Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Thursday, January 22, 2009

Pro-Mahasiswa UIAM Menang Bergaya!

-5.45 pg (23 Jan 2009)
-Depan Laptop HP Compaq Presario C700

Gembira melihat dan membaca entri sahabat2 tentang kemenangan Pro-Mahasiswa di UIAM Gombak dan Kuantan. Syukur alhamdulillah! Pasti ALLAH ingin membentangkan selautan hikmah untuk diambil 'ibrah daripadanya oleh kader2 Jemaah Islam Kampus.

Apa yang lebih penting daripada itu ialah pastinya jalur2 Islam di UIAM lebih mekar berseri. Mudah2an dengan kemenangan itu bukanlah melahirkan mereka yang riak, tapi mereka yang bijak. Dan bukan juga mereka yang khianat, tapi mereka yang cermat. Menang tidak beretri betul dan kalah tidak semestinya salah. Di Amerika, mengapa Bush boleh menang? Adakah kerana dia betul? Adakah kerana dia benar? Jadi, usah berlagak!

UIAM adalah harapan umat Islam sedunia kerana di situlah lahirnya ulamak dari seluruh dunia, Malaysianya, Khazastannya, Palestinnya, Turkinya dan lain2 negara lagi. Kerana apa? Bukankah ia dibina atas asas pertubuhan OIC? Jika yang diharap inipun fail, maka apa lagi yang nak kita harapkan? Nak harap pada universiti lain? Jangan harap! Mereka bukan universiti Islam.

Menang bererti berkuasa. Maka kuasa yang ada gunakanlah sebaiknya. Gunakannya untuk Islam. Guna untuk kerja kebaikan. Jangan rasuah, khianat, gila kuasa. Teringat pada kata2 sahabat tentang gila kuasa. Katanya, "Kita bukan gila kuasa, tapi kita takut kuasa jatuh pada orang gila". Mengapalah begitu ramai yang ingin kritik kita. Kata mereka kita gila kuasa, tamak jawatan, tapi mereka buat apa? Mereka sekadar mengkritik dan 'berdakwah dengan cara mereka sendiri' yang mereka dakwa sunnah itu.

Keputusan penuh PRK 2009

Kata mereka Nabi tak berpolitik pun. Sampai ada yang membid'ahkan politik. Politik tiada dalam Islam kata mereka. Ini sudah sekular lagaknya! Biarkan, kita ada banyak lagi kerja yang ingin dibuat. Bila kita kata kuasa, maka tak boleh lari dari politik. Nabi tak berpolitikkan? Tapi macam mana Nabi boleh perintah Madinah? Maknanya nabi berpolitiklah tu. Nabi berpolitik cara Nabi. Kita ada sistem demokrasi.

Maka mereka kata pula demokrasi salah. Ciptaan barat. Maka susahlah kita nak menjawab. Mudahnya kita kata, wuduk tu tak wajib, tapi bila nak sembahyang maka jadi wajib. Begitu jugalah kita, kalau nak laksana Islam maka kena ada kuasa, dan kalau nak kuasa kena masuk politik. Maka sebab itulah tak kira ulamak, ustaz, doktor, jurutera dan lain2 lagi bertanding pilihan raya. Tapi tak bermakna kita berkuasa baru nak laksanakan Islam. Kalau tak berkuasa pun kena laksanakan Islam, selagi termampu. Kita jawab mudah2 saja, takut mereka tak faham pula.

Buat rakan2 yang menang di UIAM Gombak dan Kuantan, tahniah dan takziah ana ucapkan. Selamat menjalankan tugas baru anda sebagai YB - Yang Berkhidmat. Buat yang 'belum' menang, kalian tidak pernah kalah. Jangan kecewa dengan keputusan di dunia, kerana keputusan di akhirat kalian sudah menang!

Sekian, wassalam.

UIA Nilai.

Terima kasih sahabat UIAM dan syukur pada ALLAH

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.