatkan pada pakaian dan gaya rambutnya yang pendek itu langsung tidak terfikir dek akal kami bahawa beliau seorang perempuan (nak baca seekor betina pun boleh).

Jadi, itulah saja coretan aku untuk kali ini. Nak tidur pula!

Ilalliqo', ma'assalaamah!

3 comments:

Anonymous said...

Huh...
gila ar dressing...boleh tak perasan dia budak pempuan ek?
nasib baik tak tepuk bahu atau bersalam...
kih...kih...kih...

umar_skyscooter said...

helo dan hai,sye ni peminat chelsea,jadi sye nak ajk tuan rmh join blog kelab chelsea sye ni di http://kelabbolasepakchelsea.blogspot.com ,ok bye

radhiahsyahida said...

oloh..
ustazah nape gop..br nk blajo ngajo..
'ala kulli hal..
doa2 la dpermudhkan ye..
pasal kisah tu, alhmdulillah mlek dh tgur gtu..at least ade inisiatif. kalu org takboh dgr nk wt gane..ht mnusia ni kalu keras sush dh, Allah je mmpu bg hdayah..


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.