Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Saturday, February 14, 2009

Valentine's Day dan Kebodohan

-6.30 ptg (14 Feb 2009)
-Nilai, Malaysia


Valentine's Day?

Apa benda tu?

Sejenis makanan yang boleh dimakankah?

Atau sekadar kuih yang enak lagi lazat?

Hmm...

Aku tak nak komen banyak la pasal benda ni semua,

mengarut je!

Semua sudah maklum tentang benda alah ni, kan?

So, nak sambut ke tak?

Kena sambut juga ke?

Kalau tak nak sambut macam mana?

Wajibkah?

Eh....

Baru ingat!

Ulama' fatwa HARAM!

Jadi tak boleh sambut!

Nanti jejas akidah!

Tu kan amalan puak2 Kristian,

jadi buat apa nak sambut.

Kita kan ada perayaaan sendiri,

budaya sendiri.

Nabi kata, siapa ikut sesuatu kaum tu,

maka dia dari kaum tersebut.

Bahaya tu...

Tengok ni budak2 remaja zaman sekarang;



Elok sangatlah tu!

Nak salahkan siapa?

Mak bapak, cikgu, masyarakat atau kerajaan?

Tuding jari memang senang!

Semua kena ambil peranan!

Lastly, kita fikirlah sama2...









No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.