Halaman Blog

Pengikut yang Baik Hati

Jiwa Terasing @ Pesbuk!

Masih adakah lagi ghuraba'? Jika ada, kitakah ghuraba' itu?

Di saat orang lain memilih untuk meminum arak, kita menjadi terasing kerana sibuk mencari makanan yang halal.

Di kala orang lain terbiasa dengan skirt dan boxer, kita ganjil kerana tegar mempertahankan jubah dan kopiah di kepala.

Ketika orang lain merasa senang dengan bermain golf, kita dianggap pelik kerana berhenti dari permainan semata-mata untuk mengerjakan solat.

Tatkala orang lain merasa bangga punya kekasih yang ramai, kita diherdik dan diketawakan kerana masih belum punya teman wanita.

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Sunday, January 18, 2009

Sehari Bersama Rehlah di Ulu Bendul

-1.30 ptg (19 Jan 2009)
-B2-1-2, Mahallah Abdul Rahman Ibn 'Auf, CFSIIUM, Nilai.

Semalam yang telah berlalu pasti meninggalkan kenangan atau pengalaman samada semanis madu atau sepahit hempedu. Member di sebelah pula menambah, sepalat Bash (bukan nama sebenar).

Semalam jugalah, Gabungan Anak Terengganu (GATE) telah mengaplikasikan konsep Amal Jamaie dan Amal Ijtimaie, seperti yang dikehendaki Presidennya, Saudara Demang. Program yang diberi nama Rehlah Ukhuwwah itu telah dimanifestasikan di Hutan Lipur Ulu Bendul, Nogori.

Menjadi salah seorang committee program, membolehkan aku mengikutinya secara lebih khusus. Meeting yang dijalankan selama seminggu amat memenatkan fizikal untuk turun naik ke blok C dan akal fikiran untuk menggembeleng dan memerah otak. Syukurlah program yang agak sederhana itu bergerak secara normal dan teratur atau munazzomah.

Bilaku menelefon ayah, responnya selepas mengetahui kehadiranku ke Ulu Bendul ialah seperti berikut: "Maren gi jalan doh, hari ni gi pulok.. Kerek teh jalan!". Walaupun begitu, tidaklah pula aku dimarahi apa lagi ditengking. Ayah memang terkenal dengan hikmahnya dalam mendidik anak2. Hikmah pula tidaklah aku maksudkan perlu senantiasa berlembut, tapi perlu juga berkeras kadang-kala, sekadar mengajar, bukan menghukum semata-mata. Dan kadang2 juga yang keras itulah yang memberi kesan sehingga mereka dewasa, di mana yang keras itulah yang sukar diterima pada mulanya. Pasti kalian bersetuju dengan aku.

Kembali kepada poin utama, antara aktiviti yang dijalankan sepanjang program ialah solat Dhuha beserta tazkirah, futsal, ting2 bola takraw, tarik tali, bola tampar dan aktiviti paling syok dan menyeronokkan, mandi-manda. Peserta dilihat sangat berpuas hati dan enjoy, kata orang putih. Ulu bendul memang menjanjikan kehangatan dan keseronokan yang pasti tidak dapat dilupuskan dek minda kita!

Buat pengetahuan kalian, rehlah ini berlangsung selama sehari bermula jam 8 pagi dan berakhir jam 6 petang. Cukuplah sampai di sini laporan yang tidak berupa laporan sangat dari diri yang faqir lagi dhoif di bumi ALLAH ini. Wa akhiron, terima kasih Ulu Bendul!

First Impression! So cool!!

Kami datang bawa hajat

Duduk relak sambil makan aiskrim

Committee turut bergambar bersama

Siapakah mereka ini?

Kalau berani pukul r!

Apa pasal pegang besi tu?

Kami empat orang ni lelaki

Bakpe pulok senyum? Orang nak ambek gambo je

Dang lagi tangkap gambo mase main bola

Pandai main dok?

Gembira dapat main air

Sahabat suka duka

Posing atas batu

Smart dok ana?

Inilah dia Presiden GATE, Abang Demang

Mandi dan manda

Inginku lontar batu ini pada muka Israel, kalau boleh

Cover album sulung

Posing maut

Posing lemas

Ketenangan yang mendamaikan

Siapalah aku di sisiMu Tuhan

Buat apa tu? Mandi la..

Nok ambek gambo pon biar la aku duk bettol lu

Main bola tampar dalam sungai

Cam gaya calon pilihan raya je!

Selamat tinggal Ulu Bendul!

No comments:


Daripada Tuan Punya Blog

1. Minat menulis adalah datang daripada kesedaran dan rasa tanggungjawab di atas saranan Assyahid Imam Hasan Albanna kerana katanya: "Jangan kamu melawan globalisasi, kerana kamu akan kalah. Hendaklah kamu melawan globalisasi dengan globalisasi juga."

2. Segala kandungan yang ada dalam blog ini adalah pandangan/idea penulis dan tidak semestinya ia betul belaka.

3. Penulis berhak menulis, menganalisis atau mengkritik apa saja (kecuali perkara sensitif) atas dasar 'kebebasan bersuara'.

4. Sesiapa saja berhak menyalin, mengambil atau mencetak mana-mana bahagian dalam blog ini kecuali untuk tujuan selain dakwah seperti untuk tujuan duit dan perniagaan, maka perlu mendapat keizinan daripada penulis.

5. Sesiapa jua boleh menyatakan pandangan atau komen terhadap blog ini atau terhadap penulis sendiri.

6. Penulis boleh dihubungi melalui emel berikut: nasehulwan@gmail.com.