Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Thursday, February 19, 2009

Pertama Kali Ditag Orang

-9.00 mlm (19 Feb 2009)
-Di mana saja anda berada


Inilah pertama kali dalam hidup aku selaku blogger ditag oleh seseorang. Seseorang itu ialah Rdhanz (sebelum ni pun ada sebut nama beliau). Huhu... (Gumbirakah aku?). Jadi, aku buat keputusan untuk jawab tag tersebut, kalau tak jawab nanti apa pula kata si Rdhanz tu, 'kocik' hati beliau karang.

Inilah lebih kurang tag beliau. Akan ku jawab sebisa yang aku mampu. Insya ALLAH!

Sila berikan kegunaan lain yang digunakan oleh anda kepada barang-barang yang dinyatakan di bawah (maksudnya bukan kegunaan sebenar barang tu tapi kegunaan tambahan yang anda buat la dengan barang tu, kira diaplikasikan oleh anda... konon kreatif la tu!)

1) Anak Kunci
Kegunaan asal - namapun anak kunci, maka peranannya ialah mentaati kedua ibu bapanya iaitu ibu dan bapa kunci.
Kegunaan sampingan - disebabkan charger aku kaki beliau patah 1, iaitu yang atas, maka aku gunakan anak kunci untuk menekan lubang soket.

2) Penutup Pen
Kegunaan asal - tutup pen, apa lagi.
Kegunaan sampingan - untuk apa ek? cam takde soalan je...

3) Botol Mineral
Kegunaan asal - letak air sejuk mahupun panas ke dalamnya.
Kegunaan sampingan - potong dua, buat gelas masa buka puasa di SMAASZA dulu (sama la tu, letak air jugak kan?)

4) Paper lama
Kegunaan asal - dibaca di waktu gersang bagi menghilangkan kebosanan.
kegunaan sampingan - mencemarkan dan menyepahkan lagi bilik yang sedia tercemar dan bersepah.

5) Seluar 'D' lama
Kegunaan asal - simpan dalam almari.
Kegunaan sampingan - jadikan kain buruk untuk basuh kereta dan motosikal.

6) Lesung batu
Kegunaan asal - menumbuk belacan, dsb.
Kegunaan sampingan - guna untuk pecahkan air batu yang keras 'khettong'.

7) Langsir
Kegunaan asal - tak nak bagi orang nampak kita buat apa dalam rumah (bahasa lebih spesifik lagi skodeng).
Kegunaan sampingan - buat selimut, cadar, baju dan serban kadang2.

8) Komputer pejabat
Kegunaan asal - buat kerja rasmi dan urusan pejabat.
Kegunaan sampingan - guna komputer pejabat ayah, kemudian main internet masa ayah tengah mesyuarat dengan rakan seangkatan beliau.

9) Duit syiling
Kegunaan asal - untuk beli barang yang pada harganya ada tulis sen.
Kegunaan sampingan - untuk diletakkan di mana2 saja yang menjadi kegemaranku.

10) Laman Blog
Kegunaan asal - menulis dan mencari sahabat lama dan baru dan untuk tukar-tukar pendapat.
Kegunaan sampingan - Memarketkan diri yang sedia market (Haha... gurau je lah!).

Next person:
  1. Ayoh
  2. Ablim
  3. Payed
  4. Ayah Mie
  5. Abang Lie
  6. Hafiz Kareem
  7. Al-Amin
  8. Kamal
  9. Faris
  10. Syah
  11. Rasya
  12. Kak Baity
  13. Sesiapa saja yang rasa berkenan di hati
p/s: Huhu... Ramainya yang aku tag, harap2 ada lah yang sudi menerima.

3 comments:

monolograsya said...

kene tag??
huh! payoh cam soklan exam jer..
dhla mood exam dh ni..
ores! akan dijawab..hehe
tapi lambat ah siket deh?
ustaz ya pom kene gop? =)

birapata said...

ni apahal aku termasuk dalam senarai ni....
tapi bagus jugak..
lama dah mood jawab soalan tu tak datang..wakaka...
lambat siket ye..

Anonymous said...

nape ye?


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.