Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Thursday, April 16, 2009

Terjawab Juga Akhirnya

16 April 2009

Salam Transformasi,

Apakah yang terjawab sebenarnya? Persoalan hidup matikah? Atau soalan cepu mas?

Sebenarnya aku nak jawab tag saja. Tag ini datangnya daripada Ablim pada mulanya, lalu ditaukidkan lagi dengan kehadiran tag daripada Kak Baity. Tag yang sama. Cuma 'pengetag'nya saja yang berbeza.

Sebut saja pasal tag ni, teringat pula pada tag Faiqhr (dah berkurun tapi belum lagi terjawab) dan Rasya. Bila agaknya aku nak jawab semua tu. Nantilah ya. Ada masa aku jawab. Time2 aku tak sibuk, aku buat r. Itu pun kalau rajin.

Ok, ini antara arahan beliau (sila baca dengan teliti dan jangan bercakap ketika tag sedang dibaca.. huhu);

Instructions:
1. Go to your photos folder in your computer.
2. Go to the 6th folder of photos.
3. Go to the 6th picture in that folder.
4. Put the picture on your blog and description of it.
5. Invite six friends to join the challenge.
6. Link them in your blog and let them know they have been challenged.


Gambar ini diambil saat Hari Raya 'Idulfitri disambut oleh seluruh umat Islam pada tahun lepas. Raya tahun lepas sangat indah kerana keluarga kami 'cukup korum' pada waktu itu. Berbanding 2 tahun lepas, kami hanya menyambutnya dengan bilangan ahli keluarga yang kurang 2 orang. Akibat ketiadaan Ablem dan Abreh yang beraya di negeri orang.

Mangsa yang ingin dicabar seterusnya ialah;
1. Medee
2. Syahir
3. Nik Hanis
4. Hafizuddin
5. Taufiq
6. Al-Amin

6 comments:

altantuya said...

salam tajdeed ya akhi..
ana just ingn prbtulkn nsdkit kesalahn ejaan.bukan 'ckp koram'.tp korum.koram mmbwa mksd yng amat brbeza..(^_^)
moga trus islah dlm prjuangn yaa..
krm salam kt semua pmpinan hismat n ank negri laen ya..

Nasih Ulwan said...

owh...
skali silap daa...
ok2.. mekasih ats kprihatinan anda!
hanya ALLAH mampu mmbalasnya..
wa'alaikumussalam..

Saifullah Jauhari said...

salam ceh..
ana tak sempat lagi nak jawab tag enta...
hehe
terima kasih kerana men"TAG" ana..
tenet kat umah ana ni problem sket..
tunggu sat noo..

Ibn 'AbdiLLAH as-Sarawaki said...

salam'alaik syeikhut takiri minal malizia darul hadhari, hehehe...

rajin jgak nta main tag-tag ni, masuk ni ana rs dah 2-3 kali gak tgok entri psl tag ni...ana pun x paham gak pebende tag ni...huhuhu..

indomitable girl said...

salam,

salam ziarah... teruskan berdakwah dialam maya :)

Nasih Ulwan said...

> Saifullah Jauhari

salam kembali min...
hmm,tanak jawab pon xpe, x kesah pon..

>Ibn 'AbdiLLAH as-Sarawaki

wa'alaika ya syeikhussarrawaki darul hadhari aidon... huhu

ana pon x tau gak apa tujuannya tag ni.. maybe org yg xde idea nak post entry kot...huhu...layan je la..

>indomitable girl

Salam,
insya ALLAH, dakwah wajib diteruskan. sama2lah kita!


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.