Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Wednesday, February 25, 2009

Menjawab Tag untuk Kali yang Kedua

-1.00 pg (26 Feb 2009)
-Dormiey, Al-Jami'ah Al-Islamiah Al-'Alamiah


Ini ialah tag yang aku terima daripada seseorang yang bernama Kak Baity. Pertama kali mengenali beliau ialah ketika mengikuti Kem WaJA Seberang Takir beberapa tahun yang lepas. Katanya aku agak agresif ketika program itu. Aku pun tak tahu agresif yang bagaimanakah ingin beliau maksudkan. Mungkin ketika perbentangan. Aku menjawab beberapa soalan dengan agak 'ganas' (huhu!). Masih terlekat di benak fikiran yang beliau juga bertanya padaku ketika itu. Soalannya timbul lantaran melihatkan keagresifanku menjawab soalan. Lalu beliau bertanya dengan selambanya, "Kenapa kena jawab macam marah2? Sedangkan ianya bakal menjauhkan orang daripada kita." Aku pun mula mencari akal ketika itu. "Apalah yang aku nak jawab ni? Soalan membunuh (mappuh dalam bahasa Teganu) ni...", bentakku dalam hati.

Lalu aku pun jawablah dengan seadanya. Aku kata memang betul dalam Al-Quran ada sebut yang kalau kita terlalu keras dalam dakwah, maka orang akan lari. Kemudian aku menambah, "Orang yang bertanya dengan keras, maka saya pun jawab dengan keras jugak la". Huhu... Kini semuanya hanya tinggal kenangan. Kalaulah sekiranya aku diberi peluang untuk involve program WaJA lagi, nescaya aku sanggup. Rindu betul pada rakan2 peserta dan abang2 serta kakak2 fasi (tak termasuk Kak Baity, haha...).

Jadi kita cerita bab tag dululah ya, cerita tu kita sambung lain kali sajalah.

Di sini adalah apa yang patut aku buat. Simple je.

Senaraikan 5 produk dari senarai panjang di bawah yang telah anda boikot, dan senaraikan 5 produk yang anda cuba untuk boikot. Akhir sekali, senaraikan juga 5 produk yang anda dapati amat sukar untuk diboikot. Kemudian, tag 5 orang sahabat blogger anda yang lain.

Tag ni bertujuan memastikan mereka yang memperolehnya mengenalpasti produk yang dipakai yang telah memberi kesan pada hidup mereka dan hidup rakyat Palestin! Anda juga boleh membandingkan senarai anda dan senarai rakan anda dan lihat : jika mereka boleh memboikot sesuatu produk yang anda belum boikot, kenapa anda tidak boleh memboikotnya juga?



Syarikat : Phillip Morris
Produk : Rokok dan Makanan
Jenama : Marlboro, Virginia Slims, Benson & Hedges, Winston, Gold Coast, Merit, Parliament, Alpine, Basic, Cambridge, Bristol, Bucks, Chesterfield, Collector’s Choice, Commander, English Ovals, Lark, L&M, Players and Saratoga, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince

Syarikat : Coca-Cola - McDonalds - Burger King - Pizza Hut - KFC
Produk : Minuman
Jenama : Light Coke, Fanta, Sprite, Canada Dry, Crush, Schweppes, Minute Maid, Nestea, Dr. Pepper

Syarikat : Nestle
Jenama : Kit Kat, Perrier, Libby, Nescafe, Maggie, Buitoni, Nestea, Freskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee Mate, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips, Milo

Syarikat : Disney
Produk : Disneyland, Euro-Disney
Jenama : Disney, Kartun, Filem

Syarikat : Delta Galil Industries Ltd.
Produk : Pasaraya, Pakaian dan Kasut
Jenama : JC Penney , Carrefour, Nike, Reebok, Converse, Calvin Klein, Gap, Boss, Ralph Lauren, Banana Republic, Bauer, Wrangler, Dim, Old Navy Dockers, Celio, J. Crew , Caterpillar, Lou Riders, Pryca

Syarikat : Nokia
Produk : Telekomunikasi, telefon bimbit dan elektronik

Syarikat : Danone
Produk : Makanan, minuman dan biskut
Jenama : Evian, Alpina, LU Biscuits, Tuc, Volvic, Strauss dairy, Jacob biscuits, Danone yogart, HP foods, LEA & PERRINS, Sant? Galbani, Danao, Danette, Biskut Tiger, Oreo



Syarikat : Johnson & Johnson
Produk : Kesihatan

Syarikat : Revlon
Produk : Kosmetik

Syarikat : AOL Time Warner
Produk : Media Elektronik dan Cetak
Jenama : ICQ, Warner Bros, CNN, AOL, Times magazine

Syarikat : IBM

Syarikat : L’Oreal
Jenama : Giorgio Armani, Lancome, Biotherm, Garnier, Helena Rubinstein, Donna Karan, Vichy, Cacharel, Maybelline, Redken, La roche-posay, Carson

Syarikat : Intel
Produk : Perkakasan computer

Syarikat : Estee Lauder
Jenama : Clinique, Tommy Hilfiger, DKNY, Aramis, Origins, Ko Malone, La Mer, Prescriptives, Bobbi Brown Essentials, Aveda, Jane, MAC Cosmetics, Kate Spade, Fragrances, Stila

Syarikat : News Corporation
Produk : 20th Century Fox, Star, SKY, New York Post, National Geographic Channel, News of the World, The Times, The Sun, Nursery World, The weekly Standard, Daily Telegraph, Harper Collins

Syarikat : Kimberly-Clark
Produk : Huggies, Kotex, Kleenex, Scott, ANDREX products Freedom, Scottex

Syarikat : Sara Lee
Produk : Pakaian, Kesihatan
Jenama : Hanes, Playtex, Champion, Leggs, Douwe Egberts, Bryan, DIM, Ambi Pur, Bali, Superior Coffee, Just My Size, Kiwi, Maison Cafe, Nur die, Pilao, Lovable, Outer Banks, Wonderbra, Sanex, Pickwick, Gossard, Body Mist, Brylcreem, Aqua Velva, Mandian Radox, Glade

Syarikat : Procter and Gamble
Produk : Kesihatan, sabun, syampu
Jenama : Head & Shoulders, Pert Plus, Pentain, Always, Tide, Crest, Pampers, Lux, Palmolive, Camay, Zest, Ariel, Fairy, Signal 2, close up, Colgate, Monsieur Propre, Oil of Olaz, Petrol Hahn, Pringles, Sanicroix, Tampax, Tempo, Vicks, Vizir, Yes Swiffer, Ace, Action 500, Bonux, Mr Clean

MARS INC - Bounty, M&M’s, Mars, Snickers, Twix, Uncle Ben’s, Whiskas, Pedigree, Balisto, Brebbies

HASBRO - Parker, Pokemon, Star Wars, Episode I, Monopoly, Brothers, MB, Playskool, Tiger

GILETTE - Braun, Duracell, Gillette, Oral-B, Paper-Mate, Parker, Waterman

COLGATE PALMOLIVE - Ajax, Palmolive, Tahiti, Axion, Bingo, Fabe, Felire, La croix, Mennen, Murphy, Paic

Haagen, Dazs Ben & Jerry, CAMPBELL, Kellogg, Canderel, Levis, Raid, Heinz

Caltex


5 produk yang aku dah boikot:
1. Coca-cola, Mc D, Pizza Hut (Coca-cola memang tak minum dari dulu lagi pun, Mc D ngan Pizza Hut pun tak pernah pergi. KFC pernah r. Aku konfius r berkenaan KFC ni, kena boikot ke tak? Ada yang kata tak perlu boikot berdasarkan hujah2 tertentu. Entahlah...)
2. Nestle (Nescafe/Milo – Minum Radix Coco dan Horlicks, lagi best!)
3. Colgate (Guna jarang2 je, tu pun pinjam kawan punya sebab 'terdesak' sangat, kalo beli ubat gigi, samada Halagel ataupun Mukmin)
4. Nokia (Sekarang dah tukar ngan Sony Ericsson, best siot!)
5. Disney (Pernah dan sangat suka tengok ceritanya kat TV3suku, pagi Jumaat kalo tak silap. Tapi VCD atau DVD memang tak pernah beli)

5 produk yang aku dah cuba boikot:
1. Danone (Dulu suka makan Biskut Tiger, skang ni rasa nak beli, tapi tak lalu. Rasanya ari tu ada terbeli biskut Jacobs. Lepas ni tak beli dah)
2. Nokia (Dah bagitau tadi aku skang ni dah guna Sony.. hehe)
3. Kit Kat – (Makanan yang agak menyelerakan, tapi tetap tak nak beli)
4. Tisu Scott, Scottex dan Kleenex (Dulu pernah guna kat umah kot. Skang insya ALLAH tak dah kot)
5. Maggi -
(Aku dah tak makan megi lagi, baik makan nasi, dah la berkhasiat, kenyang pon kenyang. Takpe la korban duit sikit)

5 produk yang sukar diboikot:
1. Google – Selalu sangat guna selain Yahoo! Hmm.. no komen!
2. Intel – Laptop aku memang guna Intel - Pentium Dual-Core. Boleh ke nak tukar ke AMD camtu je?
3. Ambi Pur – Rasanya kereta ayah guna jenama ni. Tak pasti samada dah tukar atau tak. Tapi baunya memang sedap, sehingga menusuk dan mencengkam hidungku.
4. Rasanya tu je kot. Dalam dunia tak ada benda yang susah. Tinggal lagi antara kita nak atau tak je. Susah sangat ke boikot?

5 Orang Yang Aku Nak Tag (kalau lebih boleh tak? huhu!):
1. Akh Taufiq
2. Akh Amiruddin
3. Akh Rdhanz
4. Akh Hamidi
5. Akh Akif
6. Akh Syahir
7. Akh Nik Hanis
8. Akh Syafie
9. Akh Hafizuddin
10. Akh Hafizul Faris
11. Akh Abdullah

Selamat menjawab!

3 comments:

. said...

Oooo...
akak pun dah tak ingat apa yang akak tanya awak... tapi, ye... awak dianggap agresif masa tu oleh akak sebab pantang sebut Islam Had-hari, marah gile... kekeke...

awak ada hantar artikel pasal "natang2" tu kat tko ek?

Reminder : Kalau balik bercuti, tolonglah bagitau ye... boleh akak ajak awak jadi fasi waja...

Nasih Ulwan said...

ooo...
memang anti-islam hadhari pon, dr dulu lg...

xde ah, orang len yang antar, x kenal sape, dah la x letak pon nama sy, huhu. tak mintak izin pon...haha! tapi xpelah, biarkn dia dgn dirinya.

mlm ni sy blik tganu..hehe..fasi waja?? hmmm.. ok kot! bile de program?

zura said...

memang susah nak jadi orang kan tapi nak jadi setan memang ramai dah daftarkan nama.


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.